|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Besiktade min 320 E36 från -96 i veckan och allt gick bra tills besiktningsmannen kollade på mina spindelleder fram. Plötsligt såg han fundersam ut och jag började prata med honom om de var i dåligt skick?....nja vet inte riktigt svarade han och rynkade på ögonbrynen.... HAr åkt E36:a i nästan 6-7 år och vet med mig att spindelederna är en svag punkt på dessa bilar. Mina erfarenheter är att det börjar klonka i framvagnen när de börjar bli dåliga vilket skulle framträda ganska tydligt vid just detta vinterväglag som råder här i norrland just nu. Men icke! inga missljud alls kan jag höra från bilen.... Jag berättade detta för besiktningsmannen som nonchalerade mig och till slut kom en annan besiktningsman och kollade...efter en stund var de 3 st, en av dem letade i ett dataregister! Slutligen kom en ung kille i 20-25 års ålder och uttryckte sig väldigt snabbt att båda spindelederna rörde sig på tok för mycket och behövde bytas! Min fråga är nu: Kan de vara dåliga trots att det inte uppkommer missljud från framvagen? Jag har svårt att acceptera detta utslag då jag vet att en arbetskamrat besiktat bilen (en M%&¤a) och fått ombesiktning på spindellederna oxå varav han lämnade in den på auktoriserad verkstad för reparation. Mekanikern på denna verkstad hade sagt att de måste ha varit onyktra i besiktningshallen för att underkänna dessa spindelleder då de var i fulllgott skick!......... Detta fick mig att reagera, var de osäkra och drog till med att de var dåliga (då de vet att detta är en svag punkt kan de ha handlat instinktivt men trots detta fel). Om de var 4-5 st besiktningmän som kollade på spindelederna borde de ha kommit fram till sin slutsats tidigare tycker jag? (till saken hör att jag bytt spindelleder på mina egna bilar samt mina kompisars E36:or, så jag vet hur en illa åtgången spindeled ser ut). Detta kostar några kulor och det skulle vara kul att bevisa motsatsen om det är som jag tror, att de är i begagnat men i godkänt skick! Hur skulle du göra? Tack på förhand Kokerskan | |
|
Hissa upp bilen och rucka på hjulen, glappar det då är de dåliga. ------ Länk Länk |
|
|
Mina yttre var dåliga båda två vid besiktningen, den ena var j-ligt glapp, den andra något mindre men det var inte helt uppenbart till att börja med. Det kändes på den som var bättre som att det var en styrled vid hjulruskande. Krävdes en hel del tittande innan man såg att den var glapp, det var dock helt uppenbart när man fått bort den. Jag blev mkt förvånad eftersom det inte klonkat alls, bilen kändes dock ngt nervös vid inbromsningar. Spindellederna är ingjutna i gummi jag tror det är därför de är tysta. (dessutom har de glappat upp fort ca 700 mil sen förra bes) Dom är heller inte så svåra att byta, dessutom kostade de bara 200:- st. Tar dock lite tid och svett. Tog ur mina med huggmejsel o pressade i dem i skruvstäd med distanser. Givetvis är det enklare om man har tillgång till press. De är lite knepiga att få ur bärarmen utan press, slog in huggmejseln längs kanten undertill och gick runt, då släppte de gradvis. Besiktningsgubbarna har troligen rätt, dessutom blev det i min IS en väldigt mycket trevligare körkänsla efter bytet. Ett tips är att även byta bakre bärarmsbussningar då det hela ändå är demonterat. MVH Per |
|
|
Jag tog bort på min E36 utan press, men det var ett helvet, men det gick. Det man kan göra är att skruva isär hela satsen ochj ta med den till en verkstad och pressa ut och in dem. Det blev en läxa senare när jag bytte på min nuvarande E46;) ------ Länk Länk |
|
| Första sidan tog tid innan jag kom på hur jag skulle få ut fanstyget till spindelled. Tog loss hela armen så man kunde hålla den i skruvstädet, pga gummiingjutningen gick det inte att feta ur med storsläggan, det bara fjädrade. När jag kommit på att det gick att driva ut spindelleden bakvägen med mejseln gick det på 10 min att få ut den, tilläggas att jag har ett ganska rejält skruvstäd. | |
|
Kokerskan: Lederna kan mycket väl vara dåliga utan att du på något sätt märker det vid färd med bilen. Den typen av leder det handlar om är förhållandevis svårkontrollerade, ibland behövs en som påför kraften på hjulet medan en andra tittar. Perra L: Det finns bara en spindelled på varje sida, så den kallas inte "yttre"... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nja den som sitter innanför kallas av någon konstig anledning för inre spindelled, åtminstonde när jag beställde mina "yttre". I och för sig är det väl mer normalt med övre o nedre, kanske är det så att den "inre" är av i princip samma konstruktion som den yttre fast med längre infästning. Vad heter den annars? BMW CS 05928 |
|
|
Håller med Perra, även när jag skulle byta så hette de inre eller yttre! ------ Länk Länk |
|
|
