|
|
|
|---|---|
Mr_Knight |
Min 318is har sedan länge pendlat på tomgång (ibland pendlat mellan 800 till 1200rpm), den har även haft hög förbrukning så jag lämnade in den till "nisse på hörnet" -trasig lambda blev beskedet. Men nu sedan två dagar tillbaka efter besöket går bilen inte att köra med alls! Utan förvarning "tappar" den cylindrar å börjar gå mkt orent. Frikopplar man och håller stadig gas går det till sej å man kan köra en liten bit till innan samma händer. Bilen känns även slö.. Kan lambdasonden ställa till med allt detta? Vad kan det annars vara? //Martin BMW -Äg den, Kör den, Njut den! |
Lundqvisten |
Skulle gissa på att Nisse satt dit en billig piratlambda? de brukar endast hålla ett kort tag. Dessutom är det noga med att nolla boxen efter ett lambdabyte, den ska stå strömlös över natten, för att sedan startas (Utan att röra gasen förrän motorn är varm) |
|
Luftmängdsmätaren? :) värt att kolla upp.. Min bil har samma beteende och är nästan 100% att det är LMM som är sönder!! Ska kolla upp det i april så! :) Shake That Ass |
|
Mr_Knight |
Lambdan är inte bytt ännu, ska in den 15:e.. det är visserligen inte en bmw org. lambda utan en Bosh vilket jag tycker borde funka bra. Han sa att han kollat felkoder men inte fått nått napp där. Så enl. honom är LMM ok. Men kan felen som jag beskrivit bero på lambdan? Tack för tipset att nolla datorn, ska göra det.. men nu har jag hört 5 versoner av hur man gör det. Är inte den rätta att låta bilen stå stömlös i en timme, gå på tomgång i 5min sedan låta bilen motorbromsa hela registret (5000rpm tills m.bromsen släpper på ettans växel tre gånger? (har läst måånga trådar om det.. ) //Martin BMW -Äg den, Kör den, Njut den! |
TobbeBMW |
Räcker inte att bara byta till en orginallambda, måste även vara en "likadan" som satt där innan, vad jag vet så använder sig BMW av Siemens och Bosch komponenter, och har du en styrbox från Bosch så ska även lambdan vara från Bosch för att fungera klockrent. Alltså blanda helst inte olika fabrikat av komponenter |
|
Hej jag har också en 318 is med typ samma problem =( funkar din bil bra när den är kall?? mvh Andreas |
|
Mr_Knight |
Ok, hur ser man fabrikatet på styrboxen lättast? Bring; svårt att säga. Nu går den som sagt inte alls knappt. Av det lilla jag kört den verkar den gå bättre när den blivit varm.. Före den blev såhär dålig kändes den bättre när den var kall, men inte märkvärdigt mycket bättre. //Martin BMW -Äg den, Kör den, Njut den! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.