|
|
|
|---|---|
|
Jag har lättat min 323i e21:a ganske mycke nu, all inredning är ur, de två stolarna som är kvar ska bytas till lättare saker, innertaket är borta och snart också takluckan, hela fläktsystemet är borta, hela mittkonsollen med stereo osv med, framskärmarna ska bytas till glasfiber för att dom skulle ändå bytas och kanske det samma med motorhuven..vad fins det mer att ta bort?? hjälper de att ta bort underredsmassan tex.?? nån som har nåt tips?? /Tobe -E21- A little Show, a lot of GO!! | |
|
Underredamassan är INTE rolig o ta bort men det sänker vikten, den är av en gummiliknande sort o måste värmas o sen skrapas bort, går inte o slipa eller blästra bort den..... Har inte exakt viktbesparing men c:a 15-20 kg handlar det om, ganska mycket alltså! Men för att sänka vikten mer, använd plasthuv o plastbaklucka, avgjutningar av mina luckor finns här: Länk Huv o baklucka sänker vikten med c:a 28kg Plastrutor är nästa sak som gör mycket på den högt placeradce vikten, hittas också genom ovan länk. På en E21 gör det c:a 25 kg med plastrutor utan gummilister. Plus att man samtidigt tar bort vevmekanismen i dörrarna o skruvar fast plastrutorna, då finns också möjlighet att kapa bort insidan av dörren på båda sidor o endast täcka förardörren med en tunn alu-plåt! ......ger ytterligare 5-7 kg Du kan halvera tanken o på så sätt få ett perfekt ställe att placera batteriet, lågt o nästan mitt i bilen. Dessutom får du mindre bränslevolym och bensinen skvalpar mindre o du kan köra med mindre bensin i tanken utan problem. ///Magnus |
|
|
2mm lexanrutor räcker, använd det i sidorutor o bakrutan.... Framrutan behåller man i laminerat glas! Detta är bara möjligt på tävlingsbilar som får byta rutor enl reglementet eller bilar som inte ska gå igenom SBP, det är inte tillåtet med plastrutor på bilprovningen tyvärr...... ///Magnus |
|
|
Jag tänkte faktist köpa glasfiberdelar av RP som du länkade till..det ska vara rätt billigt där har jag hört. vet du nåt om kvaliten och passformen på deras glasfiberdelar??har du delar av dom eller?. Dedära med lexanrutor är lite intressant, har du nån aning om priser? då menar jag alla rutor utom framrutan som måste vara riktigt laminerat glas för att gå igenom bes(?). Kapa tanken på hälften va en riktigt bra ide! har funderat på vart ja ska plasera batteriet men där under före detta baksätet är någ riktigt bra. Att underredsmassan vägde så mycke trodde jag inte, nä dom 15 kilona är 15 kilo för mycke för nåt som är så meningslöst, iaf på denna bilen. fina tips!! /Tobe -E21- A little Show, a lot of GO!! |
|
| E21-racing: Är du säker på att man inte får besikta med plastrutor? Jag ringde till en besiktningsinjenjör innan jag böt rutor och han sa att man fick ha plast om man vill, dock inte framrutan. Men jag har inte provat besikta än. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.