|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en ny bil... -99 eller -00:a kring 10-12000mil för omkring 100-115000:- Men frågan är ju ska man gå på en 318 eller 320? 4:a eller 6cylindrar? Jag har ju inte provat någon av dom ännu tyvärr... Vilken är piggast iväg? Och vilken brummar på skönast på tex landsväg, motorväg? Jag antar att 320:n drar mer bensin o dyrare att försäkra... Hur ser man om 318 har den lilla eller stora motorn? (1,8l el 2,0) Vad har ni för erfarenheter? Och bör man tänka på något vid köp av dessa? jag har hört att länkarmarna kan vara dåliga på 98-99:an så man ska kolla dessa... Tacksam för tips! | |
|
jag skulle flöredra 320in för att det är en sexa...det är den bmw är känd för!!! men det är ju inga fel med 318 heller...men jag skulle före 320 för ljudet i avgasystemet...en sexa har så himla skön sång emot en fyra... ///325/// |
|
|
Det bästa du kan göra är att prova båda och jämföra. Gör sedan en kostnadsberäkning på det och se efter om du tycker det är värt ekonomiskt att köra 6-cylindrigt. Jag skulle vilja rekomendera 320 2.2 170hk som kom hösten -00 (årsmodell -01). Denna motor är en liten pärla i E46 och betydligt trevligare än 320 2.0 150hk från -99/00. Tack vare dubbel VANOS blir vridmomentet och bensinförbrukningen mycket bättre på 320 170hk. Dessutom sitter det som standard dubbelt avgassystem på -01:orna som ger ett riktigt skönt ljud som den tidigare 320 150hk saknar. En -01 320 170hk bör inte kosta särskilt mycket mer än en 320 150hk -00, det är helt klart köparens marknad! Generellt vad gäller fel på E46 är det just länkarmarna som är problemen, de drabbar även nyare E46:or. På en del bilar har även termostathus bytts och man skall även kolla efter rost på bakluckans nederkant samt på motorhuvens kanter. |
|
|
320i alla gånger! Helst en sen -00 med 170hk, som Kristoffer_L nämner. Ska vara en riktigt trevlig kompromiss mellan ekonomi och nöje! /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Viktigt är att kolla länkarmar och termostat, jag hade problem med båda på min förra bil, en 330 Ci 01. Sedan är det som alltid bra att vara paranoid när man kollar på begagnade bilar. Inte minst i dag när det är köparens marknad och det finns många fiskar i havet. Personligen tycker jag inte att valet mellan 318 och 320 är så dramatiskt. 320 är mysigare, särskilt i 170-hpversionen, den tidigare är för tam. 318 har kanske den lenaste och finaste fyrcyl motorn som finns. Leta upp en bil i det skick du vill ha och med färg och utrustning som tilltalar dig. 320 har något högre driftskostnad, inklusive försäkring, men där spelar ju ålder och bostadsort större roll. Den tenderar dessutom att dra en del bensin, eftersom den behöver varvas uppåt 3 500 rpm för att vakna till liv. Nästan som en gammal Saab Turbo... Lycka till med ditt köp. Oavsett vad du väljer får du en härlig bil med hög livskvalitet! |
|
|
...jo -01:an Är ju helt klart intressantare, och det var väl lite face-lift på den oxå? ...med nya snyggare ratten o så... Men nån sån hittar man väl inte 130-140.000:-?? |
|
| ...oj då under 130-140.000:- skulle de stå... | |
| Hur är det med importerade bilar då? Bör man akta sig eller? För dom är ju alltid lite billigare verkar de som... | |
|
4 cyl bilar undviker jag i den mån jag kan.... det ska va minst 6 cyl... :-) Vad gäller svensksålda, så kan man rent generellt säga att sv-sålt är ett tryggare köp, men inte det är idiotsäkert... det är viktigt att gå igenom bilen ordentligt innan köp, kolla historik, snacka med tidigare ägaren osv.. sen om allt visar sig stämma så är det ingen skillnad mellan import och sv-såld.... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Kristoffer_L En -01 med 170hk motor kostar en rejäl slant mer än en 150hk -00. Köpte min touring -00 150hk med pluspaket vinterdäck o sommardäck. för 120.000 den hade gått 13.000mil. Kollade på -01 o dom låg en 20-30.000 mer i pris. |
|
|
Mr Big: Det stämmer naturligtvis att 170hk är något dyrare men knappast att det skulle röra sig så mycket som 30kkr. En sökning på bytbil ger ett ungefärligt prisspann på 320 -00 150hk mellan 130-140kkr. En -01 170hk ligger mellan 145-160kkr. Dessa är dessutom bilhandlar priser, på privatmarknaden bör det säkert gå att hitta dessa bilar ännu billigare, och kunna pruta ännu mer. Med tanke på hur svårsålt det är i dagsläget bör det inte vara några problem att kunna skrämma ned en tidig 320i 170hk sedan till ungefär samma prisläge som en 320 150hk-00. |
|
|
Kristoffer: En M52TUB20 har lika mycket dubbelvanos som en M54B22 :) Jag håller dock med om att 2.0an får en och somna på allt annat än fullgas. 320 M54 liknar mer karaktären i 323an enligt mig. Satsa på en M54 helt enkelt, cant go wrong there :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Bra med en vaken E46-Guru i denna tråd, jag som trodde att dubbelvanos inte fanns på 320 förrän -01. Man slutar aldrig att lära sig :-) |
|
|
Kristoffer_L: -00 kostar 130-140.000 -01 140.000-160.00. Ehh 160-130 är 30.000 eller? Det kan skilja så mycket det skriver du ju själv. Alla skiljer absolut inte så mycket. Men ska du ha en svensksåld -00 så får du definetivt ge mer för den än en svenssåld -01 thats it. |
|
|
MrBig: Så tar man "medelpriset" för en 320 -00, dvs 135kkr och jämför detta med "medelpriset" för en -01 dvs 150kkr landar prisdifferensen på cirka 15kkr. I detta skall man även beakta att man får en ett år nyare bil, betydligt bättre motor, samt oftast mer utrustning som ex Xenonljus vilket är vanligare på 01:orna. Väl värt 15kkr extra om du frågar mig. Sedan tor jag att du blandade ihop begreppen på slutet, inte en chans att man skall behöva betala mer för en -00 än en motsvarande -01 om mil och utrustning är liknande :-) |
|
|
Visst e det värt det. Men 15.000 e 15.000 inga små kronor vi snackar om som du ville ha det till i början. O det skiljer oftast mer än så. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.