AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.561

M3 E46 Hur höjer jag den bak ?

An
78
AndersM3
M3 E46 -02 CAB SMG
Jag har H&R sänkningsats på min Cab. (30/10) men jag tycker att den blev lite för låg bak. Det sitter 5 mm gummiplattor vid bakfjädrarna och jag har hos BMW försökt få tag i tjockare men utan framgång. Var kan jag få tag i dessa ?

Anders-M3
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
klipp till en gummibricka av lämplig tjocklek som du lägger under original gummiplattor. Effekten blir densamma.

/G
Varför byter du inte bara tillbaka till orginal fjädrarna bak? Tycker du det blir för högt så kan du ju kapa de ett halft var. Men är verkligen 10mm någonting att tjafsa om?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kapa fjädrar gör man på Volvo 240 inte på en M3!
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Off topic iofs och brukar inte skriva liknande men anders,
grymt fin bil du har. Den såg riktigt bra ut.
Hoppas det löser sig med höjningen.
Jag har en viss erfarenhet av racing på amatörnivå och det är inget konstigt med att kapa fjädrar. En skruv fjäder är som en hävstång som blir mjukare/sviktar mer ju längre den är. En kapad fjäder blir hårdare än en fjäder med orginal längd. Är fjädern inte konisk så är det inga problem. Det svåra är att kapa lika mycket på båda fjädrarna. Det finns inga fjädrar som bara sänker 5 mm så det är ett bra alternativ att kapa.
An
78
AndersM3
M3 E46 -02 CAB SMG
På min M3 E46 Coupe med samma fjädrar sänkte den inte lika mycket bak. Jag skulle tro att sänkningen på caben blev ca 20-30 mm istället för 10. Jag tycker bilen ska luta lite framåt. Känns inte så kul att klippa gummibrickor och palla under i en bil av den kalibern. Skulle föredra någon färdig lösning. Kanske dax för ställbart men problemet är att jag kör på vintern. (ärgar alt. rostar)

Anders-M3
Bara att plocka bort det ställbara på vintern. Det gör jag, det enda som sitter kvar är bak dämparna pga allt strul att byta dem på Touring.

/Johan

Min bil: Länk

ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Visst kan det låta lite Åsa-Nisse över "gummibrickor" men i ärlighethetens namn är det ingen nämnvärd skillnad på att ha ett 10 mm gummiunderlägg eller ett 5 mm gummiunderlägg plus en 5 mm gummibricka. Gummibrickan kan tex tillverkas genom att skära upp hålet i en original 5 mm gummiunderlägg.

Jag antar att du gärna vill använda sänkfjädern då den är lite styvare än original och då är det någon form av tjockare underlägg som gäller i detta fall.

/G
AnderM3:

KW har rostfria coilovers som klarar vintern. Jag har körde min bil hela vintern med dom på och när jag plockade av dom för ett tag sedan så såg dom helt okej ut. Inget rost där.
M femman: "Jag har en viss erfarenhet av racing på amatörnivå och det är inget konstigt med att kapa fjädrar."

En standardfjäder som kapas och dessutom kombineras med "sänkfjädrar" fram på bilen.
Jag ber om ursäkt, men det låter inte som ett vinnande koncept oavsett nivå på racingen..

Vad är det för serie du har varit delaktig i?

/Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.