|
|
|
|---|---|
|
Hur mycket olja går det i min låda? Ska man satsa på nån speciell sort? Pris per liter? BMW 325 -94 MVH | |
|
Vet ej exakt hur mycket olja men fyll på tills det kommer ur rikligt ur påfyllningspluggen. Använd ATF gradeIII-olja. (DX3, Mercon m.fl.) Pris? Tja mellan 80-160kr/liter beroende på vilket märke... Om du inte fyller på från någon oljetapp, glöm ej köpa en oljesug för att trycka i den nya oljan i lådan. |
|
|
Förresten, du skrev inte om du har manuell eller automat såg jag nu... Men jag utgick från att du menade manuell... |
|
|
Antar manuell låda: Red Line MTL är mycket bra olja, som förbättrar växlingsegenskaperna o gör lådan smidigare att växla, kostar c:a 150 kr/liter, är att rekommendera. Har för mig c:a 1.3 liter eller nått sånt! ///Magnus |
|
|
Om du knappar in ditt chassinummer här, får du upp alla volymer på vätskorna: Länk Du kan använda en vanlig ATF-olja av bra kvalitet, t ex Castrol Transmax Z. Det går även bra att använda BMW:s specialolja MTF-LT1, vilket är en helsyntetisk "life time fill" - växellådsolja. Även Redline MTL, går bra. Gemensamt för ovanstående oljor, är att priset ligger kring 130-150kr/litern. MTF-LT1, kan du säkert handla på "lösvikt" hos din BMW-verkstad (ta med en ren och torr 1,5-liters Pet-flaska t ex), så det blir säkerligen billigare i slutändan, eftersom du då slipper ha en överbliven "slatt" på 8 deciliter i en av literflaskorna... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack så mycket för alla svar.. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.