|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Idag damp nya Teknikens Värld ner i brevlådan, och testet av nya 320i (mot MB C180K och Saab 9-3 1,8t) var ett sant nöje att läsa. Bara glada miner från testlaget: Bra komfort, hyggliga utrymmen, fin interiör, trevlig motor/växellåda, kalasfin väghållning... De enda egentliga klagomålen var den lite tråkiga motorkaraktären (motorn fick i övrigt beröm för sin mjuka, fina gång) samt de tunga runflat-däcken som gör bilen lite stötig och ibland slängig. Det muttrades även lite över priset och den snikna standardutrustningen. Sammantaget slog nya 320i konkurrenterna C180K och 9-3 1,8t på fingrarna och kapade hem titeln "Bästa köp". Det var den värd tycker jag! //Chrille | |
|
Samma sak i AMS teste med sama merca och Audis 2,0t Quattro.. Trots att audin hade 50 hk till så han BMW:n ifatt i kurvorna! Bästa köp är E90! |
|
| Klart att den vann,en helt ny bil.Säkerheten är dock ett oprövat kort,blir det endast en 4a så är det skandal.Önskar man högsta komfort så står det i tidningen att C180 är det givna valet. | |
| Den nya chassit verkar verkligen grymt imponerande! Att den som theprophet skriver hängde med A4:an i AMS test då Audin har 25% fler kusar och fyrhjulsdrift verkar minst sagt lovande... | |
|
På tal om krocksäkerheten; Jag har den Svenska E90 broschyren. Alltså inte den lilla förserievarianten, utan den riktiga i A4 format. I den står det att E90 fick högsta betyg i Euro NCAP testet. På NCAP:s hemsida finns det ännu inte något resultat att läsa. Frågan är om den är testad, eller om man tar för givet att den får betyg fem? M v h |
|
| Man trycker knappast en sådan uppgift i broschyren utan att ha tprrt på fötterna. F.ö.tycker jag att segermarginalen för E90 i TV-testet var överraskande liten. Hade förväntat mig att MB skulle få mer smisk, framför allt i BMWs "hemmaronder" motor och köregenskaper. Men det är fina bilar båda två. A4 är däremot lite tristare. | |
|
Nej det vore dumt att gå ut med sådant innan den är testad. Då borde inte säkerheten vara ett oprövat kort alltså. Själv tycker jag att E90 är klockren. Jag ska provköra 320d & 325i, bägge med automat, på måndag tänkte jag. Dock så är det E91 som står på önskelistan så småningom, men det kan ju vara klokt att börja fundera på motorval redan nu. M v h |
|
|
Själv är jag en otrogen hund som efter nästan 15 års 3-seriägande spanar på C-klassen. Den har bl.a. kommit med en ny 320 CDI diesel på 224 hkr och 525 Nm vrid. Yeeha. Finns i Tyskland men jag tror inte att den kommit till Sverige än. E90 är säkert en kanonbil, men jag har inte fallit för designen än. Bakifrån tar man den gärna för grannens Nissan Primera från sent 90-tal. Inte så kul om man hostar upp närmare en halv miljon. |
|
|
Håller med flera "gamlingar" ?? här på forumet- bakdelen är inte designmässigt lyckad..:(( Och att "aktiva" nackstöd saknas är - skandal!! Whiplashskador är ett riktigt gissel och genom att införa aktiva nackstöd kan man spara mycket lidande- och pengar. En E91 med aktiva nackstöd om jag får be.. |
|
|
Ja, aktern är väl kanske inte toppen, men fronten är en hit tycker jag. Det jag tycker är synd är att 320i & d är lite snikiga. Det går ju t.ex. inte att få aktiv styrning till dom och DSC och farthållare är av den enklare varianten. Det talar för en 325, men det kanske kommer på alla så småningom? Trots allt, så är E46 snygg från alla håll och kanter. Man kanske ska sitta nöjd ett par år ändå. Men det är ju alltid kul att drömma sig bort. Hur som helst ska det provköras i alla fall. |
|
| Såg den live i Malmö i onsdags och måste säga att e46 ser ruskigt gammal ut helt plötsligt... Var också tveksam till bakljusen till en början, men efter att ha sett den live är jag inte skeptisk längre. Bilen ser faktiskt riktigt fet ut bakifrån iom att den är så pass mkt bredare än e46. | |
