AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.667

BMW vs. Alpina

Sida 1 av 2
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Hur mkt mer kostar en Alpina jämfört med motsvarande BMW? Alpina har ingen prislista på sin hemsida, dels fattas funktionen "bygg din egen Alpina" vilket är mycket dåligt tycker jag;-) Är inte märket Alpina lite väl överreklammerat?
/A
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Man får tänka på att det är ett litet familjeföretag + man ofta indiviualiserar sin Alpina i alla möjliga varianter och det gör det ännu omöjligare att ha en "bygg din egen Alpina" del. Dessutom så beställer man ju sin Alpina hos sin BMW handlare och då dyker osökt nästa fråga upp; Varför har inte BMW det på sin hemsida?
Alpinor kostar betydligt mer än en motsvarande BMW, men det är en svår jämförelse eftersom man nästan borde jämföra en BMW Individual bil med en Alpina + det arbete Alpina lagt ner i form av förfinat chassi, exklusivitet, mer effekt etc.
Personligen tycker jag inte Alpina är överreklamerat eftersom de erbjuder modeller som BMW inte har - snarare kompletterar varandra på ett bra sätt.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Alpina är en förädlad BMW,så är det bara.
Inga "vedbotrimmade saker" utan seriöst förädlade BMW's.

Måste bara ha en Alpina innan jag "trillar av pinn" :)

Mvh Janne.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
En sak som jag alltid undrat är, vart tar alla bilar vägen som ingen köper? För inte kan det vara så att precis varenda bil som BMW tillverkar blir såld!? Och eftersom Alpinan kommer ut betydligt senare än originalet så misstänker jag att Alpina köper upp gamla överblivna BMW för en "billig" penning och sen bygger om dem! Kan det vara så?
/A
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BMW bygger väl i stort sett alla bilar på beställning, antingen från kunder runt om i världen som lagt order eller från återförsäljare. Återförsäljarna kan ju bli stående med utställnings-/demobilar som ingen visar intresse för men då brukar en rejäl rabatt kunna avhjälpa detta problem.

Tror alltså inte BMW sitter på en massa bilar som ingen vill ha.

Sen har du väl en poäng att Alpina säkert köper upp ett antal bilar när en modellserier är på väg att läggas ner (t ex E39) då deras "förädlade" modell ibland tillverkas ett tag till.

___
BMWCS #5157
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Finns nog ingen bilfabrikant som producerar bilar på spekulation idag, allt byggs som Programmer skriver på beställning.

Att hålla lager är ofta inte någon företagsekonomisk höjdare...

Nä, Alpina är inte överreklamerat! :)
En Alpina är ofta en mycket genomarbetad bil som positionerar sig på ett annat sätt än vad M-bilarna gör.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hur mycket är det egentligen Alpina gör på bilarna och i vilket stadie får dom bilarna från BMW? Känns ju onödigt att BMW skulle bygga bilen helt färdig och att Alpina sedan ska riva ut prylar och stoppa in nytt.

___
BMWCS #5157
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

BMW bilarna anländer till Alpina oregistrerade och fortfarande med sitt skyddsvax på...Sedan börjar byggandet.
Man kan alltså säga att han handbygger sina Alpina från grunden.
Seriöst är ordet.

Det som kanske inte många heller vet är att Alpina ligger bakom BMW's seger med Nelson Piquet redan 1983,mycket av utvecklingen av den fyrcylindriga turbomotorn gjordes hos Alpina.
Alpina gjorde där grundjobbet för BMW.
Seriöst är ordet.

Alpina SKA kosta kulor,mer seriös tillverkare(Ja,tillverkare)av bilar finns inte anser jag,iaf inte av sedaner :)

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jaja...F1 pratar jag naturligtvis om när jag skriver om Nelson Piquet.
Totalsegern i F1 1983 gick till BMW och Nelson Piquet,bl.a. då med stor hjälp av Alpina.

Mvh Janne.
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Tidigare var det i alla fall en grym skillnad mellan en Alpina och en BMW.

Jag upplever en stor skillnad mellan min E28 B9 och alla övriga E28:or jag har ägt eller kört.

Vad jag vet så är det komlpetta bilar som går till Alpina och sedan ersätter man vissa delar med "förädlade" grejer. Vad som händer med det som plockas bort vet jag inte säkert, men jag tror att det säljs vidare. De har t.ex. ett antal motorer till salu för tillfället. Länk

Förutom alla "prestandaprylar", inredning, bättre stereo.... har min B9 även bättre lackering under huv och i bagage samt dörrstolpar med extra klarlack o.s.v......
Hela bilen känns allmänt mer gedigen trots att den idag har gått över 20.000 mil.

