|
|
|
|---|---|
|
Har läst lite i tidigare inlägg avseende termostaten och läckande vattenpumpar utan att finna svaret på min fråga. Upplever, sen jag införskaffade bilen för drygt 1 månad sedan följande fenomen; Startar på morgonen /kall bil/ för färd till arbetet som är en sträcka på ca 25 km och tar 20 - 25 minuter. Ger mig iväg i lugnt tempo ut ur samhället och upp på motorvägen mot Malmö. Vattentemperaturen stiger sakta och jämt upp till en position precis förbi det blå fältet - och stannar där! Är nu uppe i motorvägsfart och ligger så i ca 10 min och temperaturen stiger ej! Kör av motorvägen och hamnar på vägar med 90 respektive 70 km hastighet. Nu när hastigheten sänks så börjar temperaturvisaren röra sig igen, sakta - sakta. Efter 2-3 stopp vid trafikljus och körning i stadstrafik så klättrat visaren till slut upp i kl. 12 läget och då är jag i princip framme och det hela har tagit ca 20-25 minuter. Känns inte OK då mina tidigare BMW 8-or raskt och i jämn fart stigit i temperatur till kl. 12 läget. Vad kan vara orsaken/anledningen till detta "fenomen"? BMWigen | |
| Låter som temostaten. | |
stefannorr |
Så var de på min med..termostaten..sen är den väldigt känslig om kylarnivån så bara ligger 1 cm under strecket. |
|
Det handlar alltså om att byta termostaten? Låter man vattenpumpen vara? Cirkulationen verkar ju fungera som den ska. Skall försöka justera kylarnivån så exakt som möjligt. BMWigen |
|
stefannorr |
När ja fick problemet så bytte ja v-pump termostat o termostathus..tror de gick på 2300..men de är de värt... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.