|
|
|
|---|---|
|
Det här kanske är en dum fråga men är priserna på www.mobile.de inklusive eller exklusive moms? Jag vill bara vara säker, 16% gör ju ganska många tusenlappar på priset. | |
|
De allra flesta anger sina priser inklusive moms, men endel, främst exportandlare, lockar med priser exklusive moms. På vissa bilar anges det även Mwst ausweisbar, vilket betyder att bilen har avdragsgill moms och bilhandlare får istället erlägga momsen i landet där bilen ska registreras, vilket ett flertal oseriösa tydligen struntar och kan göra köparen betalningsskyldig för moms i sverige. |
|
|
Tack för svaret. Då är det väl bara att försöka pruta lite. Det borde väl liksom i Sverige vara ett bättre pris vid rent köp utan inbyte. |
|
|
När jag kollade in min 523 T 97-a med 17.500 mil på mätaren tidigare i år och bestämde mig för att köpa den i Tyskland av en bilhandlare på mobile.de, skrev jag ut annonsen och tog med den. I annonsen hade han skrivit "NUR FUR HÄNDLER ODER EXPORT" I telefonsamtal informerade jag säljaren att jag INTE var bilhandlare men att bilen skulle på EXPORT (till Sverige) Jag argumenterade för att priset på vagnen skulle vara det utsatta, utan andra påslag eller skatter . Handlaren försökte bortförklara det med att jag kunde lyfta momsen i Sverige om jag var handlare (vilket jag sa att jag inte var!) och att det utanonserade priset endast gällde om jag var handlare. Mitt svar var, att då ska det stå "UNDT" (och) istället för "ODER" (eller) - då en förutsättning för att det utannonserade priset skulle gälla var att man skuller vara bilhandlare OCH att fordonet var avsett för export. Dagen efter såg jag på mobile.de att han ändrat annonsen till "Mwst ausweisbar" och med ett högre pris på vagnen, vilket är korrekt - men något han skulle gjort från början och/eller stått för sitt misstag. När jag kom till handlaren hade fegisen (säljaren) skickat fram sin ålderliga pappa till firman för han själv var "bortrest". Det tog inte lång stund att konstatera att diskussion på knagglig tyska, på plats 100-tals mil hemifrån - med en utskrift av originalannonsen var fruktlös. Priset blev ca 9.000:- mer än jag hade kalkylerat hemma i soffan. Inspektion av bilen tog 15 minuter -kollade att allt funkade, kollade serviceboken - kollade reg beviset (1 ägare) och sedan bara betala och åka till närmaste bensinmack för tankning. Där gick jag in på macken för att köpa ny lampa till vä strålkastare - den var nämligen trasig - men jag reagerade inte på det - ett småfel kan tyckas - billigt och enkelt att byta(!). Jodå - du har rätt, det sitter Xenon på den - men jag var obekant med fenomenet som kräver lampor för hutlösa 1.100:-/st. Efter hemfärden mailade jag till säljaren om att lampan var trasig och att han inte informerat om det. Föreslog att han skulle stå för lampan och göra en liten återbetalning på kostnaden (hur mycket fick han själv avgöra) för lampan. Fick inget svar... vilken överraskning när man gör affärer med fegisar. Men det får mig att undra om mätarställningen är korrekt - vet inte ens om jag törs kolla här hemma. Men jag har bestämt mig för att ignorera detta - bilen är jag kanonnöjd med, min drömbil i den verkliga världen. Skicket motsvarar gott och väl priset jag betalade. Jag är nöjd och kommer att köra den i många år framöver. Så tycker jag att alla ska resonera med tanke på hur enkelt det är att skruva mätarställningar. Men den dagen jag säljer den då ska jag kontrollera milen på BMW-verkstad, och då tar jag den ev, smällen. |
|
|
R: Varför skulle du vilja köpa bilen utan tysk moms? Det innebär ju att du hade fått betala svensk moms när du kommer hem och den är ju 25% jämfört med 16%. Det innebär att du hade fått betala 14000 i moms i stället. Eller skulle du ställa bilen på en firma? Om inte så var det nog bäst att tysken var envis... //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
*R: Välkommen till verkligheten ! Det är såhär det går till i Tyskland. Jag tror inte att du är en person som bör köpa din bil i Tyskland. Du borde köpa den i Sverige istället, så att du kan gå tillbaka till handlaren o gnälla så fort något går sönder... Angående xenonlampan, har du hört talas om "undersökningsplikt" vid bilköp??? Eftersom väldigt många handlare i Tyskland använder sig av frasen "Nur für händler oder export" så kan jag med säkerhet säga att det är något som de allra flesta bilspekulanter förstår vad det innebär. Är du inte tillräckligt påläst så förstår jag inte varför du klandrar säljaren. Han hade ju dessutom ändrat annonsen innan du kom så att du kunde förstå. Ditt resonemang angående UND / ODER export är också felaktigt, eftersom en tysk bilhandlare kan köpa bilen utan moms, då behöver ju bilen inte exporteras. Du pratar om att säljaren är en "fegis", vad är du själv när du mailar honom o klagar på fel, istället för att ta tjuren vid hornen o ringa honom?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.