AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.045

plötsliga ryck, orolig tomgång, hög soppaförbrukning 320i E36

Sida 1 av 2
pi
24
pixcalman
327i Cab -90
Jag inhandlade en 320i -92 för ett par veckor sedan. Jag har märkt att den ibland är lite orolig på tomgång normalt varvtal 800 men bilen står och skakar. Men idag.. när jag var ute och körde ryckte det till sen slutatde motorn svara som om man stängt av tändningen fast den gick på låga varv. jag växlade och trixade lite och sen kom maskinen igång igen. åkte och kollade avgasvärden och fick se att lambda-värdet var över 5(!). på vägen tillbaks gick den bra, jag körde i 100 när det började rycka igen fast bara korta ryck 1sekund eller så. Och den tar mycket soppa. Hjälp...
Ne
25
Newsec
325i Coupe -94
Kolla luftmassemätaren...
pi
24
pixcalman
327i Cab -90
jo men kan lmm vara anledningen till det galna lambda-värdet i avgastestet?? hur kollar man om lmm fungerar? motorns gång ändras betydligt när man rycker kontakten till lmm.....
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Byt lambdasond, vanligt fel på E36 6 cyl.
pi
24
pixcalman
327i Cab -90
ok, nu har jag bytt till en ny orginal lambda 1475kr, men någon skillnad? nej. ska byta luftfilter och soppafilter i kväll, om den fortfarande inte går, vad fan gör man då??
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Har en BMW 325 coupe 92 den är också orolig på tomgång hela bilen skakar då och då. men den har aldrig stannat för mig den går som ett skot. är det samma sak för mig att jag måste byta lamdasonden? tacksam för svar.

ylli.k
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Kolla LMM från en bil som du vet fungerar som den ska

/Krille

Min bil: Länk
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
förlot att jag ställer en dum fråga men vad är LMM?? tacksam för svar.

ylli.k
Ne
25
Newsec
325i Coupe -94
LMM= Luftmassemätare
Visa användare
84
325CSi
745i -02
pixcalman: Har du "nollat" etfter att du bytade lambdasonden?
Alltså ryckt av batterikablarna en timme och varmkört motorn efter?
Om du har det och motorn fortfarande går kasst prova byta LMM (LuftMassaMätare), det kan vara den som spökar då...
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
vad kostar en luftmassmätare till BMW 325? kan man byta den själv.
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
om det inte är luftmassmätaren? är det bensinpumpen som spökar eller bränslefilter?
Ne
25
Newsec
325i Coupe -94
Luftmassemätare på skot ligger runt tusenlappen...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nya kostar de mellan ca 3500 och ca 4500kr/st hos BMW, beroende på vilken modell det är (finns två olika modeller).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
jimmy/bmw
bränslepumpen skulle jag gissa på !!

pi
24
pixcalman
327i Cab -90
Tack för alla svar. Förmodligen är det en tändspole som spökar eller lmm.... eller bränslepumpen. har bokat tid nästa onsdag för felsök på BMW jkpg. hör av mig efter det..... tack
jimmy/bmw
hoppas det löser sig för din del !!

Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
jag har löst problemet det var varken bränslepumpen är LMM, det var nån luftslang som läckte luft. ha de bra BWM freaks
pi
24
pixcalman
327i Cab -90
Bpower: Vilken luftslang?? Ifall du har haft samma problem och det bara var en luftslang vill jag gärna veta vilken.... Tack på förhand
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
BMW sexor har en hel del luftslangar som kan spöka, och kan vara enkelt att lösa, till och börja med kan ni undersöka alla slangar (stor spricka,gått av etc), den mest typiska är slangen som går via bränslefiltret, en liten svart. PÅ min BMW 325 hittade jag felet väldigt enkelt det gick skit skumt på tomgång som om den skulle stanna när som helst. Med lite koll överallt så var det slangen som gick via bränslefiltret den var igensatt , sen när det fixades funkade motorn kanon. BMW LMM, bränslepump brukar det inte va ofta, det är bra kvalitet på dom grejerna. Hoppas ni har förstått min förklaring. annars får ni fråga mer.
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
mof-tan: du kan ju börja och undersöka alla slangar ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.