AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.191

fri service och snart tre år

Go
23
Gorm
320i Touring -02
Min bil blir tre år om en dryg månad. Kan man göra en fri service fast det är några hundra mil kvar på serviceindikatorn? Liksom för att utnyttja den fria servicen till max. Surt om man måste göra service strax efter att den börjar kosta...

/David
Har gjort så själv. Den jag bokade servicetiden genom hjälpte mig tom att hitta en tid innan "3-årsdagen" eftersom jag var sent ute. Vet dock inte vad policyn är och om de alltid brukar vara så schyssta.
Mvh/T
Till mig har en BMW verkstad sagt att dom får göra servicen 400 mil för tidigt. Det borde alltså vara lugnt om du har några hundra mil kvar.

M v h
Go
23
Gorm
320i Touring -02
Tack för era svar! Då ska jag genast boka en tid!

/David
Go
23
Gorm
320i Touring -02
Jag fick göra servicen gratis, men verkstaden skruvade fram min mätare de 250 mil som var kvar till dess att det egentligen var dags "för att ingen skulle bråka om att det var för tidigt". Gjorde de det för er också? Om man skulle räkna värdeminskning per mil blir det ju i så fall en allt annat än fri service...

/David
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Skämtar du!? Så får man väl inte göra?

/Johan
Gorm: Jag tror inte på det du skriver.
Bmw har nämligen inte utrustning för detta.(läs importguiden)
Du kanske menar att de nollade service indikatorn när de var 250 mil kvar.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Go
23
Gorm
320i Touring -02
Tro på mig! Antingen det eller så hade någon på verkstan lyckats köra 250 mil med den på 4 timmar... :) Allvarligt talat så lyckades dom på nåt sätt i alla fall. Serviceindikatorn är naturligtvis också nollad. Jag ska kolla upp mer exakt hur det var innan och efter och återkommer.
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Dom "skruvade" väl fram mätaren på papperet bara, inte i bilen väl ?.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Låter ju helt sanslöst!

Vilken aukt. verkstad pysslar med sånt!?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det kanske dom gör för att BMW Sverige ska betala och inte säga något. Eller?
Vi fick senaste servicen gjord nästan tusen mil innan det var dags. Det var iofs i samband med en garantireparation så de kanske var extra givmilda då. Någon mätarskruvning var det då absolut inte tal om! Det låter mycket märkligt.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Sen när har BMW fasta milintervall på servicearna? Såvitt jag vet styrs serviceintervallerna sedan många år efter körförhållandena, vilket kan innebära allt mellan 2000 och 4000 mil. Så att det skulle vara '250 mil för tidigt' betraktar jag som en skröna. Däremot visade säkert serviceindikatorn att det var mer än 250 mil kvar till service, men den har inte ett skvatt med vägmätaren att göra!

/// Gunnar E.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Det är inte vanligt att bilar har gått mindre än vad mätaren visar,
desto vanligare vice versa.
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag har varit med om att dom på verkstaden "skruvat fram milen" men bara på papperet. De hade gjort en insp 1 men upptäckte att milen bara tillät en oljeservice ( jag tror att det måste gå minst 1000 mil sedan föregående oljeservice innan man får gratis inspektion i st f oljeservice) I allafall påtalade de att de justerat miltalet på internfakturan till BMW centralt just för att det inte skulle bli några knepigheter avseende deras ersättning för en insp 1. Jag struntade blankt i om de fuskade i deras interndebitering, servicen var utförd och jag skulle i varje fall inte betala något.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.