AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.650

Statusrapport 1: Första månaden som ägare till M3

Sida 1 av 2
fr
122
fredrik95
M3 -02 med SMG, Carbonsvart.
Tänkte summera mina tankar som nybliven ägare till en M3 E46.

Positivt:

- Oerhört rolig bil att köra, trots att det är vinter och det är stört omöjligt att få ner effekten i backen.
- SMG lådan är guds gåva till wannabe-rejsaren. Automatläget är guld i stadstrafik, och när man känner sig på rätt humör så slänger man i växlarna fortare än gemena man klarar av.
- Bensinförbrukningen är (hör och häpna) EXTREMT moderat. Vid lugn blandad körning ligger jag kring 1,15 och landsväg 0,95. Vid aktiv körning springer det ju dock iväg (1,4), men men.
- Det går utmärkt att färdas långt i den. Har åkt som mest i ett sträck 60 mil och man känner sig fräsh när man kommer fram.
- Andra M3 ägare som kör i vinterslasket tittar på en och nickar förstående. Bilar skall köras.
- Byggfinishen känns oerhört gedigen. Sedan har ju jag ägt peugeot förut och då känns det mest jävligt mycket solidare än dessa.
- Försäkringen är överkomlig. Boende i Stockholms innerstad betalar jag 16000 för helförsäkring året om. Det är 4000 mer än vad jag skulle få betala för en 330. Det är inte ens HÄLFTEN vad jag fick betala på min gamla Suzuki GSX-R 1000 (tror det var 46' om året....)

Nackdelar

- Klonket i bakaxeln vid växlingar. Ja, jag vet, det skall låta så, men man blir nervös mest hela tiden.
- Som vinterbil är den kul att köra, men är det mycket snö så tar det i. Inte bra.
- Folk skall rejsa med en i tid och otid. Det verkar vara någon form av "Jahadu, du har M3, well, jag kan köra ifrån dig med min nissan Cherry!". Och eftersom jag inte ORKAR rejsa folk till höger och vänster så får väl folk bli glada då.
- DSC'n borde gå att ställa i flera lägen. I "på"-läget klipper den ju innan man hinner säga flasklock, vilket ger intressant körning, i "av"-läget så snurrar man innan man hinner säga "hoppla". Ett mellanting där den inte ströp accet så förbannat vore trevligt. Flickvännen skriker mest jämt när DSC-lampan börjar blinka. "DU KÖR FÖR FORT", då vi i praktiken står stilla.

Så, till alla er 30+ som känner att krisen har slagit till och ni måste hitta utlopp för era känslor: En M3 är ALLTID rätt :)

/Freppa
fredrik95:

Ja visst är det en trevlig bil saknar min ibland.....

angående race det är inte värt det bättre att race på tyska vägar i högre hastigheter det är riktigt kul.

Jag hade inget klonk i min M3an??
Jag betalade i princip hälften av din premie i försäkring bor i en förort till stockholm?

Bensinförbrukning låter som min vilket är helt ok om du får möjlighet att sträck ut kärran i hemlandet kommer du se bensinförbrukningen sjunka en bit till.

en gång SMG II alltid SMG:))
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Kul att det känns rätt!

"Flickvännen skriker mest jämt när DSC-lampan börjar blinka. "DU KÖR FÖR FORT", då vi i praktiken står stilla."

Förbaskade lampa - situationen gäller även 528...
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Kul rapport!

Nu sitter du förvisso med 2x mina blygsamma unghästar, men jag tycker att bilen blir relativt trevlig med DSC av i första steget. De där brutala ingreppen försvinner och lite svansvift är småskoj, när man är på det humöret. I trång stadstrafik har jag iofs hängslena knäppta....

I min 993 kommer jag aldrig under litern hur jag än försöker :)

mvh
Anders
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Kul summering fredrik95. Hade tänkt att ta ut bilen till helgen men det ska tydligen komma ett par decimeter snö under morgondagen i Linköpingstrakten, nu vill man att skiten ska försvinna för gott så att man kan skifta till sommarhjulen, DSP-lampan blinkar inte lika frenetiskt då. Dessutom kan jag hålla med om att bränsleförbrukningen ligger på en hygglig nivå, framför allt i landsvägsfart.

