AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
981

kamaxel e30 325-1990

if
7
iffe
325T IA-90
Har tagit bort ventilkåpan på min 325:a för att kolla mitt småtickande ljud som jag misstänker kommer ifrån kammen.
På kamaxelns nockar så är det ett spår som vipparmen går i.
Ska det vara så eller är den nersliten.?
Spåret är lika brett som vipparmen men det finns inga repor i ytan på nocken.
Kanske någon har en kam att sälja.?

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Typiskt slitage... inte bra!
Det annonseras ut en del kammar i powerbörsen till 325. Kolla där, men var försiktig om du köper begagnad. Kontrollera helst personligen att kammen är fin!

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Hög tid att byta! Det yttersta skiktet på kamloberna består av en väldigt hård (men tunn) härdning. När detta skikt är borta slits kammen mycket fortare. Så börja se dig om efter en kam med en gång ;-)
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Bytt vipparmar samtidigt eftersom dom "rättat" sig efter din nedslitna kamaxel.

elpe300
Bilen: Länk
Lundqvisten
iffe: Du skriver, På kamaxelns nockar så är det ett spår som vipparmen går i. Ska det vara så eller är den nersliten.?

Kan du förklara vad du menar med spår, är detta spår nedslitet i kamlobernas ytskikt, känner du nivåskillnaden om du t.ex skrapar med nageln över kamloben? Eller är det så, att du med spår, menar den chromade ytan på kamloben.

Hur står ventilerna inställda, hur långt har motorn gått, har du bytt motoroljan nyligen, vilken motorolja använder du?
Finns väl inte crome på en kam, eller? Det är väl snarare så att den blanka utan kommer sig av inslitning. En cromad lob borde inte kunna bibehålla någon oljefilm över huvudtaget = snabbt slitage.
Lundqvisten
Tror att den silverblanka delen på kamloben är själva härdningen.
Vad jag menar är att det ser ut som om det vore chromat, naturligtvis är det ej chromat.
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
iffe varför inte satsa på dr schrick kam istället???det ger ju mer kraft!!!!

///325///
if
7
iffe
325T IA-90
Det är en blank typ crome liknanade yta och ja, det finns en kant som känns på kamnocken.
Om man fixar en beg, kam behöver man byta vippor då..?
Bilen har gått ca. 25000 mil.
Man behöver väl inte lyfta toppen för att byta kam..?

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Du bör helst byta vippor, men man kan ju fråga sig om det är ekonomiskt försvarbart om man köper en bättre beg kam för ca. 500:- Den kommer ju att slitas betydligt fortare iofs.
Allra bäst är ju klart att plocka bort toppen och totalrenovera den. Ny kam, vippor + axlar, oljerör, ventiltätningar. (Även styrningar om de är slitna). Och sedan slipa in ventilerna. Men då kostar det ju en helt annan peng.
Du kan byta kammen utan att lyfta toppen om du vill. Sök på det här på forumet, finns en del skriver sedan innan.

if
7
iffe
325T IA-90
Har kollat med en firma utanför växjö som byter vevlager, kolvringar, fixar ventiler och ventilsäten byter kam och vippor.
För detta tar de 10 000:- inkl material.
Det måste väl vara rätt ok. pris.?

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Jo, det kan man ju säga...
Tänk på att materialet du listar kostar runt 10000:- bara det. Du kan ju använda sökfunktionen här på forumet och söka på "ingemar and gottåsa" eller likanande. Då har du lite kvällsläsning!

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Som jens skriver... akta dig för "ingemar i växjö" Länk Här finns att läsa...

Diesel-räsern
/Rickard
if
7
iffe
325T IA-90
Tack för tipset.!

Han verkar ju vara "speciell".
Jag har fått nys om en BMW guru i stan.
En kompis till mig har bilverkstad, han anställde en kille för ett par månader sedan som tydligen är en fena på BMW.
Han hade tydligen mekat BMW Auktoriserat i hela sitt liv.
Ska besöka i morgon och snacka med honom.

Tack en engång för tipset om "the butcher".!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.