AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.421

Spridarproblem - dålig motorgång

na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Läste ur motronic koder igår, och fick 1251 dvs spridare 1.
Mätte tidigare idag motstånd på spridarna och fick samma värde på alla. Kollade även så att sladdarna till spridaren var hela, vilket dem var. Stiftet skruvades ur o var rätt blött....
Testade efter återmontering av stift att starta motorn o mäta spänningen över spridaren vid drift, över spridare 1 var det 0V medans det över de andra låg pendlande på 0-0.5V.

Nu är frågan... har spridaren fastnat i öppet läget? eller har styrboxen flippat o vägrar skicka signal till den ?
ni
71
nickeberg
bmw m535i e28
spridaren kan ha brännts,,,spolen,,el
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
märkte att bilen gick bra o jämnt tidigare idag mätte spänning över spridaren o såg att den hade börjat fungera igen ???
Har dock haft återkommande tillfällen då motorn går kasst så tror ju att något är skumt med det,
MEN vad kan göra att en spridare fungerar ordentligt då och då ????
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
ok... nu börjar detta problemet bli extremt störande (och dyrt)
bytte spridaren idag, fortfarande ingen förbättring utan den har fortfarande ingen spänning.
Testade att skifta tändspole med den från cyl 2, ingen förändring av det heller...

Vad återstår eg. att kolla för mig ? Styrbox ? testade att försöka skaka lite på den för att se om där är något glapp, men ingen skillnad.

all hjälp uppskattas !!!
76
Böss
740IA -95
Hej

Fixa ett kopplingsschema på motorn och öppna kontakten till styrboxen och mät där.

Schema finns här.Länk

\\Mikael
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Mätte sladdar till spridare 1 och spole 1 samt för några av de andra oxå för att få referensvärden, hittade inget konstigt alls, ingen lycka i att hitta något glapp heller.
Har även öppnat styrboxen för och letat efter skadade/dåliga lödningar och komponenter men inte heller här gick det att se något, gick dock att se att boxen tidigare varit öpnnad samt en komponent var utbytt (någon gång efter 94) ?
Vad bör man ge för en begagnad styrbox ? eller finns det något jag missat ?
76
Böss
740IA -95
Mätte du med motorn igång? Vad jag menar är att ta loss kontakten från styrboxen, ta av det svarta höljet, tryck tillbaka kontakten på styrboxen och mät i hålet där kablarna kommer upp ur kontakten. Stick ner testpinnarna långt så de får kontakt med metallhylsan som kabeln är fäst vid.

Får du ingen signal mellan den spridarutgången + den gemensamma ledaren till samtliga spridare ( med motorn igång) är den utgången kass.

OBS Använd inte ett gammalt analogt instrument till detta.

Sedan har jag hört från olika verkstäder att det inte bara är att byta box utan den ska "kodas" mot resten av systemet för att funka ordentligt. Är det någon som har erfarenhet av vad som gäller?

\\Mikael
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Borde väl vara samma som att mäta över spridaren eller ?
hur som testade jag nyss att mäta direkt på kontakten, men samma resultat där med ..
76
Böss
740IA -95
Jo det kan man väl säja. Jag tänkte att det var lättast att mäta så föe att få svar på om boxen fungerar,möjligheten finns ju att det är fel på kablar eller kontakter.

Om jag förstår rätt så funkar din box, kablarna är hela, ny spridare men ingen spänning.

Själv har jag haft problem med att en kabel har suttit dåligt i kontakten på spridaren, glapp alltså.

Jag har också märkt att det kan vara dålig kontakt i de skarvar som finns på kablarna från boxen till spridare/spolar, alltså i de små gummituttarna som ligger i kabelrännan över spridarna.

Skarvarna är pressade och kablarna kan vara ärjade, värt att kolla. Jag märkte det genom att klämma, böja och bocka skarven när motorn gick.

\\Mikael
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Ett tag senare en sista inlägget, men tänkte iaf förlja upp hur med hur det har gått.

Efter byte av styrbox till bättre begagnad funkar motorn nu som den borde.
Lite trisst kostnad men helt klart trevligt resultat.
j0
86
j0haan
320i -91 e36
vad fick du ge för styrboxen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.