AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.036

Auktoriserad BMW-återförsäljare 100% pålitliga ?

Hej, jag sitter och tittar på www.bmw.de och dess försäljning av begagnade BMW-bilar. Av mina egna kontakter och av detta forum att döma, kan man betrakta dessa återförsäljare som seriösa. Innebär detta att samtliga bilar är testade med tillfredsställande resultat, har en korrekt dokumenterad mätarställning och inte har någon annan skum historia ?
Vissa säljs med EU-garanti och andra utan. Hur ska man tolka detta ? Kan de bilar utan denna EU-garanti vara i så pass dåligt skick at den auktoriserade återförsäljaren ej "vågar" lämna en sådan garanti ?
Vad jag har fattat är det ofta någon oklarhet i bilens ägar/krock/servicehistoria som gör att den bli mer riskfylld att garantera. Så har i alla fall en tysk autktoriserad handlare förklarat det för mig.
Det verkar inte som om märkeshandels luras, de är överlag seriösa. Det som kan strula är missförstånd, man låter sin fantasi skena iväg och blir besviken när man väl ser bilen.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag förmodar att du läst importguiden.

///MVH Hasso
Länk
Dr
342
Dredd
525d -10
Jag bodde i Tyskland under en tid i mitten på 90-talet. Då kunde man betrakta en bmw-niederlassung som riktig seriös. Ungefär som att gå på banken.

Jag handlade även en bil av dem för någon månad sedan och jag upplevde dem även nu som mycket seriösa. Raka rör och ingen kohandel. De fixade till och med saker med bilen som jag inte hade bett om, eller förhandlat in (nya bromsklossar eftersom de tyckte de var slitna, nya golvmattor och lite annat). Pga det förtroende de hade bygtt upp när jag hade med dem att göra tidigare köpte jag också bilen helt osedd via mail och fax innan jag åkte ner och hämtade den. Och mycket riktigt var den i bättre skick än jag hade väntat mig och försäljaren hade sagt. Sen att de är lite griniga och tyska i största allmänhet får man ju på köpet. ;)

Hur det är ställt överlag numera kan jag inte uttala mig om, men mina erfarenheter är uteslutande mycket goda. De var mycket hjälpsamma med alla export-bestyr (skyltar etc), men det skall man ju kunna fövänta sig numera när de säljer bilar på export till höger och vänster.

Vet inte om detta inlägget hjälpte dig något, men det är iaf mina erfarenheter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.