AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.119

309" för min e 39 tycker ni jag ska slå till

Jag är bjuden 309" för min 530 i touring 03 har gått 6000 mil. Då får jag i.o.f inte pluta så mycket på bilen jag ska köpa, har stor beslutsvånda tacksam för synpunkter

mh
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
det verkar vara mycket bra betalt men som du säger själv så får du ju räkna på hela affären eftersom du ska köpa nytt.

/M

Min bil:
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
förra helgen var vi påväg att nyta 523an mot en 530i -01 på BMW och den 530in hade gått lite mindre än 9000 mil och begärt pris låg på drygt 200 000 kr. Men affären sprack i sista stund.

Så precis som du säger är 309 000 kr mycket bra pris men det intressanta är ändå mellanskillnaden som du ska betala.

Får man fråga vad det är för bil du tänker byta till och hur mycket du ska lägga emellan?

Vanliga fel på E34: Länk
Exakt grejen är att bilen jag ska köpa ska vara på firman så jag får dra halva momsen. Medans bilen jag har äger jag privat så det blir en bra slant i fickan. Räknar med att max få ut 270" om jag säljer den privat det är ett nettoförlust på 39" sköna

mh
Mugge det är en 530 i t för 532"

mh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag vet inte hur det blir när man köper bilar på företaget, men kan inte tänka mig att allt för många köper bilar i prisklassen 250 000 kr - 300 000 kr på privat marknaden.

530 E61 är en kanon fin vagn...

Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mattias: i alla nyköp med inbyte så ger ju handlaren antingen bra rabatt på nybilen och dåligt betalt för inbytet eller tvärtom. Med tanke på din situation så är det ju optimalt att kunna få ett så högt inbytespris som möjligt istället för rabatt på den nya bilen eftersom dessa pengar är precis som du säger rena pengar ner i fickan. Givetvis så gör ju ditt företag en sämre affär men garanterat så är denna ökade kostnad i slutändan betydligt mindre än den vinst du gör privat.

Som Mugge säger så är det ju inte helt enkelt att sälja bilar för 200'+ privat. Det går men man får ha lite tålamod och lite tur. Att slippa detta och bara lämna in den gamla när man hämtar ut den nya är ju också värt några kronor...

Lycka till!

___
BMWCS #5157
Tack för synpunkterna har i stort sett bestämmt mig för att byta in bilen men när man hör att andra också verkar tycka att det är bästa alternativet blir man ännu mer övertygad som sagt tack för råden.

Fördelen med att leasa är att man betalar leasingen med helt oskattade pengar man har i.o.f ett förmånsvärde men det blir inte ens hälften så dyrt som att ta värdeminskningen med egna skattade pengar.

mh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jaha.... hade inte riktigt förstått det hela med leasing... så vinsten ligger i att man betala med oskattade pengar...

Bra synd att BMW tappar så mkt värde under de första levnadsåren... att betala 100 000 kr i värdeminskning per år för en 5-serie avskräcker nog en och en annan... alltid positivt att kunna minska ägandekostnaderna.

Ska jag betala bilen privat maåste jag ta ut lön som man lägger 32% källskatt plus 32,8% arbetsgivavgift plus amf 6%.Ska man dessutom betala mycket av bilen kontant kan källskaten bli över 50% alltså 100" från firmans pengar blir inte mycket kvar i slutändan.

mh
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Det är inget och fundera på. Byt in den snarast. Om nån så borde du veta hur mkt de "kostar" firman att ta ut lön.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
Ni hjälpte mig över kanten har varit och beställt bil idag

mh
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Om du leasar bilen så får du lyfta h e l a momsen... Du kan leasa den på ett år t ex.

/M

Nä man får bara jyfta halva momsen det måste vara delad kaross för att få lyfta hela momsen typ pickup. Skattemyndigheten gjorde nyss en stor raid bland firmabilar för att kolla så man inte hadde lyft hela.

mh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.