AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.206

Nu är jag trött på mitt DSP skrot!

Ja, som rubriken tyder så är jag riktigt trött på min ljudanläggning! Jag har ägt bilen ca ett halvår nu, är ruskigt nöjd med den. MEN...ända sedan jag köpte bilen har det varit något strul med ljudet. Den är utrustad med DSP Proffessional systemet, och jag är övertygad om att det inte ska låta så här. Basen låter 'hålkig'....en diskant låter inte alls vänster/fram... Inte nog med det, när jag körde den för ett tag sedan så dog ALLA högtalare utom en av framhögtalarna. När jag sedan stannade, och startade bilen igen så 'funkade' resten igen. Något är inte som det ska, och det retar mig som f*n!
Jag skulle uppskatta om någon kunde tipsa mig om ett ställe där jag kan få problemet åtgärdat. Jag vägrar lämna in den till BMW klåparna på Theanders då de endast skulle ruinera mig till ingen nytta. Jag betalar gärna för att få det fixat...bara det är humana summor.

Mycket tacksam för tips & råd

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Om du får tag i en ny DSP förstärkare är dom busenkla att byta!

Bashögtalarna låter för övrigt förskräckligt om man drar på lite volym, så just det är nog inget större fel :)

Jag har klippt kablarna till alla originalbasar och kopplat in en 12" baslåda med eget slutsteg, en fruktansvärd skillnad! Har dessutom stängt av equalisern i menyerna och nu kan jag vrida på järnet och det låter klockrent från dörrhögtalarna och diskanterna!

Vet att en här på forumet har ett mektips på G angeånde allt detta, men jag tror att det går lite segt :)
Tack för dina råd Johan...mycket uppskattat:)! Kanske skulle fundera på att slänga in en diskret låda o fimpa original basarna. Men jag är övertygad om att något annat är galet med. Så drygt det är när man inte vet vad som är felet...

Ps. Den där equalisern verkar vara ett stort skämt...ser imponerande ut, men inte gör den mycket nytta för ljudet inte...

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Johan_S, jo det har gått lite segt men skall göra ett ryck nu! :)

Mvh Björn
andha45
Tyvärr låter inte DSP-stereon så bra som man förväntar sig. Den var grymt dyr som ny, typ 14 000 extra på Business-stereon.

Med BMW måste man tyvärr alltid lägga på en nivå på ljudet. Utan HiFi = dåligt ljud, med HiFi = acceptabelt (dvs som normalstereo i andra bilar), med DSP = bra men inte superbra.

e60:ns std-stereo är inte särskilt bra men Pro Logic ska vara något otroligt bra (har inte testat än)
PH
Begriper inte varför det är så. I 325an låter det riktigt bra (utan Harman/Kardon), så jag förstår inte varför det ska låta skit i E38 trots DSP. Allt annat i bilen är ju så mycket mer välgenomtänkt än i E46. Nåja, jag får ta itu med det helt enkelt.

andha45
Jag tycker 328 e46 med H/K låter måttligt bra, men den har inte fått så bra kritik utan är nog endast måttligt bättre än HiFi.

Man kan tycka vad man vill om Volvo, men stereoanläggningarna är betydligt bättre än BMW:s.

/PH
Bra larm i Volvos ljudanläggningar...tveklöst!

har också erfarenheter av att volovos ljud är mkt bra, bättre än bmw ljudsystem oavsett typ tyvärr
no
347
noah
E65 730D
Hej Sven
Min låter super bra
jag har en extra bas låda med en 100w slutsteg
och jag har kopplad bort orginal subarna (dom låter illa)
vad har du för numer på din DSP
jag har en över
sök säljes efter DSP
du kan ringa mig för tips
jag kör en E38 från 95 med DSP
ha de bra

Noah Brown
Tack noah...jag ska byta min vänstra diskant, koppla ur orginal basarna, och koppla in en baslåda. Jag tror faktiskt inte att det är något fel på förstärkaren. Vad jag förstår nu, så låter DSP inget vidare...inget att göra åt, mer än att modifiera det hela lite.
Visar det sig att förstärkaren är kass så kommer jag att kontakta dig noah.

no
347
noah
E65 730D
DSP
har 10x15watt och 15watt till diskant är bra men 15 watt till bas är katastof!!!
hur kunde BMW göra en så dålig DSP steg när dom gör så bra bilar?
tips koppla in ett 100wat steg till en ny bas låda
it works for me
:-)

Noah Brown
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
En fråga av en okunnig...stopppa in en baslåda??? Vart?..i bagagen?? kommer ljudet fram då..eller har ni hittat nått bra ställe att bångla in lådan på????
Sw
39
Swempa
525DT-08
X3-07
Hej!
Går det att komma åt kablarna som går till orginal baslådan under i från? Eller ska man plocka bort hatthyllan? Om man ska bort med hatthyllan är det krångligt nån som provat? Jag har åxå tröttnat på orginat dsp junket. Bilen är en 740-97

Mvh
//Swempa
ta
144
tamtech
750i -00
hallå..

jag måste hålla med, vill åxå ta bort skitet. det som är mest irreterande är att det inte går att koppla in en ice-link mp3 spelare istället för den där extremt föråldrade cd-växlaren...
vad fan är en cd växlare... kom igen det är 2000 tal nu.

asså, är det nån som vet i detalj vad som ska göras för att "nergradera" skitet till utan DSP.??

det sorgliga är att det är bättre ljud i en skitstereo som du köper på stan för 1500:-

//T
hmm...jag kan nog fastställa att det inte är något FEL på min ljudanläggning (förrutom vänster framdiskant)...utan att det verkligen ÄR så pissigt ljud i DSP!! Verkligen katastrofalt är det! Jag bara MÅSTE ta itu med det snart...för man vill väl ha förstaklassigt ljud i en förstaklassig bil!:)

no
347
noah
E65 730D
Hej
Alla
Jag har en E38 med DSP
Min låter super bra
jag har en extra bas låda med en 100w slutsteg
och jag har kopplad bort orginal subarna (dom låter illa)
Och koppat DSP sub ut till en 100w slutsteg high level input
De tar lite tid att få allting fin inställt (Cross over och gain)
Och barra använda bilen högtalare till att spela från 200hz och uppåt
DSP later inte illa den är barra klen ca 15 watt
Men för topparna så räcker för mig, vill man ha mer kraft så kan man koppla in en till
Slutsteg till hög bas (dörr högtalare) 4x100w skulle vara bra

Noah Brown
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.