Slutsats, visst skall en Alpina kosta!

Bert-Ola
BmwCS #2423
Alpinor byggs numera till ca. 90 % på BMW:s egna produktionslinjer. Alpinadelarna levereras till BMW. Sedan skickas bilen tillbaka till Alpinas egna faciliteter för slutarbetet. Dock så utvecklas allt hos Alpina såklart och motorer byggs där helt för hand.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Byggs BMW-motorerna om eller tillverkar Alpina helt egna motorer?
/A
Programmer,

De områden som Alpinas R&D-avdelning jobbar på är: motorer, växellådor, aerodynamik, bromsar, fjädring och däck. Det tar ca. två år att utveckla en modell och dessa genomgår tester i förenade arabemiraten och death valley för värmetester, Gunnison, Colorado för tester i kyligt klimat sedan även på BMW:s testanläggning i Miramas, Frankrike, Nürburgrings Nordslinga och slutligen på Michelins testanläggning för däckutveckling. En kul grej är att effekten på 500-hästarsmotorn som sitter i B7 och B5 är uppmätt under värmetester vilket ju innebär att den säkerligen är klart starkare på våra breddgrader:)

Vad gäller motorer så utvärderar man många olika alternativ för varje ny modell, men man utgår alltid från BMW:s motorer. Delar tillverkas helt för hand i utvecklingssyfte som sedan inte används i produktionen. Komponenter byggs sedan till Alpinas specifikationer av underleverantörer som antigen är specifika för bara Alpina eller även gemensamma till både BMW och Alpina. En del delar är fortfarande BMW såklart. På varje motor är det dock en del som bearbetas för hand: motorblock och cylindertopp portas och poleras till betydligt lägre toleranser än på BMW original. Varje motor monteras sedan helt och hållet av en och samma person. En rolig detalj är att man, om man beställer en till Alpina, be att samma person som byggde motorn i första bilen även gör det i andra:)

När motorn är klar så skickas den till BMW. Alpina har samarbete med tre fabriker i Tyskland: Dingolfing, Regensburg och München. Här monteras även bromsar, fjädring och avgassystem bland annat. Vad gäller bromsar och fjädring bygger inte Alpina några egna komponenter men utvecklar och testar ut tillsammans med välkända företag inom respektive område för att hitta lösningar som passar Alpinas krav. Bromsar kan ofta komma från större BMW-modeller som exempelvis på B5 och B7 där bromsarna kommer från BMW 760i/Li som ju väger betydligt mer än Alpinabilarna, speciellt B5:an.

Vid denna fas i produktionen är bilarna körklara och skickas då tillbaka till Alpinas faciliteter. Här monteras sedan fälgar och däck och inredningsarbete görs vilket kan vara mycket arbete eftersom kunden i stort sett kan beställa exakt hur bilen skall se ut. Även de aerodynamiska komponenterna monteras hos Alpina. Det läggs mycket tid vid utveckling av fram- och bakspoiler eftersom bilarna ofta är kapabla av höga hastigheter. Funktionen är nummer ett! Varje fram- och bakspoiler testas i BMW:s vindtunnel. Som ett exempel på hur seriöst detta görs utvecklades och testades ca 180 varianter av bakspoilers till B7:an som ju klarar av farter över 300 km/h. 311 km/h för att vara exakt.

Hoppas ni nu fått lite mer inblick hur det går till på Alpina och hur oerhört seriöst det är. Det är alltså inte på något sätt att jämföra med Hartge och AC Schnitzer som vissa gärna vill göra. Alpina är ett unikt företag i branschen.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tack för detta Janne2!!! Mycket intressant läsning.

___
BMWCS #5157
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Tusen Tack!
/A
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När jag kollade på vägverkets info för en Alpina B10 3,3 så angavs utöver det vanliga chassinummret även det ursprungliga BMW chassinumret.

___
BMWCS #5157
Mycket lärorik information, Janne2. Nu fick man ännu större respekt för Alpina :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145

Janne2:

En mycket bra redogörelse , hoppas att de som trott att Alpina är en "Stylingfirma" förstår att det handlar om mycket mer än fälgar och "stripes".

Hälsningar
Ando Gunnarsson
Alpina-Gemeinschaft
Skandinavien

A.G, Vilken hemsk tanke det vore om folk trodde det. Blev nästan lite illamående.

Och jag tackar Janne2 för den goda läsningen.

Mvh
Ola Thomasson
Alea iacta est, the dice is rolled
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Tack Janne2! Man blir bara stoltare och stoltare att vara Alpina ägare :))

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Stephan:

Då förstår du varför jag värderar Alpina så högt.. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.