|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada! Det suger lite längst bak på insuget.. visst är det där det berömda insugsmembranet sitter? Kan det suga lite där ibland eller är det sprucket = skall bytas? | |
|
En på varje sida, känn efter med handen så känner du . Länk |
|
|
Alltså det suger, det känner jag. Frågan är om det ska göra det ibland? Antagligen inte? Dessutom är det inget sug på högra sidan = det ska inte suga på vänster sida heller = trasigt membran där? Byter isf båda förståss! |
|
|
De är trasigt har bytt ett själv en gång på en 750 M70,byt även tätningen som sitter i ventilkåpan . Länk |
|
| Ok, trodde väl det! Då ska det bytas! | |
|
Johan_S: - Var det svårt att byta membranen/packningarna? Mvh |
|
|
Nej, det var nästan "lekande lätt" förutom lite trångt och pillrigt. Tyvärr hade jag inte något bra spärrskaft som passade med T30 bitsen, så jag fick köra med skiftnyckel + bits -- funkade det med. Bara lossa de fyra skruvarna, och kräng sedan av gummitätningen som sitter ner mot ventilkåpan och lyft upp membranet. Sen är det bara att lyfta upp gummitätningen. Vid återmonteringen kan det vara lite pillirigt att få gummitätningen på plats. Jag tröck först fast gummitätningen på ventilkåpan, och sedan tröck jag ner membranet i den. Fick använda ett "specialverktyg" typ platt metall-stång som jag böjde 45 grader sista snutten för att kränga på gummit på membranet där jag inte kom åt med fingrarna. Undvik att jobba med varm motor.. det bränns :) Skillnaden i funktion mellan gamla och nya membranet: Håller man för delen som går ner i ventilkåpan och suger i delen som går in i insugen så tjuvsögs det luft från lilla hålet i nederkant i det trasiga. I det nya var det någon slags (back?)ventil som stängde luftflödet helt. |
|
| Uppvisar motorn på några symtom om membranen är kass, förutom att det suger? Ryckig gång, viner/piper...etc? | |
| Nja, kan hända att det var en viss tendens till små små vibrationer (tveksamt), men inte annat. Startade och gick perfekt med full kraft så vitt jag märkte. Däremot hörde man ju ett tydligt sugande ljud, det var så jag upptäckte det. Kände man med fingret så sög det rätt bra. | |
|
Jag tycker också jag har ett sugande, nästan vinande ljud! Ska prova att byta dem, dyr kostnad? Mvh |
|
|
Är det samma med m30 motorn? Hör nåt sugljud i toppen av motorn och bilen vill inte gå 100% vid kraftigt motorpådrag. |
|
|
Nja tror dom kostade ca 350 kr/st + packningen så kanske runt 400-450 / st. Men på min kände jag ett klart sug i nederkant av den del som sitter mot insuget.. det är som en liten pigg som sticker ut, och under den finns det ett hål (som ska vara, men inte suga luft).. där drog det rätt bra som sagt. |
|
|
Bytte på min M60 i 740 ikväll, på den var det enkelt och gjorde stor skillnad på tomgången. Lite svårt att komma åt två av skruven men med ett bits direkt i en blocknyckel var det inga större problem. 426 kr för membran", packningen och nån plugg man lika gärna kunnat återanvända och sparat 2 öre. //Magnus |
|
|
qvistberg, m30 motorn har inte membranventil/ventiler som på v8 och v12 motorerna. Kolla istället alla slangar som ansluter till ventilkåpan. Packningen i oljepåfyllningslocket, gummibälg mellan luftmängdmätare och insug, etc. Båda mina membran var defekta på v12:an. Den ända skillnaden jag kunde märka efter byte var som sagt att det blev tyst. (Kanske sjönk tomgången något också). V8:an har ett helt annat utförande med en membranventil. Den verkar påverkas betydligt mer vid sprucket membran än tolvan. |
|
|
Jag kände bak på insuget på min men kan inte känna något sug! Dock har som jag tidigare nämnt ett sugande ljud, försökte lokalisera det och upptäckte till min förvåning att det kommer från servobehållaren. Lägger jag örat på locket och lyssnar suger och "surrar" det oerhört...Ska det göra det? Ngn som kan utföra detta mycket vetenskapliga audionomiska test för att bringa klarhet...:) Mvh |
|
| Krut ove, det stämmer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.