AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
822

vattentemperatur som stiger stegvis

Go
33
Goran Berg
540iA Touring-97
Har läst lite i tidigare inlägg avseende termostaten och läckande vattenpumpar utan att finna svaret på min fråga. Upplever, sen jag införskaffade bilen för drygt 1 månad sedan följande fenomen;

Startar på morgonen /kall bil/ för färd till arbetet som är en sträcka på ca 25 km och tar 20 - 25 minuter. Ger mig iväg i lugnt tempo ut ur samhället och upp på motorvägen mot Malmö. Vattentemperaturen stiger sakta och jämt upp till en position precis förbi det blå fältet - och stannar där! Är nu uppe i motorvägsfart och ligger så i ca 10 min och temperaturen stiger ej! Kör av motorvägen och hamnar på vägar med 90 respektive 70 km hastighet. Nu när hastigheten sänks så börjar temperaturvisaren röra sig igen, sakta - sakta. Efter 2-3 stopp vid trafikljus och körning i stadstrafik så klättrat visaren till slut upp i kl. 12 läget och då är jag i princip framme och det hela har tagit ca 20-25 minuter.

Känns inte OK då mina tidigare BMW 8-or raskt och i jämn fart stigit i temperatur till kl. 12 läget.

Vad kan vara orsaken/anledningen till detta "fenomen"?

BMWigen
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Låter som temostaten.
stefannorr
Så var de på min med..termostaten..sen är den väldigt känslig om kylarnivån så bara ligger 1 cm under strecket.
Go
33
Goran Berg
540iA Touring-97
Det handlar alltså om att byta termostaten? Låter man vattenpumpen vara? Cirkulationen verkar ju fungera som den ska.

Skall försöka justera kylarnivån så exakt som möjligt.

BMWigen
stefannorr
När ja fick problemet så bytte ja v-pump termostat o termostathus..tror de gick på 2300..men de är de värt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.