Lycka till med M3;an Fredrik

//Stefan
Jag har inget klonk i min bakaxel.Du bör kanske kolla upp det.
//Johan

fr
122
fredrik95
Jag lämnade in den hos BMW för kontroll, men de sa att det var normalt. Nu blev jag nervös. När man söker på det i forumet så hittar man att det är normalt med Klonkande. Det verkar liksom komma från höger bak....
M3E46 drivlina har en helt egen uppbyggnad som skall tåla effekten. Den är känd för att tåla effekten utan större problem. Det har varit mer eller mindre spel på alla m3e46 jag kört. Så jag skulle vilja säga att det är normalt. Så Fredrik: Sluta oroa dig.

Prova backa, lägg i neutral och sen 1an. Släpp kopplingen försiktigt de bör klonka lite då. Det "frispelet" i drivlinan skall finnas där som jag förstått det.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Inget klong i min bakaxel som tur e!

Håller med om att det e en underbar bil. Har haft min i en vecka snart. Såå jäkla nöjd!

Starre o Fredrik!! Vilket försbolag har ni? Har haft svårt att få vettig premie. Jag bor mitt i Gbg :(

M-POWER!

Nya bilder i Galleriet!
Länk

AndersW: jag kollade runt och kör med BMWs egen försäkring BMW original försäkring tror jag den heter. överlägset billigast. dock har jag ju vagnsskada kvar men kollade även runt priser på helförsäkring och de var ff billigast....
Nej, på bilar som inte ens rullat 1000 mil kan jag tänka mig att det inte är märkbart. De jag har provat har legat mellan 3000-6000 mil.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Anders W: Hur er den i forhållande til din gamla M Coupe? :)

Er nyfiken på E46 M3 jeg også..
fr
122
fredrik95
Jag har IF, som även kör BMW's orginalförsäkring. Min är ställd på 2000 mil om året.

Wendtan: Som vanligt - tack för svaret :)
Anders.W:

Trygg Hansa
1500mil
en förort till stockholm
egen parkering utomhus
+plus med hyrbil etc

Det gäller att ha bra kontakter utan min kontakt skulle det kosta ca:12-16K

Fredrik 95:

Om jag inte mins fel så var det bara icke SMGII som hörde ljudet och endast 01 och ev tidiga 02 kan ha fel.

Annars vet ocj kan gurun RS2 på forumet säkert detta var är du RS2??
Mr M3
känner igen det där med utmaningarna vid rödljusen :)
kosta en kille hans körkort eller iallafall högaböter får man väl hoppas. han gasa iväg som f-n o jag hängde inte på (tack o lov) bakom grönet stod nämligen åke blåljus :D
Jag blev M3 ägare nu i veckan också, det klonkar lite på min bil också, det är en sv. såld -02 som har gått ca 1400mil. Men eftersom det ska vara nomalt så är jag inte speciellt orolig, bilen är underbar annars. Synd att den inte går o köra pga vädret.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Vad gav ni för era M3 E46 om man får fråga ?
Import eller svensk sålt ?
Tittade tidigare på M3 E46 men de var lite för dyra och sen allt det här med motor problemen gjorde att jag och mina nerver kom överens om att det nog är bäst att lägga på hyllan. Men jag anser fortfarande att det inte finns någon vackrare bil med det priset och prestandan.
min är sv. såld och för mig var det uteslutet med import. Ang motorproblem så blev alla sv sålda återkallade och åtgärdade. Dessutom så gäller maskinskadeförsäkring på bilar som är under 6år och 10k mil, maskinskadeförsäkring går tydligen inte att försäkra på import bilar. Vad det gäller priset så betalade jag ungefär marknadspriset för en motsvarande vagn. Har bara kört 30mil med min än så länge i väntan på bättre väder, men oj vilken bil.
fr
122
fredrik95
Jag prutade ner min från 389 till 345. Den har dock ingen CD-växlare eller navigator, men det struntade jag i. Det jag måste köpa till är en uppsättning sommarfälgar, men det räknar jag med att kunna köpa begagnade orginal för runt 12'.

Angående motorproblemen: Är de bara åtgärdade så är det ju inga problem. Köp och var glad :)
jo
87
jorgenp
M3 -02
328i Touring -95
Min M3'a klonkar också i bakaxeln vid låga farter. Speciellt på ettan när man släpper upp kopplingen. Det är vad jag vet helt normalt.

Och vad gäller M3'an som vinterbil så körde jag 50 mil genom snöstormen i fredags utan några som helst problem. :)

För mig var Trygghansa överlägset billigast, halva priset mot alla andra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.