|
Baklysena är mycket snyggare live än på bild. Jag övervägde att köpa en E60 pga Primera baklysena... |
|
|
Tyckte att TV hade en allmänt negativ inställning till E90 om man jämför med AMS. Vore väl skräp om inte E90 hade förnedrat bilar som Audi och Merc som har ett antal år på nacken. Vad Saab har att göra med dom stora pojkarna övergår iallafall mitt förstånd. Eller Vectra-Special som nån av tidningarna så vackert skrev... |
|
|
Det är väl ofta så att TV har lägger lite större vikt vid de praktiska aspekterna av bilinnehavet medan AMS betonar de lustfyllda sidorna lite mer. Att E90 skulle vara betydligt bättre än konkurrenterna bara för att dessa är äldre ser jag inte som någon självklarhet. E46 blev knappast förnedrad av de konkurrentbilar som introducerades efter 1998, utan höll ställningarna riktigt bra. |
|
|
Nockenwelle: Jodu E46 hade inte mycket att sätta emot dom nyare konkurrenterna dom sista 3 åren. Sorgligt men sant. Nog för att den gjorde bra motstånd men testarna anmärkte alltid på bilens ålder. |
|
| Om jag inte minns fel vann 320i E46 det stora testet av mellanklassbilar i AMS som gick av stapeln då nya Saab 9-3 introducerades. Om en bil har högre "ålder" spelar väl ingen roll. Det är ju egenskaperna som är det viktiga. | |
|
Nockenwelle: Visst spelar åldern roll... Om man ska köpa en ny bil idag så vill man ha något nytt och fräscht det är ingen tvekan. Visst, BMWs design är tidlös men man vill inte sätta sig bakom ratten och få 1998-kickar. Och angående testet i AMS (nästan 3 år sedan) så satte man BMW på 1 plats ja. Men redan då nämnde man att bilen började se gammal ut exteriört. Och vi ska inte glömma att konkurrensen i testet kom från Mazda, Ford Mondeo, Alfa 156 m.fl. som i princip är lika gamla och inte har ett skit annat än ekonomin att sätta emot... Större patrioter än E46-ägare är nog svårt att hitta. Jag hoppas att introduktionen av E90 leder till att vissa av dessa kommer till någon form av självinsikt och inser att det faktiskt är begagnade bilar vi kör. Det börjar bli tröttsamt att läsa trådar där folk beskriver sin förskräckelse över att BMW vägrar ta länkarmar på goodwill och att de redan har fått rost på sina bagageluckor när de importerat 328or från 1998. E46 ÄR en gammal bil. Hade den upplevts så fantastisk så hade man väntat två år med att introducera en ny. |
|
| Crisse det är inte svårt att hitta större patrioter än E46-ägare. Kolla på www.automotorsport.se/phpBB2/index.php så får du se att det finns ett antal Volvo-patrioter som tycker deras bilar är bättre än allt annat, till och med BMW. | |
| Hehehe ok jag glömde nationalpatrioterna..=) Bättre än BMW... Snacka om taskig verklighetsuppfattning ;-) | |
|
Crisse,prata gärna för dig själv. "man vill inte sätta sig bakom ratten och få 1998-kickar!" "Om man ska köpa en ny bil idag så vill man ha något nytt och fräscht det är ingen tvekan." Det är två åsikter som du kanske delar med en del människor men inte alla. OM det är sådana saker som styr tidningarnas tester finner jag inte något som helst värde i dessa tester. För min del tyckte jag att E46 såg skapligt snygg ut, men absolut inte anmärkningsvärt snygg, när den lanserades och det tycker jag fortfarande. Jag har definitivt inte köpt den modellen för dess exteriöra design. E90 är i mina ögon varken snyggare eller fulare, den är lite annorlunda. Jag skall provköra den så snart det blir väglag för sommardäck. Har den påtagligt bättre köregenskaper än E46 blir den nog en E90 som nästa bil. |
|
| Jag håller med Clubsport,vad har Saab med i testet att göra??????????????????????????????????? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.