AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.618

Billig förbättring av ljudet?

Sida 2 av 2
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Varför skulle det vara så orimligt att byta en DD 10" mot en PG 10". Antagligen har inte kunden för avsikt att koppla sin 10" bas i bilen till 220 V, så relevansen av det är nog ganska ringa. Det finns inget direkt samband mellaN förmågan hos en bas att uthärda 220V och dess ljudkvalitet.
Robsarve
Vi är till och med värre färgade, eftersom vi är importörer! :-)

Det är väldigt få av våra kunder som kör basarna direkt på elnätet, kan inte påminna mig om någon som haft det behovet. De flesta brukar tycka om fler toner än bara 50 Hz.

Däremot så kör den killen ett Genesis Dual Mono Extreme på sin tia och ett sånt på var sida fram. Övrig utrustning i bilen är Nakamichi CD700 och dubbla Amega Gold framsystem.

Främsta skälet till att han bytte är att detta är den enda bas förutom DD-basen som klarat de ljudtryck han vill ha och ger dessutom mer djupbas än DD-basen.

tycker Erik
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Erik: Kan man meckla om era ZR 5.0 till koax system så man får in det i taket på en Touring?

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Robsarve
Lite tveksam, det är ju inte så mycket plats där i höjdled. Sätt då hellre diskanterna högt upp på bakersta stolparna.

Diskanterna är ju såpass stora att de inte går in i bakdörrarnas uttag, det vore ju annars ett alternativ.

tycker Erik
har haft chansen att testa en Xenon 10" mot en DD 10".

Kan på en gång säga att Xenon 10" tål så förbannat mycket effekt att det är sjukt...!!!
Jag matade den med ca 140 volt (3000+ watt el så...) under en längre period o den tålde det utan problem.
Ska tillägga att den inte spelade nån dist osv då, utan den "tuffade på" som vanligt trots effekten den blev matad med.

Ljudet då.
Här kommer vi in på vad som passar just DIG som lyssnare och den övriga anläggningen.
Men ingen av dem (Xenon vs DD) låter dåligt, bara olika...

Skulle dela upp det så här.
Har Du mycket effekt men vill inte lägga ut mer än 3000 kr på en bas, köp Xenon.
Har Du mycket effekt o kan tänka Dig att lägga ut mer än 6000 kr (snudd på 7000 kr som den jämförbara DD basen kostar) så finns d en hel uppsjö av basar att välja mellan.
Varav DD är en av dem...

JAG har en massa PERSONLIGA favoritmärken när det kommer till ljudreproduktion, med den gemensamma faktorn att dem passar MIG...

Oj, utsvävning från ämnet...
Xenon 10" kan jag med handen på hjärtat rekomendera till ALLA för den låter bra.
Speciellt för det priset, det inte kan finnas många andra basar som kan konkurrera i den prisklassen!!!
Är man beredd att betala mer än vad en Xenon kostar, ja då finns del som sagt en hel del fler märken att välja på.
Varav DD är en...

En sidonotis.
Jag jämförde Xenon mot en av DD´s "enklare" serier (20-serien).
Dock är ljudet på en DD bas samma oavsett serie.
Det är iaf DD´s avsikt...
När det kommer till effekttålighet så lämnade Xenon´n DD basen låååååååååååångt efter sig...
Så återigen, Xenon basen klarar av mer effekt än vad d flesta kan uppbringa...

mvh
Rutger

be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Vågar knappt fråga men har någon kunnat med att testa Biltemas nya högtalarkit för endast 698 spänn? Neligt katalogen är de av MYCKET HÖG KVALITET

Länk
Då är det nog mycket hög kvalitet också, liksom de säger om sina glödlampor vilka lyckades bra i AM&S test nyligen har jag för mig... Dessutom har ju högtalarna 4W impedans enligt texten i länken, bara det är ju unikt...))

FP
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
haha jag skrev att man skulle testa köra PG basen på 220v för att se om den pallade effekten.. Jag har sett DD´s 10 gjort det utan problem..

Inget ont om Xenon.. har inte testat den själv! & som du säger.. inte många laddar 3kg power på sina basar & då funkar dom säkert bra.. DD basarna behöver ju 3kg el. mer för riktigt komma till sin rätt..

& behöver nån några sjyssta prylar ska Tävlingsbilen avverkas
har Digitalsteg & Crossfire Pro 15" till salu..

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Köpte en bas från Biltema, lämnade tillbaks den efter några dagar. Den var inte bra... glöm högtalare därifrån.

Mvh
Måste undra lite: Är test på 220V nätspänning ett relevant och bra sätt att bedömma ljudkvalitet och övrig kvalitet på ett högtalarelement igentligen? Är en högtalare som kräver 3kW eller mer för att komma till sin rätt ett bra system? Enligt mitt synsätt är det en högtalare eller system med sällsynt dålig känslighet.
Om elementet är på 4 ohm så utvecklas drygt 12kW i talspolen vid 220V, jag har också bevittnat en sån test för många år sen, det var CV som showade, givetvis brann talspolen upp. Dessutom kräver en test som denna ett elnät som kan leverera den effekt och ström som krävs. Ett normalt elnät ger som bekant runt 2200W/10A maximalt på en vanlig enfasgrupp, att ta ut drygt 5 ggr mera är lite knepigt.

FP
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Jag har också köpt dåliga prylar på Biltema. Jag har även köpt många bra prylar. Ibland är de prisvärda och dåliga, ibland är de prisvärda och BRA. Fyra varianter alltså!
Frågan är alltså om nämnda högtalarkombo är PRISVÄRT och BRA.

Länk
Tydligen ingen som provat, och att bara gå på specarna säger inget alls. Det gör de iofs knappast i några högtalarsammanhang, men Biltema visar ju med sin impedans på 4W vad de vet om det de säljer.

FP
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
[qoute] Är test på 220V nätspänning ett relevant och bra sätt att bedömma ljudkvalitet och övrig kvalitet på ett högtalarelement [/quote]

NEJ det är absolut inget bra test.. du får inte reda på ljudkvaliten! & spolen/spolarna brinner förmodligen upp!..
Det var ett test som gjordes för att visa att DD-basarna pallade med effekten.. så försök inte på detta hemma

DD är absolut ingen dålig högtalare när man kör under 3kw.. det är som att köra en porsche i 90km/t, det är bara det att dom är byggda för så mycket mer..

så.. för att lämna det,
Biltema??? ÖB??? MDS??? dom har billiga högtalare, & att räkna med att dom låter bra är att hoppas alldeles för mycket, men det beror ju på vad du har att jämföra med?

Lite om priser.. man får vad man betalar för!
Köper man högtalare som kostar 5lax så är dom ofast bättre eb dom som kostar 1500:-
kollar man på ett steg som levererar 1000watt & som kostar mindre än ett 2x25w steg skulle jag välja det senare!
effekten på stegen är inte allt.. men man ser oftast ganska lätt på priset om det är något att ha..

Helt OK. Fast enligt mitt synsätt så fokuseras det ALLDELES för mycket på watt och effekt, liksom hästkrafter och hastigheter. Det finns bra mycket mera som avgör ljudkvalite, kvalite på bilar/motorer osv.

FP
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
folke: exakt.. det är helheten som räknas!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.