AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.788

Angående turbo trimning

Tjena!!

Tänkte nu fråga en sak som jag inte har sett att det nåt om nånstans så ni behöver ju inte skriva att jag ska söka...

Har köpt en Turbo och IC till min bmw 320- 86 och tänkte på det att man behöver extra bränsle... Många har jag hört byter till spridare och lmm från en 535:a men jag funderade på om man kunde ta en kallstartsspridare och sätta på insugsröret... borde inte det funka???
det borde ju bli som ett tilläggssprut ju, eller???

Gärna lite svar och funderingar kring det här.... Vet att det finns mycket å läsa...

Kom på en sak till...

Oljesmörjningen pratar ju många om att man kan ta returen till oljetråget och ta till turbon genom att skarva vid oljefiltret emn borde det inte gå att leda tillbaka oljan från turbon innan olefiltret också???

MVH
Mikael Rang

da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Går bra med en extra spridare som du har på tryckvakt. Kör själv med 535 LMM & spridare. Olja från oljetryckskontakten och retur i blocket eller tråget. Kör en snikvariant själv i urtappningen för oljan.

Om du söker så hittar du precis samma infomation som jag skrev ovan.

Finns lite info om turbo bygge på länken nedan.

Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Tyvärr så har många besökt sidan och den ligger nere för tillfället..,

Länk
danragn/ hur funkar det me returen??
Okej...

Tack så mycket för infon danragn men vart kan man installera tryckvakten nånstans och var finns en sån å köpa??? Så då funkar det med en spridare på insugsröret??? Funderade på om det verkligen blir jämt till alla cylindrar då???

MVH
Mikael Rang

Har nu börjat turbokonventringen av bmw:n och jag tänkte att jag skulle ha bort spridarna men måste man verkligen ha bort insuget för det???
Tycker det borde gå även utan att ta bort det???

MVH
Mikael Rang

da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Jag behövde inte ta bort insuget för att få dit dom nya spridarna men det är väldigt trång och om spridarna har setat där sen bilen var ny så sitter dom gaska hårt..

Vet inte hur det där med tryckvakt funkar men det finns nog att ta från någon gammal saab turbo eller nåt. Det blir en dimma som blandar sig med all luft som kommer in i insuget så visst blir det jämt.

Länk
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
"Kör en snikvariant själv i urtappningen för oljan."

What? I tråget, i underkant?

"blao is the name of the game!"
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

alutech.se har tryckvakt.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
I tråget i botten längst ner där man tappar ur oljan....

Länk
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
danragn: Okej, galet i min mening men det fungerar säkert...
har sett när jag håller på att det finns nånting på högersidan på tråget sett om man står framför bilen... Det är elsladdar till den, är det nivåmätaren till chech panelen eller??? där borde man ju kunna leda tillbaka oljan ju...

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Rang: Så länge att returen mynnar ut ovan för oljenivån får du göra vad du vill, samt att du inte borrar retur i blocket så oljan träffar veven då kan det gå illa :)

"blao is the name of the game!"
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Ända nackdelen som jag märkt med att köra den i pluggen är att det blir tryck och sprutar upp olja mot oljestickan så den blir helt drängt + att jag fick ha i en halvliter extra olja. Fungerar utan problem annars...

Länk
När man ska ta oljan till turbon vid oljetryckskontakten så har jag hört att många har använt nåt y-kors från biltema??? Är det någon som vet vad det är för artikelnummer till den???

Danragn: Vad använde du för rör å nippel för att kunna få oljan in genom oljepluggen???

Är det någon som kan rekkomendera från vilka kylarslangar man ska ta vatten till oljan och vart man ska leda tillbaka vattnet???

MVH
Mikael Rang

svintoleffe
Kolla in detta, det lär man sig mycket av, bland annatom var du ska sätta trycktryckvakten samt mera saker.

Länk

Länk

Länk Bimmern
MVH Leffe
sn
21
sns
325 TIC -86
JTP: vad kan hända ifall man borrar hål i blocket och lägger in returen där?

da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
sns: fungerar bra det med.. Eftersom jag antagligen ska sälja bilen i höst utan turbo så ville jag inte göra några ingrepp på bilen som inte går att ta bort utan att det blir spår kvar efter turbokonverteringen.

Gå till en hydralfirma så fixar dom fram vad du behöver om dom har tid. Kostade kanske 300-400:- för alla slangar å kopplingar som jag köpte...

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.