AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
862

Kallt i bilen, och rykande motor

tu
15
tufftomat
525I/A -06 E61
Hej. Jag har en 525IA -93.

Under hösten så märkte jag att tempmätaren var lägre än normalt. Samtidigt hade jag svårt att få upp värme i bilen.
Efter ett tag dog värmen totalt ur fläktar på bilens styrsida och var dålig på den andra sidan.

Häromdagen dog värmen helt. Det kommer bara kalluft ur fläktarna. Då helt plötsligt började tempmätaren visa att motorn håller normal temperatur. För någon vecka sedan visade den onormalt hög temperatur (från att överlag visa onormalt låg temp)

Tycker att det ryker pyttelite vid motorn efter körning. Knappt så att det märks men det ser ut som att motorn skulle vara för varm.

På BMW i danderyd trodde de att det var termostaten det är fel på. Tror ni att detta kan vara felet och var sitter termostaten?

Eller kan det vara vattenpumpen?

Hoppas att någon kan svara på detta för jag ska ut på långfärd om två veckor...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Termostaten är ju relativt billig och enkel att byta, så det är ett bra förstasteg. Teromstaten sitter iframkant på motorn, där kylarslangarna går in i ett "hus." Kolla också på länken:

Länk

/Per
Man kan ha luft i systemet, är det inte så att ett symptom på det kan vara dålig värme i kupén.
Sedan finns ju värmeventilerna å dom kan ju oxå spöka.
kolla länken, liknand problem
Länk
Visa användare
84
Jonah528
528i-87
Viker in på hörnet... hade samma problem på min 528 men bytte termonstaten och nu e arbets tempen normal igen men det kommer bara värme vid låg fart runt max 80km/h sen drar den bara kall luft vid högre farter... Kan det vara fläkt lagret som behövs byta?

Mvh Jonah
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.