AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
911

Byta bromsar

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Någon som har erfarenhet av att byta bromsar fram på sin E36?

Tänkte byta ok, skivor och belägg då ett av mina ok har ballat ur.
Ska man byta bromsslang också när man ändå är på gång?
Stålomspunnen ska ge bättre "bett" har jag hört? Kan man köpa dessa med "kontakter" på i anpassad längd?

Hur sitter oljeslangen på oket? Skruvad eller pressad?
slangar är aldrig fel att byta då gamla slangar som bekant kan spricka och kan vara igensatta och hindra flöde...bromsslangen sitter skruvad på oket!

finns garanterat färdiga satser med stålomspunnet till din bil, kolla runt är mitt tips där!

MVH
Johan K
Lundqvisten
ravve: Precis som Bmwfreaken skriver, så är det aldrig fel att byta ut en eller flera dåliga bromsslangar, ett mt bra val kan bl.a vara Goodridge, brake line, high performance kit, innehållandes alla sex bromslangarna stålomspunna i rostfritt, inkl de två som går från bakre länkarmarna och vidare framåt. Slangarna är av mkt god kvalitet, dessutom mot tillägg: TUW & DOT testade. Normalt är de endast DOT testade. Men mot ett extra pristillägg på 16£ så får man dem även TUW testade, inkl intyg till bilprovningen.

Hela kitet, inkl VAT, frakt, TUW,mm. Kostade mig totalt: 70£ beställde dem direkt från Proven Products i England. Vad de skulle kostat här hemma törs jag ej gissa på? (kanske 2500:-)
En sak till: den utlovade distinkta bromsverkan, lyser helt med sin fråvaro, men det hade jag räknat med, köpte dem i 1:a hand för att de aldrig mer behöver bytas, de är ju tillverkade i silicon så de lär väl ej spricka i 1:a taget.
Lundqvisten
Länk till Proven Products: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.