AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
760

olja rinner undrifrån hjälp

hej, jag har bytt oljan i lördags allså 5 dagar sedan
men idag jag märkte att det rinner olja undrifrån bilen.
jag minns att när jag byte oljan då jag skruvade fast den skruvan som man byter oljan(oljetrågskruvan? eller vad heter det)
och om det rinner darifrån varför 5 dagar efter olje bytet??
och det rinner så om man parkerar bilen på 5 minuter då ser man tydligt oljan som rinner på golvet.

nu frågan är= varifrån kan rinna och vad jag kan göra?
Tacksam för alla svar.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Hoppas du inte glömde packningen på urtappnings pluggen(koppar packning) eller så har du inte fått oljefiltret tätt mot motorn.
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Köp en ny kopparpackning till oljetrågsskruven. Om filtret sitter löst börde det fullkomligen spruta olja, missade att kolla att packningen följde med gamla filtret en gång, drog dit med dubbla packningar det blev olja på tak och vägg (det är ett jävla tryck i oljepumpen). Du ska dra oljefiltret allt vad du orkar för hand, inte med verktyg, det fastnar av sig självt när packningen "sväller" dessutom är det viktigt att olja in packningen med fingret innan filtret monteras.
packningen på urtappnings pluggen jag glömde inte säkert jag vet men att oljefiltrer sitter tätt mot motor kan vara en bra fråga men varför det rann efter 5 dagar???

jag är säkert på att det började rinna igår natt
BM
12
BMW_cab
Bmw 540IA
Har du tittat efter vart de rinner ifrån så att de inte rinner från packning mellan motorn och växellådan?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bytte du packningen under skruven?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ja, det gjorde jag...

skulle jag inte gjort det?

en ny packning följer ju med oljefiltret
Jo
37
Johan E36
316i Compact, -95
Jag fick exakt samma problem på min 316. Det visade sig vara en spricka i oljetråget kring dräneringshålet. Förre ägaren hade tätat denna spricka med någon packningsmassa. Kan funka ett tag...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.