|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har några frågor ang. mitt kylsystem: 1. Mina kylarslangar är stenhårda, är detta normalt? 2. Kylarnivån sjunker vid kall motor flera cm under COLD-markeringen. Men när jag sedan öppnar locket stiger nivån till normal. Är det luft i systemet eller är detta normalt? Den behåller trycket även när den är kall dvs. hårda slangar även om den får stå ett par dagar. Jag märkte även att den tunna slangen som går från kylarans överkant till expansionskärlet verkar vara igensatt, kan det va denna som spökar? Om jag lossar den från kylaren går det bra att suga i den (har fått några dl kylarvatten i munnen) men det går ej att blåsa i den så att det kommer ut i exp. kärlet. Skall man kunna blåsa obehindrat in i exp. kärlet genom denna när locket är av? Tempen ligger alltid ca. 1 mm till vänster om mitten och vattenpumpen är ny. Notera att kylsystemet uppträdde så här innan jag bytte pumpen. Mvh. Bjarre | |
|
Rättelse, näst sista raden: Notera att kylsystemet uppträdde så har ÄVEN innan jag bytte pumpen, dvs. det beter sig likadant nu som då. Kan dåliga packningar i kylarlocket ge sådana här problem. Jag har varit i kontakt med BMW-verkstaden och de säger att det är helt normalt. Men jag köper ej detta riktigt. Den har larmat ett par gånger för låg kylarvätska nivå, och mycket riktigt så är nivån låg MED locket på. När jag sedan tar av locket så stiger nivån upp till normal. Mvh. Bjarre |
|
|
Är det inte att det blir vaccum i systemet då? Hade liknande på min 525:a. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
|
M5-Power: Om det skulle vara vaccum, eller i alle fall undertryck (under atmossfärstryck) i systemet tycker jag inte att slangarna skulle vara stenhårda, samt att vätskenivån i exp. kärlet snarare borde sjunka pga tryckhöjning i systemet när man öppnar locket, men jag har haft fel förr. M5-Power: Hur betedde sig din 3,6? Hände det något med nivån i exp.kärlet när du skruvade av locket vid KALL motor? Mvh. Bjarre |
|
|
Är det någon som vet ifall den slangen som går ifrån kylaren till expansionskärlet är genomströmningsbar även när locket är på. Eller tätar oringen till locket så att man i princip kunde plugga denna slang när man kör med bilen. Mvh. Bjarre |
|
|
Gissar bara!Den över långa slangen du talar om skal mig veterligen vara genomströmningsbar med locket på!Det är ju där "överflödigt" kylvatten rinner tillbaka i "reservoaren". Har en likadan bil som du o på min bil så håller sig vatten nivån alltid mellan de 2 markeringarna... När jag efter ca 1-2 dar öppnar kylarlocket så har jag för mig att där är "trycklöst" samt att nivån ligger korrekt... |
|
| Dawwe: Hur hårda är dina slangar när bilen är varm? | |
|
Ja, Dawwe, hur hårda är dina slangar när bilen är varm? :) Micke K. Länk |
|
|
Jag har nu varit nere på BMW och beställt ett nytt expansionskärl samt nytt lock, så får vi se ifall det gör saken bättre. De på BMW trodde att det kunde vara en backventil i den tunna slangen från kylaren till expansionskärlet men de viste inte riktigt... De sa även att det var normalt att nivån i expansionskärlet sjönk flera cm när bilen blir kall, men jag tycker att det måste vara något fel när nivån sjunker så pass mycket att den larmar för låg nivå. De sa ävan att slangarna skulle vara hårda då man har ett övertryck på ca. 1,0-1,4 bar(e). Mvh. Bjarre |
|
|
Bjarre:Jag brukar inte känna på slangarna om ja ska va ärlig:-)Men de e "rätt" hårda o framförallt varma... Vid närmare eftertanke har jag för mig att jag kan skruva loss kylarlocket redan efter ca 8-10timmar (dvs när motor svalnat "helt") utan att det är något tryck kvar att tala om... B97_knl:Stenhårda*hahaha* Såg för övrigt din bil på Rörstrandsgatan för en månad sen...Såg fin ut... |
|
|
Dawwe: Tack för svaret! Det skall bli intressant att se hur min beter sig när jag bytt lock och exp.kärl. Hoppas det hjälper...annars kan det bli dyrt:-( Mvh. Bjarre |
|
|
Bjarre: Inget tryck vid kall motor. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
| Har inget tryck vid kall motor, jag hade det på 325:an under en längre tid och tyvärr blev det bara värre och värre på den. När jag lyfte på toppen så var packningen blåst ut i en vattenkanal. Inte alls säkert det är så allvarligt, men det går kalla kårar efter ryggen när jag tänker på tryck i kylsystemet vid kall motor. | |
|
Detta börjar låta dyrt:-(... Är det vanligt att toppen spricker på M5 3,8 eller kan man ha tur så det "bara" är packningen. Vad kan det vara annars? Är det samma topp till 3,6 och 3,8? Mvh. Bjarre |
|
|
Då jag jobbar en hel del med oförstörande provning kan jag ju lätt själv ta reda på ifall jag har någon spricka i toppen eller inte men jag undrar var de brukar spricka så man vet vart man skall börja leta. Mvh. Bjarre |
|
|
Nej, 3,8an har större ventiler. M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
M femman: Tack då vet jag. Är det bara att börja plocka av toppen och kika eller kan detta fenomen bero på någon annan enklare sak? Så kanske jag slipper massa jobb i onödan. Men det är kanske bara att skaka av blåstället och på med palterna och sätta igång. Tänkte dock först göra mätning på kylarvattnet samt ev. komp.prov och avgastest. Om jag har lite tur i oturen behöver det ju ej bli så dyrt jag räknar med: 1 st toppackning ca. 1500:- Nya Bultar ca. 300-500:- eller? Planing av toppen ca. 1000-1500:- eller? Sprickindikering klarar jag själv 0:- Summa sumarum kring 3000-3500:- Är det något jag glömt? Om jag nu har sådan otur att det är en spricka i toppen är det ens någon idé att försöka svetsa den? Eller är det bara att lätta på skinnet och inhandla en beg. eller i absolut värsta fall en ny. Men en ny kostar väl uppåt 20000:- för endast själva toppen eller? Är det någon som har en beg. liggandes täckte bara om murphy är framme och ser detta. Mvh. Bjarre |
|
| Känner du om det luktar avgaser i expansionskärlet? Det gjorde det inte först på min, men det kom mer så det kändes efter ett tag. Fick tips om att man kan sticka ner sonden som de mäter avgasvärdena med i kärlet (ovanför vattnet då) och se om den ger utslag, då kan man nog ganska säkert säga att det är packningen. Testade aldrig på min, då jag förstod att något var galet. | |
| Du sa det.. gör mätning på kylvattnet först, antar att de kan se det då. Säkert säkrare metod än avgasmätningen i "luften". | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.