AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.356

Byte av oljefilter 328 e36, några konstigheter?

Visa användare
71
zcuse
BMW 225e Active Tourer -24
BMW 520d Sedan -17
Har köpt nytt oljefilter. Har aldrig bytt filter av den här typen innan. De bilar jag bytt på har alla haft oljefilter som ser ut som en liten plåtburk å skruvas fast. Men detta ser ut mer som ett litet luftfilter. Några konstigheter? Något mer jag behöver för att byta? Har köpt ny olja (helsyntet gtx magnatec, 2 dunkar á 5liter, 500kr st, klart överkomligt) å byter naturligtvis i samma veva. Byter naturligtvis även packningen till pluggen. Några konstigheter där?
ol
9
olleny
328i Touring -98
Luftfilter? Men är det inte bara att skruva bort det gamla och sätta dit det nya?

Visa användare
84
325CSi
745i -02
Nä, det är inga konstigheter.
Ja det ser ut ungefär som ett mini-luftfilter.
Det bytas ju uppifrån motorrummet som de flesta andra BMW:s, bara att öppna locket o byta, väldigt bra konstruktion.
Se bara till att du får O-ringarna rätt vid monteringen, en stor och en eller två små.
parolof
BMW verkar ha gått bakåt i tiden när det gäller oljefilter av någon anledning. Min MBG har också insatsfilter som många äldre bilar, kanske lägre tillverkningskostnad??
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Lägre tillverkningskostnad samt miljövänligare är väl några förklaringar till varför nästan alla bilmärken går mot insatsfilter.

_______
//Niklas
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Klockrent med instasfilter. Billigt, miljövänligt, lätt att byta.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
edit: insatsfilter ska det vara.
parolof
BMW har i allafall vänt behållaren åt rätt håll, på de flesta äldre bilar sölar man ned sig när man byter:-/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.