AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.533

Läckande oljeplugg E36

Jo
37
Johan E36
316i Compact, -95
Bytte olja på min 316 Compakt. När jag gjorde rent runt dräneringshålet såg jag att förra ägaren tätat kring öppningen med någon svart silikonliknande massa. Efter rengöring satte jag i pluggen med ny bricka och drog "lagom" tills jag kände att brickan gav efter något.
Efter att ha fyllt på ny olja och kört motorn varm ser jag att det droppar olja från pluggen.

Vad har ni för ideér om åtgärd?
Lundqvisten
Jag skulle omg ha kontaktat förre ägaren, för att fråga om varför han ej upplyste dig om den def avtappningen till oljetråget.

Antingen är det oljepluggen eller trågets gängor som är kaputt, om du nu ej använt dig av en helt felaktig bricka?

Är det gängorna till tråget, så kostar det en bra slant.
Eftersom du redan bytt ut motoroljan, så är det väl ej läge att felsöka just nu. så nöj dig så länge med att återigen täta med nå'n form av massa..
Jo
37
Johan E36
316i Compact, -95
Vad skall jag ha för massa? Finns det något vulkande som tål värmen?
parolof
Helicoil är ju utmärkt att fixa sånt med om det är gängorna i tråget som är trasiga
Jo
37
Johan E36
316i Compact, -95
Kan man sätta dit en sån med tråget på plats?
parolof
jepp, gjorde det på en hundkoja som jag hade
Men eftersom att du kunde dra fast pluggen så borde ju gängorna vara hela, kolla ifall pluggen är plan och inte skadad och ifall den är hel så borde anliggningsytan på tråget vara skadat kolla ifall den är plan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle prova att byta pluggen helt och använda en ny kopparbricka igen.

Kolla även så att ytan där brickan skall täta, är plan - annars blir det inte tätt. Kanske behöver du plana till den ytan i botten av tråget!?

Det är ju brickan och inte gängorna som skall täta, varför jag är lite tveksam till om det har med gängorna i tråget att göra.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
37
Johan E36
316i Compact, -95
Jag håller med dig Johan B. Om bulten går att dra fast så borde gängorna var OK i tråget. Jag har inte kollat noga på det ännu.
Lundqvisten
Kan följande teori stämma: Oljetrågsbulten är ju ihålig, bulten är kanske dragen så hårt att det blivit en liten spricka mellan bulthuvudet och gängorna? därav läckaget.
Jo
37
Johan E36
316i Compact, -95
Jag gillar din teori! Är detta felet så blir livet mycket lättare. Byta hela sumpen är inget roligt mek.
Lundqvisten
Ta det vackert när du lossar bulten, så han inte delar sig.
Jo
37
Johan E36
316i Compact, -95
Jag skall locka ut den med sockerbit och pincett.
Jo
37
Johan E36
316i Compact, -95
Det visade sig vara en spricka i sumpen, i ovankant på dräneringshålet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då är det nog bara att svetsa och gänga om hålet, eller byta tråget.

Nytt tråg kostar ca 1800kr hos BMW (plus packning för ca 150kr), men det borde finnas begagnade på skrotarna i Sverige...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.