AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.030

Vad är det som låter?

pe
117
pecklo
518i -86
Finns nån pump nära torpedväggen på förarsidan som verkar vara kopplad till värmesystemet. Vad är det? Kanske nån cirkulationspump eller nåt? Låter (rasslar) väldigt illa måste nog bytas snarast. Kostnad?
Ko
59
KooJiiKoo
525i E34 -94
Det finns en ventil och en pump i värmesystemet belägna där du beskriver. Är det ett kontinuerligt ljud så är det sannolikt pumpen.
Ventilerna hör man jobba bl.a. när man vrider av tändningen.
pe
117
pecklo
518i -86
Stämmer den går igång några sekunder efter man vridit på tändningen, det är pumpen där som låter lite illa. Vad kallas den så jag vet vad jag ska leta efter, ska köpa en ny? Nån som har nån aning om kostnad på sån?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Den kallas "Tillsatsvattenpump" men jag tror inte du har någon sådan på din bil, om det är 525i -90 du har? Jag har ingen sådan på min 525i -90.

/Per
Ko
59
KooJiiKoo
525i E34 -94
Additional water pump heter den på engelska och borde finnas
på 525i M20 fr.o.m. 3/1990. Enligt on-line reservdelskatalogen
går den på 105 USD. Kolla www.realoem.com/bmw

pe
117
pecklo
518i -86
Det är nog den. jag har en sådan på min, måste gå o köpa i sverige. Nu vet jag vad den heter iall fall. Får ringa runt o kolla priser. Tackar!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Pumpen finns väl inte på alla e34? Den fanns väl bara där det var kallare klimat för att få bättre cirkulation vid tomgångskörning om jag nu minns rätt. Den gick sönder på min förra 520, jag bara tog bort den och stoppa en rörbit dit istället, funka hur bra som helst, jag märkte ingen skillnad. Och den nya ägaren till bilen har sagt att han aldrig haft så bra värme i nån av hans tidigare bilar.

Så man klarar sig utan den, men skulle den gå sönder på den bil jag har nu så skulle jag byta.

//Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tänkte också så du inte förväxlar ljuden, när du slår av din 535 så brukar det låta från torkarmekanismen, motor etc. Den brukar väl spänna nån fjäder?! visst var det nu så (trött)
Yepp, den spänner åt, men det gör den väl först när man börjar rulla? Iaf på min..

Pecklo, hörs ljudet även när du vrider av tändningen?

Kan i övrigt hålla med om att det skulle kunna låta som en pump..
pe
117
pecklo
518i -86
Den går igång efter nån sekund när man vrider på tändningen men tror inte den går när jag slår av. Jag tror det är pumpen för det låter ganska illa om saken och den saken är kopplad till vattensystemet (värmesystemet). kollade med BMW dom ville ha 1100 kr för den så det är inte så farligt, kanske hittar billigare nånstans. Eller kanske testar o koppla ur den o sätter dit ett rör?? Undra om det händer nåt allvarligt om den skär ihop helt, så jag inte får nåt följdfel? Den låter ganska illa hela tiden när bilen är igång och om man knackar på den lite kan ljudet minska en stund, jag tror den låter lite mindre när bilen blivit varm också. Tackar för tipsen!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tror den kan vara ganska lätt att hitta på skroten, jag har en på hyllan hemma, men den kan vara bra att ha :)

//Simon
pe
117
pecklo
518i -86
ja skroten borde vara billigare, får kolla runt lite är bara lite orolig för eventuella följdfel om den skär ihop. Måste nog fixa rätt snart.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Om den skär ihop så "kan" det hända att flödet minskar just där, men nu minns jag inte exakt, men röret som gick från pumpen till värmepaket går nog paralellt med den ordinare eller nåt sånt.
Och är det så, så ska det inte spela nån roll. Vad som kan hända som allvarligast (vad jag tror) är att värmen i kupén blir sämre.

Eller pratar jag i nattmössan?! :)

//Simon
pe
117
pecklo
518i -86
Hoppas du har rätt Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo nog är det så, kan bara vara flödet in till paketet som försämras, och värmen kan bli sämre i kupén. Men det tror jag inte, det var ingen skillnad på min 520 innan jag kopplade bort den.

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.