AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
609

Hjälp med sänkning !

Montoya
Hej

Jag funderar på att sänka bilen,(en Compact) och vill göra det själv. Är det nåt man ska tänka på !bak verkar det inte svårt bara att spänna fjädern och byta ut den men jag undrar hur det är fram där är det stötdämpare som går genom hur ska man göra !
sänkningsfjädrarna ska jag beställa från Motornord nån som har beställt därifrån ? och i så fall vad tycker ni om fjädrarna ?

tackasamm för svar ........
Jonny T
Hejsan Montoya,
Sänkte min compakt med en sats från Bildelsinporten i Uppsala. Den tog ner bilen 40mm ungefär och med Z3-originalfälgar (7x15) så blev det jäkligt bra. Fabrikatet heter MAD och var prisvärda och samtidigt komfortabla. Inga problem att åka med lätta fyrhjulsställ på favoritvägarna. Det är lätt att byta fjädrar på compakten. Fram delar du fjäderbenet ovanför styrspindeln via två skruvar (17 hylsa tror jag) och spänner fast det i skruvstycket. Komprimera fjädern och lossa den stora muttern som håller stötdämparinsatsen i fjäderbenet. När detta är gjort så är det lungt att lossa stötdämparens övre fäste och lyfta av övre fjädertallrik ock fjäder samt dra ur insatsen. Bak så behöver du bara klämma ihop fjädrarna så mycket du kan och försiktigt bända ut underdelen på fjädern över den gummiklädda fjädertallriken med styrtappen. Tror att satsen kostade 1190:- år 2000.
Stright forward som det står i amerikanska verkstadshandböcker.

Lycka till.

J.T
Montoya
Tack Jonny T

för beskrivningen!

var inne på bildelsimportens hemsida och de har bara weitec sänkningsatser och kostar 1645 kr och hos Motornord kostar det 1375 + frakt, sänker 35/15 det blir nog lagom eftersom jag vill köra med std stötdämare!
Jonny T
Montoya,
Bildelsimporten har fortfarande MAD men dom har tillfälligt falligt bort från den nya hemsidan. Ring och prata med den serviceinriktade personalen för besked om du är intresserad.

J.T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.