|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Min kärra har blivit väldigt törstig på sistone, den drar strax över 2 liter milen. Tidigare kring 1 liter milen. Motorn går bra inga konstigheter alls, bara väldigt törstig bil. Några idéer? Funderar på att nolla datorn i kärran ifall den fått för sig något konstigt, hur gör man det? Vet att man ska koppla lös batteriet på bilen, men hur länge? Skulle inte vilja ha den över natten. När man startar upp bilen igen, ska den stå på tomgång i 20 minuter eller ska den bli varm och sen köras? Har hört och läst många olika sätt att göra detta på, men vilket är rätt? | |
|
För att nolla datorn så är det väl bara att lägga av minus pollen någon timma så att alla strömmar försvinner. Sen ska den varmköras på tomgången så att den är riktigt varm. Jag brukar låta polen vara av i ca 2 timmar sen varmköra den på tomgången ordentligt, när bilen är riktigt varm så stänger jag av bilen en stund innan jag kör men det kanske inte spelar någon roll. Men det verkar fungerar för mej. Men rätta mej om jag har fel. |
|
| Sjekket lambdasonden? | |
|
Har inte testat nånting ännu. Tänkte höra om bra tips och sånt först. Vad kostar en ny lambda? Kan man testa lambdan och isåfall hur? Läste nånting om att man kan mäta upp den med en multimeter. Ska prova nolla datorn på de sättet puh föreslår idag. Misstänker att problemen började när bilen blev sur en gång. Nollade datorn då genom att ha bilen strömlös under natten men lät den aldrig gå varm på tomgång utan körde iväg direkt när de startade, dock kördes den varm. |
|
|
när min lambda dog så drog bilen konstant 2l/milen så jag fick göra ett "avgastest" och kolla bilen med hjälp av diagnosuttaget, där visade sig att lambdan hade sagt upp sig. kostade 1500:- har jag för mig att byta den. Så testa det ! |
|
|
Spelar det någon roll om man tar bort minuspolen eller plus?... För om man tar bort minus först så tar man bort jord, vilket inte är smart om man nu har plus polen kvar i bat. |
|
|
Jag föredrar att ta bort minuspolen först för att om man råkar slinta mot nått när man skruvar lös pluspolen så slår det mindre gnistor ;) Har nog ingen betydelse i övrigt..!? |
|
|
Sådär, kopplade just på strömmen igen efter 2,5h utan. Bilen startar och går fint fortfarande. Dock funderar jag på att avgaserna luktade väldigt mycket bensin nu. Kanske är normalt innan allt är rätt inställt? eller? Imorgon ska jag ta och testa om det är någon skillnad på förbrukningen. Ska nämligen på lång tur. Har besiktning imorgon dessutom, så jag lär ju höra om lambdan är paj. Hoppas på det bästa! =) |
|
|
Bilen studsade på besiktningen. *gråta skrika* Vänster spindelled fram är slut. Samt att jag hade svartmålade baklysen. Det hade jag redan förra besiktningen, men då gick dom igen. Varierande kvalitet på besiktningsmännen... *sura* Var kan man hitta billiga bra spindelleder? Räcker det att byta en eller ska man byta båda sidor när man engång håller på? Något annat man bör göra när man byter dessa? |
|
GROL |
Jag råkade ut för höger spindelled i besiktningen för ett par veckor sedan. Bmw tar drygt 1000 kr. De har ett specialverktyg. Jag gjorde det själv, köpte spindelleden på Mekonomen 230 kr. Tog bort länkarmen. Fick pressa ur spindelleden med en verkstadspres. Pressa i den nya och montera länkarmen tog mig 2-3 timmar. Inte speciellt svårt men jag hade nog inte klarat mig utan pressen, kanske nån annan har tips för det? Man bör nog byta bägge när man håller på. |
GROL |
Förresten hur gick det med bränsleförbrukningen?? |
|
Bränsleförbrukningen gick ner till normal efter att jag nollställt datorn. Lambdan verkar okey eftersom hc och co värdena var korrekta. Nu är de bara å börja skrapa färg från baklyktorna och byta leder. |
|
|
Slog ur mina med huggmejsel runt nedre kanten, går att få den att röra sig och sedan slå ut den om man går runt hela tiden, pressade i de nya med skruvstäd och hylsor som distanser. Funkar mkt bra o man slipper jaga press. BMW CS 05928 |
|
|
Var just och skulle köpa spindelled på reservdels butiken. Dom hade två olika delar att erbjuda, men var osäker vilken som jag skulle ha. Jag blir aningen osäker när SBP säger "Spindelleden" måste bytas, vilken mera exakt om det kan vara innre eller yttre? Eller säger dom bara generellt spindelleden och menar att någon av dessa två är slitna? Nån som vet? |
|
|
Det är till 99% den yttre de menar finns en stor debatt om spindelleders beteckning använd sökfunktionen så hittar du. Besikkningen kallar den inre för länkarmsbussning Mvh Per BMW CS 05928 |
|
|
Tusen tack ska ni ha! Ska iväg och köpa en sån då. Blir väl å skruva till helgen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.