|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag tycker att orginalljudet i min 525 - 01 (touring) är lite väl klent, men vill samtidigt inte riva ur hela inredningen och dra kablar till nya slutsteg etc. Jag undrar därför om man på något enkelt och billigt sätt kan få bättre ljud genom att endast byta ut högtalarna i bilden mot några med lite bättre klös, och vilka ska man isåfall välja. Är absolut ingen ljudfantast, men en aning bättre hade alltså inte skadat :) | |
|
Börja med att byta ut alla högtalare det ger enormt! |
|
|
Tackar! Vissa säger att man måste in med nya baslådor, och slutsteg etc. Men det funkar alltså med att bara byta högtalare. Har du några exempel på märken och vad kan det kosta? |
|
|
köp inte MDS.. men nästan allt annat funkar.. hehe man får vad man betalar för.. du skriver klent? Behöver du mer power då är det ju slutsteg att föredra, för en ny huvudenhet som ger 4x50w är inte någon höjdare.. & om du bara vill ha nya element så ring runt lite & kolla på T ex BRL, & andra bra butiker.. det finns otaliga märken som är helt oki.. Jag själv gillar DLS, Amega, MB Quart, Vissa RF Satsa iaf. på ett hyffsat dyrt framsystem |
|
Robsarve |
Många har uppskattat våra Zr5.0 comp i e39:an. Det finns en hel del annat att välja på, men är det förbättrad dynamik man är ute efter så är de enligt min personlig uppskattning svårslagna för priset. |
| Vilka är vi och vad kostar era Zr5.0 comp?? | |
Robsarve |
Sorry om jag var oklar. Jag är delägare i Ncore Acoustical Solutions som är svensk importör av bland annat Phoenix Gold´s bilstereoprodukter. www.n-core.se Vill inte göra reklam här, men det finns ett gäng e39-ägare som bytt och varit mycket nöjda. Länk Just ZR är en av PGs billigaste högtalare, och kostar 1400 för ett set. (Vi har 5,25"-kit upp till 9000:-) De är som sagt mycket baskraftiga för sin storlek, men passar bäst till Rn´B, pop och rock. Lyssnar man mest till jazz och akustisk musik finns det bättre alternativ. |
|
Kan bara instäma med Robsarve har bytt till Zr 5,0 comp i framdörrarna i min bil och det går inte att jämföra med orginal blir nog även byte av bakhögtalarna inom en snar framtid. ///Johan |
|
| Så det enda man behöve byta är högtalarna? Inte släpa in en massa slutsteg eller byta kablar och andra grejjer? | |
Robsarve |
Det beror helt på vilka krav man har, i min e39 betydde det ca 1 kW slutsteg, digital ljudprocessor med 5 st 31 bands Eq, 4-vägs delningsfilter och tidskompensering, samt specialbyggda högtalarelement och dito lådor. Det beror oxå lite på vilken stereo du har från början, har du DSP eller Proffessional så är det rätt mycket jobbigare att byta, i de fallen rekommenderar jag att man byter ut slutsteget med. Men den vanliga Buisness-stereon är relativt lätt att bara byta högtalare i. |
| Jag har vanlig Buisness och har alltså inte några superkrav på ljudet. Jag nöjer alltså mig med en liten förbättring och vill att installationen skall vara så superenkel som möjligt | |
|
Satsa på ett par Phoenix Gold Zr 5,0 comp iframdörrarna det blir en stor förbättring,instalationen tar ett par timmar det är demonteringen av dörr sidorna som tar lite tid att få loss första gången. Instruktion för byte av högtalare i framdörrarna Länk ///Johan |
|
|
Glömde säga att jag har Buisness stereon i min bil också. ///Johan |
|
|
Här har du en som är kanonnöjd med Zr 5.0 comp högtalarna. men som Gasar-Magnus brukar skriva det finns så mycket att välja mellan lika mycket som det finna bilar om inte mer. Men för priset kontra den stora skillnaden i ljudkvalitetsförbättringen gör att ZRarna står sig mycket högt i mitt tycke det är lätt dom bäst investerade pengarna jag gjort på min bil. |
|
|
Tjaba Har ni tips på högtalare till en E-39 Touring, dom som sitter där bak i taket ? // Martin |
|
|
Nöjd Ncore kund stämmer in :-) jag gick ett par steg till & kompletterade med slutsteg och basar, finns inget övrigt att önska längre. (i ljudväg) :-) |
|
Robsarve |
Taket i Touringen går att få bättre ljud i, men det ger inte alls lika mycket som att byta i dörrarna. I min dämpade jag plåten, la i dämpull i taket och tätade ordentligt kring högtalarna, men trots det var det inte speciellt imponerande resultat därifrån. De högtalarna jag använde då var inte så speciellt läcktoleranta, med ett par som tål detta bättre kan det bli bättre resultat. Om nån här har stoppat i ett par ZR (som är läcktoleranta) i taket tar jag gärna emot feedback på det! |
|
Ett mycket enkelt och billigt ingrepp som faktiskt gjorde underverk var att lägga en Pioneer sub-bas som passar i reservhjulet. Matningen tog jag från säkringskopplingsboxen höger bak (ovanför batteriet) och ljudsignal från en av takhögtalarna bak. |
|
|
Så P. Gold är i farten igen ... intressant !! dom gjorde väldigt fina steg runt -95 Nu har jag tyvärr bara hört dåligt om deras senaste basar med fjantig lysdiod & skräp.. men jag har inte hört nåe om deras framsystem.. hmm det kanske är dax att testa Zr 5.0 comp som föreslagit här.. kollade lite snabbt på www.n-core.se kostade dom från 3600:- ?? finns det några oberoende testar med detta kit? |
|
Robsarve |
PG gör fortafande fina steg, tillräckligt för att vinna slutstegstestet i Hifi&Musik 1/2005. :-) Har du provat basarna? Jag är beredd att ställa upp dem mot vilken annan bas i prisklassen och även bra mycket dyrare. Är inte så förtjust i lysdioderna heller, men man måste ju inte koppla in dem... En av våra kunder bytte just till en Xenon 10" från en DD 10" som var nästan 2,5 gånger dyrare, För de som skall till Elmia i påsk finns möjlighet att lyssna in allt i vår demobil och bilda sig en egen uppfattning. Trevägssystemet ZRT kostar från 3600-beroende på modell, men det är svårt att få in i en e39:a. Det vi rekommenderar för den är tvåvägssystemet ZR 5.0, som kostar 1400:- För lyssnare med stora krav rekommenderar jag Ti Elite 5, men då är vi inne på rejält dyra prylar. Har tyvärr inte hittat något test på kiten, skall tjata på Hifi & Musik! tycker Erik |
|
- Nu ska du inte lova för mycket.. haha PG mot en annan bas.. jojo!! hur länge pallar den om du kopplar in den på 220v? Det kankse är en bra bas men att byta in den från en DD10 då har ni duktiga säljare.. el. så hade killen ingen aning vad han höll på med.. Tvåvägare .. ja jag gilllar hellre 2-väg än 3-väg.. men 1500:- spänn det låter billigt! & då är det oftast billigt.. har ni jämfört dessa med några andra "märken" av bra kvalité men eftersom ni är återförsäljare är ni ju lika färgad som en kokosboll i snön *hmm* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.