|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet hur långa de tyska besiktningsintervallen är? Nu när jag håller på att kika som bäst på olika annonser på tyska bilar dyker följande fråga upp: "Jag ser när bilen ska in på tysk bes. nästa gång, men när var den där senast?" Är ju helt klart intressant med tanke på att om bilen nyligen klarat en tysk bes. så bör den klara dito svensk. Känns ju onödigt att vid registreringsbesiktningen få nedslag på en "skitgrej" som eg. inte har med registreringen att göra, utan är en vanlig besiktningsgrej. Har förstått att det inte är besiktning varje år i Tyskland. Har t.ex kikat på en bil från '97 som är märkt: "TÜV 03/07". En annan '97:a som har 07/05. Den med 07/05 är alltså inte besiktigad sen ett par år.. Vet någon förresten vad TÜV är forkortning för? Tacksam för svar. | |
| 24 månaders intervall gäller i Tyskland. Det är två kontroller en för avgasvärden (AU) och en besiktning (HU). | |
| Infaller AU och HU samtidigt eller kan de ligga vid olika tidpunkter? | |
|
Det är möjligt för dem att vara på olika tid, men de allra flesta gör dem samtidigt. Om du t.ex. blir godkänd på HU (Hauptuntersuchung) men inte på AU (Abgasuntersuchung), så blir det ju återbesök - då förskjuts AU motsvarande tid som det tar från att HU avklarades till dess att AU blir godkänd. Det finns, såvitt jag vet, dock inget som hindrar att man gör AU lite tidigare än nödvändigt kommande besök och alltså får AU och HU synkroniserade igen. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Kom på att AU sker var 12'e månad om bilen inte har någon katalysator. Annars är det 24 månader. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.