Hela nedre bärarmskonstryktionen är rätt fiffig, den tillåter hjulet att röra sig ganska "fritt" vid belastningar. Den egentligen viktigaste länken i det hela torde vara bakre bärarmsbussningen som får utstå brytkraft framförallt vid inbromsningar. I och för sig torde även "spindellederna ta upp en del bryt när dom kommer i spänn vid bromsning. Dessutom är det ganska lättmekat. Har pillat väldigt mycket jänk i mina dar och jag upplever det som att BMW är på ett sätt lättare att hålla på med trots att konstruktionerna är betydligt mer avancerade, går i o för sig bet på elektroniken men ändå... det är trivsammare. |
|
|
Leden som sitter ute vid hjulet och utgör hjulspindel heter spindelled, övriga vridbara fastsättningar av en länkarm heter länkarmslagringar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
tackar för kloka svar grabbar! JAg vet hur man byter lederna, (har nog bytt 7-8 st i mina dar) vad jag däremot undrade var om de kunde bli dåliga utan att missljud uppkom och tydligen verkar det så. TAck, grodan Perra och jesperado.......... Saken är den att de nyanställda ungdomarna i vår besiktninghall här i min stad har fått ganska mycket kritik för att vara lite väl nitiska så det var väl det som fick mig att reagera negativt redan från början............blir byte till Påsk! |
|
|
Jesperado: Vi behöver väl inte alltid hålla oss ti´ll den enl SBP korrekta benämningen? Med tanke på E36 konstruktion av framvagn så kallar jag det gärna inre och yttre spindelled, samt länkarmsbussning En anna grej är ju att det enl SBP heter: Spindelled, men populärt kallas det Kulbult exempel 2: Styrled kallas ofta för P-ände |
|
|
E36: Inte alls, man kan gärna använda smeknamn för detaljerna. Det är däremot inte så bra att använda en felaktig benämning, t.ex. kalla en länkarmslagring för spindelled, det är som gjort för att skapa problem, speciellt när de som i detta fallet sitter precis intill varandra på länkarmen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nja, nog tror jag alla förstår vad som menas med inre resp yttre spindelled/kulbult i E36 fallet iaf (åtminston de som tittat på konstruktionen) Det är uppenbart vilken man åsyftar om man säger ex inre spindelled.. Yttre är såklart den som sitter ute vid hjulspindeln och INRE är givetvis den som sitter längre in på länkarmen och fäster densamma mot framvagnsbalken (den längre bulten..) |
|
|
E36: Då det finns konstruktioner med övre/undre och främre/bakre spindelleder ser jag det bara som onödigt att börja blanda in länkarmslagringar och plötsligt börja kalla även dessa för spindelleder. Risken är att man t.ex. beställer en spindelled när man i själva verket behöver en länkarmslagring eller tvärtom... Enligt ditt synsätt skulle det inte vara mer felaktigt att t.ex kalla spindellerna för styrleder och tvärtom, spindelled på styrstag eller styrled på länkarm t.ex.? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Bytte bägge två hos en Bmw verkstad oktober 2004 priset för material och arbete 1050kr på min förra E36:a.. | |
| Jeppe.. nja.. riktigt så sa jag nog inte va? | |
|
Jeppe: Jag kunde inte låta bli.. har tagit en snabbtitt i tre av mina kataloger. Samtliga har benämningen "spindelled nedre inre" och "spindelled nedre yttre" Följdaktligen tror jag nog att vi får rätt pryl om vi säger att vi vill ha en inre spindelled till E36 |
|
|
E36: Förutsatt att den som skrev katalogen benämnt detaljen fel fungerar det naturligtvis bra... Kalla lederna och lagringarna vad du vill, det kan i alla fall vara bra att veta att det bara finns en spindelled på varje sida på E36:an och att de andra två fastsättningarna av länkarmen heter länkarmslagring... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Då blir det inre och yttre spindelled samt bakre bussning | |
|
Fenomenet med många namn på samma sak är intressant, blev student på gamla dar och även där kan man bli väldigt förvirrad när olika bokförfattare har olika benämningar på samma fenomen, har funderat på om benämningarna på detta hör ihop med att konstruktioner utvecklas. Jämfört med tex bärarmarna på gamla jänkare där det i kataloger heter bärarmsbussning osv är tex BMWs kontruktion tämligen annorlunda, eller är det som så att reservdelsfirmor o SBP har olika "yrkesspråk", eller vill utvecklande ingenjörer (liksom forskare) utmärka sig extra genom att hitta på nya namn på sina utvecklade konstruktioner på gamla teman. Det är i och för sig skit samma så länge man förstår vad språken betyder men teoretiskt sett och om exvis en resrvdelsman är synnerligen trög skulle denne kunna säga att det inte finns några länkarmslagringar till din bil... I och för sig inte så troligt. Helt klart är dock att vårt språk är i ständig förändring på de flesta områden. BMW CS 05928 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.