|
|
|
|---|---|
|
Detta gäller en importerad Z3 cab 3.0 -00 med ca 4000 mil. Vi har ärvt en Z3 som vi själva inte behöver, och ska nu sälja den. Problemet är att vi inte har någon bakgrund i vare sig den tvåsitsiga branchen eller är har vana att sälja en bil. Hur göra? Till att börja med, hur försäkrar vi oss om skicket på den bil vi säljer? Bilen är importerad 2002 och vi har kollat mätarställningen genom att se ett "intyg" från någon BMW-organisation i Tyskland. Den verkar stämma och bilen har garanterat inte gått längre än de 2000 mil som lagts till i Sverige. Vi har själva inte kört den mer än någon enstaka provtur, men allt verkar fungera. Och jo, det är rätt skoj, det erkännes! :-) Priset är väl det största problemet: Att bara titta på annonser säger väl inte så mycket om vad priset slutligen hamnar på? Är någon villig att gissa på vad bör vara, åtminstone på 15-20 000 när? När är det dags att sälja tvåsitsigt? Utanför mitt fönster är det snöglopp, bör man vänta på tussilagon, eller gäller det att vara först på plan? Och en detalj: det ligger bara en tyskspråkig handbok i bilen. Kan man, och bör man, skaffa en svensk? Per. | |
|
Läste fel trodde att du ville sälja Z3an för 15 - 20 000, därav mitt förra inlägg. ja, det är alltid ett problem med att verkligen kontrollera miltal på importerade bilar, och det är alltid svårt att vara helt säker. Men ju nyare bilen är och ju färre ägare destu enklare är det att kolla bakgrunden. Priset bestäms mycket av skick, miltal och den dokumentationen som finns tillgänglig. Viktigt att ha alla papper så att man kan spåra bilens historik. Nu när det är en så pass ny bil borde det vara rätt enkelt. Svensk instruktionsbok köper du hos BMW för 150 kr. Mitt tips är att ni väntar 2-3 månader innan ni säljer den.... priset på cabbar går upp precis innan sommaren. Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
Vad gäller priset så tycker jag att det bör hamna i krokarna kring 200 000 kr om allt verkar stämma. kom ihåg att 3.0 motorn tillhör M54 serien som kom 2000/2001 och är lite dyrare än 2.8 motorn som är från den tidigare M52 serien. Vanliga fel på E34: Länk |
|
| Börja annonseringen i mitten av april. Se till att få med så mycket info som möjligt om allt i annonsen och ha mycket bra bilder. Priset vågar jag däremot inte chansa på, ett tips är att titta här på powerbörsen, blocket.se och bytbil.com. Ta bort de dyraste och de billigaste och räkna ut ett snittpris på de du har kvar. Lägg dig sedan ca 10% under det och du bör ha hamnat ganska rätt för att få ut mesta möjliga utan att gör abilen svårsåld på grund av för högt pris. Lycka till med försäljningen. | |
|
Jag rekommenderar dig att börja annonsera redan nu, eller möjligtvis vänta 1-2 veckor. Runt 190k-200k kr tror jag kan vara en bra prisnivå. /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.