AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.170

Bromsok kvalite

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Länk

Mina bromsok verkar ha gett upp och verkstan påstod att nya kostar ~1700 / styck och mekonomen tar ~1200:-

Hittade ovanstående på eBay och de verkar ju billiga i jämförelse.
Kan det vara stor kvalitesskillnad mot de svenska tro?

Vad tycker ni som kan?
Jag meckar aldrig själv tyvärr.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
varför inte renovera??? Vad e det som händer när ett bromsok slutar funka... jo det brukar vara så att kolven rostar å den fastnar eller går trögt..

Ta loss kolven från oken å hona upp cylinderväggen.. kolven kan du säkert fin putsa med ett FINT papper..

Alltid värt att göra det först innan man slänger ut massa pengar.

Mvh Jojje
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Problemet är att jag inte är säker på att jag ska göra de själv.

Hur svårt är det på en skala att byta oket?

Har kollat på gör-de-själv nu för att byta skivor och pads och de verkar inte svårt. Men ska man byta ok får man väl lossa bromsrör och olja rinner ut osv?
Ska man tricka med luftning osv sen?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag har bestämt mig för att köpa grejerna och göra de själv. Har hittat ett garage jag kan stå i lugn och ro.

Något speciellt jag ska tänka på som kan bli problem?

Byta bromsslangar också...?
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jo det kan vara passande.. Var försiktig med kolven å cylindern bara.. slipa inte för mycket å använd inga verktyg som kan skada...

Det kan bli så att o-ringen inte tätar sen..

Mvh Jojje
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
ravve,

Det finns billiga renoveringssatser på bl Mekonomen för bromsoken. I satsen ingår. om jag minns rätt, damask, O-ring och smörjfett för båda sidor. Annars får du köpa två! Ganska billigt och mycket enkelt arbete om man är nog försiktig, som påpekats ovan.

Luftning måste göras! Och passa på att samtidigt byta bromsvätska!

Lars
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
och...
om du ska lufta bromssystemet, glöm inte köpa/montera nya luftningsnipplar. De har en benägenhet att sitta fast ordentligt och gå sönder vid demontering...

Lars
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
Håller på och renovera ett par ok ja hade liggandes, å får fan inte ur kolven :/ den sitter som berget... nån som har nån bra ide på å få ur den?? tryckluft gick ej... tacksam för svar.. (oken har setat på en bil som stått i 2 år så dom är ju grymt ihop kärvade)
ravve, vad är fel på bromsoken du har? Bilen är ju inte mer än 8 år.
Ci
531
CiM
325ciM-04
strebers: på vissa bilar måste man vrida ut kolven. det finns verktyg för det. så prova...
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
strebers: Höll på själv med ett par ok som hade rostat ihop duktigt. Körde med tryckluft och bankade på oket runt om så den skulle skärckas loss, hjälpte inte särskilt. Så jag satte fast kolven i skruvstädet och vikade på oket så lossnade det till slut. Men man får ha rätt bra tålamod. Spruta på rostlösare, men glöm ej att tvätta av dem noga efteråt.
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
325I POWER.. ok tack för svaret, ska prova när jag kommer hem :D

the one and only.. BMW
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Du får väl ta till det klassiska sättet. Montera en fettnippel i stället för bromsröret och pumpa sedan ut kolven med hjälp av en fettspruta.
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
VonRon: Ja jag hade det i åtanke, så de blir nog till å trycka på lite.. Tack för svaren!! en sak till, nån som har nån bra idé på om man ska göra egna stålomspunna broms slangar, nåt alternativ till pressverktyg för nipplar å dylikt??

the one and only.. BMW
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
,,om du vill slippa köpa färdiga kit, så ta med dig orginal-slangarna till en hydralik-verkstad (examelvis HydroScan), så fixar dem stålomspunnet åt dig för en betydligt billigare peng. HAr gjort detta på mina hojar, funkar perfekt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.