AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.790

E90 sågar MB C-klass och Saab 9-3 i Teknikens Värld!

Sida 2 av 2
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Crisse, för övrigt var även Audi A4, Saab 9-3 och Volvo S60 med i testet, en del nyare modeller än E46 således. Det kan ju även nämnas att i AMS 4/2004 kördes 320i T mot Volvo V50 och A4 Avant, bägge nyare än E46. Trots det hamnade A4 sist och V50 vann ytterst hårfint mot E46.
Jag finner det inte självklart att en nyare bil skall vinna över en äldre. Så snabbt går inte utvecklingen i den relativt mogna bilbranschen, såvida man nu inte betraktar bilar som någon sorts variant på modeplagg.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag tycker inte det är så konstigt att Saab finns med i TV test. Självklart är inte 9.3 är lika kul bil som 3-serien men kundkretsen som 9-3 riktar sig mot är ganska lik den som de billigare 3-serie-alternativen riktar sig mot.
Många kör 9-3 och då är det intressant att se hur den står sig mot 3-serien i en jämförelse, dessutom har Saab alltid stått för den lite mer körglada svenska bilen jmf med Volvo.
Prismässigt är de billigare varianterna av 3-serie och 9-3 ganska lika.
Det finns troligen fler anledningar till att 3-serien fick möta 9-3 i testet.
No
5.161
Nockenwelle
Saab själva vill ju lansera 9-3 som en "premiumbil". Då är det väl rimligt att en journalistisk granskning inkluderar den modellen i ett test där andra "premiumbilar" utvärderas.
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Nockenwelle: Mitt statement var att E46an länge ansetts vara en nyare bil än vad den egentligen är. Det känns som att inställningen "jag har en ny BMW" är mycket vanligare än "jag har en bra BMW" inom ägarkåren.

Tro mig, jag älskar utsikten både om jag sitter inuti 330in eller står utanför. Egenskaperna på E46an är väldigt trevliga.

Men på nybilsmarkaden håller inte ditt argument: "Om en bil har högre 'ålder' spelar väl ingen roll. Det är ju egenskaperna som är det viktiga."

Ponera att en normal person för ett halvår sedan skulle köpa bil, då måste du medge att man låter det spela viss roll att designen på E46 är 7 år gammal. Konkurrenternas bilar är "färskare" och har kommit med nya elektroniska och tekniska finesser. Man vet att varje gång en ny S-klass släpps, så tar den marknadsandelar av 7-serien och tvärtom när man introducerar en ny 7-serie. Detta gäller givetvis också för den storleksklass 3-serien befinner sig i.

E46an har tappat mark sen den introducerades (precis som alla bilmodeller gör), nu vinner man tillbaka det genom en ännu bättre 3-serie. Kritiker är överens om att E90 är bättre chassimässigt och motormässigt. Man har uppdaterat interiören totalt och lagt till iDrive m.m. Allt för att öka känslan av att föraren omger sig av det senaste inom teknisk utveckling.

Visst, bilbranschen är inte känslig för skillnader i två-tre år mellan bilmodeller (Tex. vinner E46 släppt 1998 mot A4 släppt 2001). Men trots allt pekar biltillverkarnas egna uttalanden om att man numer bör förnya sina modeller var femte år för att inte sacka efter i försäljningen.
No
5.161
Nockenwelle
Crisse, jo visst går utvecklingen framåt, men då visar sig ju detta i fråga om att egenskaperna förbättras, vare sig vi talar om bränsleförbrukning, krocksäkerhet, prestanda, vägegenskaper eller något annat. Att konkurrenterna kommit närmare E46 allt eftersom de introducerat nya modeller är klart, även om jag tror att motorjournalister (och kanske vi bilfantaster) ofta förstorar upp skillnaderna, vare sig vi talar om en modell som nyss introducerats eller om det gäller en bil som har några år på nacken. Men jag vill nog ändå mena att E46 står sig i konkurrensen, även om den inte är överlägsen som den var 1998. Idag har den för och nackdelar jömfört med konkurrenterna, vad man väljer är en fråga om preferenser. En sådan sak som man kan lägga vikt vid är design, jag och en del andra köpare lägger mycket liten vikt vid detta, för andra betyder det mycket. Om man lägger vikt vid design kan man vilja ha nytt, man kan också uppskatta det som är snyggt oavsett ålder. Själv bryr jag mig som sagt inte värst mycket om den exteriöra designen och jag tycker inte att varken E46 (utom E46 coupe) eller E90 är riktigt snygga, men inte heller någon av konkurrenterna.
Att konkurrenterna har nya tekniska finesser är ju just en fråga om egenskaper.
TV är en riktig skittidning volvo och saab verkar enligt dom vara en gudsgåva till männskligheten. Nu kan dom inte gnälla på bmw priser längre 292" för en bil med 6:a och 218 hk som är underbar att köra. Vem fan väljer en 9-3 aero eller S 60 T5 för samma pengar. Det räcker med att bara sätta sig i dom olika bilarna för att valet ska bli rätt.

