|
|
|
|---|---|
| HEj jag är litte sugen på att köppa mig en 320D dom har ju kommit ner bra i pris nu. är det några problem med dom som man bör känna till? eller hur är dom i allmänhet som bil? | |
| ingen som har en sådan? | |
|
Jag har en, och jag är kanon-nöjd med min. Det som gått sönder på min är luftmängdmätaren, och det gör den på väldigt många har jag hört. Men den är väl säkert utbytt på dom flesta idag till den uppdaterade verisionen.Sen så ska väl länkarmarna fram gå sönder har jag hört, men det har inte jag råkat ut för. För övrigt som sagt så är jag nöjd med min, den går bra och snålt. Det finns nog fler som har andra erfarenheter, jag har ju inte kört mer än 1000 mil med min än, men än så har det gått bra. PB |
|
| ok det låtter ju bra. jag är riktigt sugen på att köpa mig en sådan. hoppas på att dom går licka "bra" som min gammla 324D. den hadde går 24,000 mil men gcik som en klocka. ingen mer som har/hafft en? | |
| Jag har också en 320d. Har dock bara haft den i två veckor och har nog tyvärr inte så mycket att tillföra. Det som strular på min bil (eftersom jag var klantig och glömde kolla det) är en fönsterhiss och en elmanövrerad ytterbackspegel. Annars är jag än så länge väldigt nöjd, har inte ångrat mig en sekund! | |
| axel_e30: ska du överge ett original? eller blir det turbo på den? | |
|
Jag hade en 320d E46 -99 i tre år, körde drygt 18.000 mil med den. Mycket trevlig och pålitlig bil! Det enda som hände med den under 18.000 mil var att spindellederna glappade upp efter 11.000 mil (det blev nya länkarmar på Goodwill-garanti), att luftmängdsmätaren blev kass mot slutet och att kopplingen också var på upphällningen när bilen byttes in (troligen pga mycket körning med tungt släp). I övrigt gick bilen som en klocka - snabb och snål, bekväm och körglad! /// Gunnar E. |
|
|
Kan ge lite synpunkter efter ca 450 mil i min 320d: Motorn går verkligen fint och snålt (ligger på 0.61 i snitt), bilen är bekväm och en riktigt skön landsvägbil, dessutom är den "kul att köra" och snygg :) De minus jag hittat än så länge är egentligen bara ett..nämligen att jag misstänker att jag måste byta länkarmar x 2, en inte alltför trevlig utgift. (ca 3500 + arbete) Men det problemet finns ju tyvärr på alla E46:or verkar det som. |
|
| länkarmarna verkar inte vara e46ans bästa kappitel. samt lmmen verkar ge upp också. hur är motorn? drar den från botten eller måste man verva den? min Nissan 2,2 td är nästan död under 2200 :( men utväxlingen är opptimal för en dizel. vid 3000 på 5an gör den ungefär 150-160 :) vad varvar 320in? Mvh/AXel | |
|
BMW:s 2-liters dieselfyra finns i minst tre olika 'generationer' sedan den kom 1999. 99-01 var den på 136 hk/280 Nm, till -02 fick den Common Rail och effekten höjd till 150 hk/300 Nm. Den nya (som sitter i min 120d och även i nya 320d E90) är på 163 hk/340 Nm. 136-hästaren är ganska 'död' under 1500 varv (det är lätt att få 'käringstopp' om man är ovan), men drar sen fint upp till 4500. 150-hästaren har jag ingen större erfarenhet av, men det lilla jag kört den uppfattade jag den som smidigare och starkare på riktigt låga varv. Den nya 163-hästaren är ett under av dragvilja och smidighet. Vid 1300-1400 varv börjar den dra ordentligt, för att sedan dö 'tvärt' vid 4500. Min 120d varvar 2000 i 120 km/h på sexan, och då finns det gott om kraft att öka farten utan nedväxling.... Vad jag minns varvade min gamla 320d -99 ungefär 2000 i 100 km/h på femman, och där hade den riktigt bra ork. /// Gunnar E. |
|
|
Axel_E30: Länkarmarna på E46 var riktigt usla fram til 09-00, då man ändrade utförandet (den ny har 'lätthål' i den bananformade delen). Därefter var de 'bara' allmänt usla fram till nån gång -02, då man bytte underleverantör. BMW tillämpar en ganska generös förlängd garanti (Goodwill) på länkarmarna, men det är tveksamt om din 99:a faller under den garantin.... skadar dock inte att fråga - det avgörs från fall till fall! De riktlinjer jag hört är 10.000 mil/5 år för att få bytet kostnadsfritt, men att det även efter det går att 'deala' till sig att få åtminstone en del av kostnaden betald av BMW. Kolla med din verkstad, och var lite envis.... Lycka till! /// Gunnar E. |
|
|
som gunnare säger är draget under 1500 varv inte nåt att hurra för, men efter det drar det på skapligt :) det sitter en KCR-box i min iofs så jag vet inte hur en original går...vid 140km/h varvar det 2850 ungefär..känns som en "lagomt" hög utväxling faktiskt. Ang länkarmarna: Är nog kört för min del att få nåt på goodwill, bilen har rullat 22000 mil. |
|
DanneE |
Commonrail motor har 150hk 330nm. Inte 300nm /Daniel 320dT M ´05 Mer info: Länk |
| när jag fick prova nya 120D med 160 hk motorn i blev jg helt till mig.. fy fan vad den gick.. ett rikitgt monster föra att va så liten. | |
|
M47 motoren finnes også i to varianter for E46 318d: 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm ved 1750 rpm - uten Common rail (10/01 til 08/02). 115 HK ved 4000 rpm og 280 Nm ved 1750 rpm - med Common rail (08/02 -). E90 318d kommer også snart med en variant av M47 som har 122 HK. "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.