|
|
|
|---|---|
| Då min E30 saknar servostyrning undrar jag helt enkelt om jag kan köpa en komplett servostyrning & bara sätta dit? | |
|
Vet inte om det går och fixa, men jag hade ingen servo i min förra e30, men där är i den nya, och jag tycker inte att det är någon större skillnad.. men det kanske kan bero på att det va halt väglag senast jag rattade den förra.. Har för mig att jag har sett något om det här på autopower innan, testa att söka, borde finnas nått.. |
|
SpineKracker |
äh.. vad ska du med servo till? störtlöjligt =) E30, för att man vill. Mer GO än SHOW är mitt motto. |
|
Servo är till för permobiler ;) Inte för att sitta på en sport/race bil som e30! Länk |
|
| Helt lätt är det kanske inte men visst borde det gå. Det är ju tillval och det borde inte skilja något speciellt mellan modeller med eller utan servo. Pumpen går även på en separat drivrem. | |
|
Hade inte E30 med servo annan styrväxel än utan? Lär iofs bara ge mindre rattande, men kanske något man bör tänka på iaf? |
|
|
såvitt jag förstår skall det bara va att köpa pump med vätskebehållare, remskiva och bulta dit! MVH Johan K |
|
|
Styrväxeln skiljer. Men sök, detta har varit uppe förut. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Lundqvisten |
Det går att sätta dit servo på E30 i efterhand, inga problem. Det du behöver är följande: En styrväxel avsedd för servo, en fördel om den dessutom är tät, tyvärr mkt vanligt med läckande utslitna servostyrväxlar, personligen skulle jag nog renovera den innan montering. Sedan behövs en hydraloljebehållare, inkl fäste och slang. likaså nedre rattstången, inkl styrknuten, måste vara avsedd till servo.(tror den var kortare) sedan är det andra yttre styrstag till servo. Även en extra remskiva behövs, vilken enl uppgift stjäl ca: 5hk från motoreffekten. Efter bytet kommer även bilen att bli betydligt mer spårkänslig. Fördelen är att du kan fickparkera smidigare. |
Lundqvisten |
Opss, Glömde visst servopuuumpen, helst en utan lagerljud. |
|
som sagt det gå, hadde ´funderingar på att göra det innan men har nu insett att man förlorar så mycke kännsla att det inte är vart det, kanske blir lite jobbigt i sommar när ja ska ha 9" breda framhjul, men ja kommer fortfarande inte att skaffa servo, aldrig i en E30 IAF mvh Erik JAkobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
som sagt det gå, hadde ´funderingar på att göra det innan men har nu insett att man förlorar så mycke kännsla att det inte är vart det, kanske blir lite jobbigt i sommar när ja ska ha 9" breda framhjul, men ja kommer fortfarande inte att skaffa servo, aldrig i en E30 IAF mvh Erik JAkobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Finns det någon här på forumet som kan montera servostyrning på min bil? Nu kör jag med 17" fälgar & anser att den är för tungstyrd. Visst förlorar jag vägkänsla men får tillbaka mer då jag skall manuvrera den på små ytor. |
|
|
Det är jätteenkelt att montera servo...tog mig ca 4 h att göra det...och det var första gången Jag ångrar inte att jag monterade servo! // |
|
| Det är absolut ingen stor skillnad i vägkänsla...och inte heller mer spårkänsligt som någon antydde här...jag har haft E30:s både med och utan servo och kan inte tänka mej vara utan servo numera... :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.