Tror att det är många volvo och saab ägare som inte ens har provat en BMW.

mh
No
5.161
Nockenwelle
I Sverige är det nog många ägare av Volvo och Saab som aldrig provat en BMW. Utomlands kan det omvända förhållandet råda.
I viss mån vill jag ta TV i försvar. En stor del av bilköparna vill ha en praktisk och säker bil som tar dem dit de vill, utan att kostnaden blir orimlig. Med den kravspecifikationen är BMW inget smart val, det blir bara onödigt dyrt. Kanske har TV anpassat sig till den köparkategorin (fast jag tvivlar på att dessa människor läser biltidningar särdeles ofta). Frågan är dock om Volvo och Saab är bästa valet i den situationen.
Hellre då en toyota avensis

mh
Än om TV ofta favoriserar svenska bilar så måste jag ändå påstå att dom producerar dom bästa testerna i svensk motorpress. Lagom balans mellan IQ och EQ.

AMS tester är på blöjnivå och handlar enbart om körglädje och motorljud. Dessutom har dom en snudd på pervers passion för BMW som gör testerna allt annat än läsvärda...

Och ViB:s tester är så snusförnuftiga och torra att man bara orkar läsa tio rader...

//Chrille

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Rolgia kommentarer angående bilpressen. Själv läser jag alla de oliak tidningarna, förutom Colins atonbladet?, för att skaffa mig en bredare grund utav de som vekrligen får köra ALLA bilar som kommer på marknaden... själv har jag varken tid eller fullt ut intresse att provköra alla bilar! Min bror däremot gör ofta deto ch då får jag oftast även ett tillfälle!

ViB tycker jag gör mycket bra tester som är mer inriktade på ägandet och med måtta tar upp alla de olika övriga delarna och egenskaperna! AMS är ju som sagt väldigt insyltade i körglädje och det är glädjande för mig som helst ser att bilen har körglädje och sen kan vi kika på det praktiska och estetiska... Teknikens värld är alltid intresant att läsa då de ofta är lite patriotiska och verkigen försöker lyfta fram våra "halv" svenska bilar. Fast som oftast så har jag fått deras journalistik bevisad som uphausad patriotism... synd ändå för det ger inte mig en saklig och ärlig journalistik! Tex testet E46 - V50. V50 är en bra bil helt klart.. men nästan lika bullrig och liten som en Ficus, och hur den då kan dra ett strå vassare än E46 i en totalrond är för mig klart ögonbrynshöjande!

Sedan att E90 nu tagit mellanklasstronen ser jag nästan som självklart för ett märke som BMW! Det lagts ner väldigt mycket kring lanserandet och utvecklandet utav nya E90. Motorer, chassi och estetiken har klart höjts till höjder som motståndarna inte alls kan mäta sig med. De är en trend och teknik sättare i mellanklassen"?" för tillfället och det är inte konstigt då 3:an historiskt sålt så bra! Sammantaget asner jag att E90 är en bil med den absolut bästa helheten idag i sitt segment!

Jag vill dejta prinsessan Madeleine. Men det får jag inte. Så varför ska Saab räknas och testas mot premiumbilar när dom inte är det? Bara för att dom vill räknas som premium...

Ang. E46 att den sista 2 åren har erbjudits med komfortpaketet på köpet är ett tecken så gott som något att BMW själva inte tyckte att den hängde med konkurenterna sista året. Om inte annat prismässigt.

KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Clubsport, varför får du inte dejta prinsessan Madeleine? Har du försökt?
Clubsport möjligheten finns nu då du har en ny 325

mh
Jag återkommer när jag har gjort min framställan till hovet.
Knugen verkar ju gilla BMW så....
Då kommer jag och KN kunna ta åt oss äran när du blir blåblodig.Och så måste du sluta skriva på detta forum för du kan ju inte beblanda dig med arbetarna.

mh
Har alltid velat bli kunglig hovleverantör..

Nån som vet när dom testar 325:an?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.