|
|
|
|---|---|
marw |
Hej Min fråga är: Hur många kontakter går det in i huvudenheten (MID) + business RDS bandare på en e39? Idag sitter det en eftermonterad stereo i min bil. Tänkte montera tbx originalet är rädd för sladdarna bakom är klippta. Stereon ifråga är en bussines RDS. I instruktionsboken ser det ut att vara DSP knapp på denna också. tacksam för svar. Mvh, Martin |
|
MID är inte stereon, bara display med en volymratt osv som kommunicerar via buss med en mängd enheter i bilen, en vanlig missuppfattning. Stereon är den burk som sitter uppe under luckan med antingen kasett eller CD, på denna sitter en stor kontakt med alla signaler, spänning osv, samt en antennkontakt. Om du har diversity antennsystem så sitter det en liten vinklad koaxkabel också ung. mitt på stereon. Under mektips, scanner och lågnivå finns bilder osv som visar kabelfärger mm. Ett litet fel finns i texten, stift 4 på stereon är mutesignal och inget annat. I instruktionsböckerna visas inte sällan modeller med fler funktioner än vad som nödvändigtvis sitter i bilen, det är ingen DSP-funktion på Business stereon. FP |
|
marw |
Hej okej. Tack Så alltså hur många kontakter ska det finnas bakom eftermonterade som ska kopplas in till originalet? Vill koppla tbx originalet, dvs MID och Bandar enhet. Jag har rattstyrning också. Är det 3 eller 4 pluggar totalt som ska in? Mvh, Martin |
|
Åter igen, MID är redan inkopplad, har inget med stereons inkoppling eller byte av original osv att göra. Hur många kontakter det finns på den eftermonterade beror ju på fabrikat osv, på original är det som jag skrev ovan. Eller missförstår jag något här? FP |
|
marw |
Jag har en eftermonterad stereo sony då har både den delen under luckan och bakom försvunnit. färdator+bandare dessa måste vara ihopkopplade på något sätt. frågan är hur många pluggar går in i dessa sammanlagt.. Mvh, Martin |
|
Grejar inte riktigt hur du menar... Uppe under luckan sitter idag en Sony? Och under denna sitter MID med sin volymratt, display ett antal vippknappar under denna samt två eller tre knappar till höger, right? FP |
|
marw |
Finns ingen mid eller någonting. Hela kitet är borttaget. Sitter en stor täckbrick och i mitten av den sitter en vanlig bilstereo. Förra ägaren säger professionell firma har gjort detta så jag antar dom inte har klippt utan satt på adaptrar. Det är detta jag vill kolla. Så att alla pluggar är hela. Jag måste veta hur många det är som går till "hela kitet". dvs original stereon med färddator.. |
|
Om bilen är förberedd för separat MID/IRIS panel som folke säger, skall två kontakter finnas förutom de för antenn. En skall kopplas till stereoenheten (den övre delen), den andra går in i den lösa panelen med volymratt (MID eller IRIS). Om endast en kabel finns (jättekontakt med bygel) är bilen gjord för reverse-stereo eller enklare business med sammansatt front. Då behöver man en adapterkabel för att stoppa i en lös MID/IRIS. Sök på dessa termer, så hittar du en hel massa nyttigt. 6a - för det är du värd |
|
|
OK. I MID-enheten går in en liten kontakt, 8-10 stift eller nåt. I stereon en stor kontakt + antenn enligt det jag skrev ovan. Har du MID-enheten kvar? Om inte kan du få vissa problem, den måste kodas/anpassas till just din bil, mao svårt att handla rakt av på en skrot eller dylikt. FP |
|
marw |
Hej Okej. Jag har inte den. Förra ägaren som hade bilen påstodd han hade den kvar. Reste 80 mil, han kunde inte hitta den. Sa han skulle posta när han hittar. Nu efter 1-2 månader så hittar han inte denna och säger chansen är liten. Jag vill gärna ha min bil i original utförande. Det som satt i var en business RDS med stora färdatorn. Ska jag leta på skroten. Vad tar BMW för en omkodning av denna? Mvh, Martin |
|
Det är nog enligt överenskommelse, kan tänka mig 4-500 kronor. MID + Kassett får du nog ge mellan 1000-1500 för på demonteringen. En CD enhet däremot, är inte billig. Då är det bättre att köra kassett med en Ipod som cd-växlare. Sök i ämnet. Den enklare panelen IRIS, kan man ju hitta med kassett för en 500 spänn, vet inte riktigt vad man vinner på att ha en MID egentligen, men om du har telefon eller stor färddator kanske vissa funktioner visas där. Fördelen med IRIS är att den ej behöver kodas. Plug & play. De stora bildemonteringarna (speciellt de med BMW inriktning) vet oftast värdet i dessa enheter och tar betalt därefter, de mindre på landet har inte så stor koll och blir bara glada att få bort en stereo med kassett. Det är min erfarenhet. 6a - för det är du värd |
|
marw |
Tack. Om kablarna nu skulle vara klippta på denna. Kan man köpa kontakter så man kan koppla upp allt rätt igen.?? Mvh, Martin |
|
Om du skaffar ett Ipod interface från Densionsweden, så får du med ett kabelkit där du kan ansluta dina klippta kablar, färgerna överensstämmer. Som förtydligande för kablar: Länk Den lilla kontakten till MID-panelen har 12 stift, men endast 5 är anslutna med kablar. 6a - för det är du värd |
|
|
Som du kan se på bilderna, har denna bil en cdväxlare ansluten i den stora kontakten via en tjock svart kabel. Det har inte du. Chansen till att den mindre kontakten (12pol) skulle vara avklippt i din bil, är nog liten eftersom den inte behövs till en standardstereo. En sådan behöver ju endast spänning, jord, högtalare samt antenn. Allt det sitter i den stora kontakten, som finns med i Ipod-kittet. 6a - för det är du värd |
|
|
Länk Inte så dyrt faktiskt, om grejerna funkar. 6a - för det är du värd |
|
|
Länk Akta dig för dessa. De har inte växlarstyrning. 6a - för det är du värd |
|
marw |
Tack grabbar. Ni är guldvärda i mitt stereo dilemma. Jag har redan färdigdragna kablar för cd växlare och jag tänkte använda en sådan i koforten som är kopplad till huvudenheten. Det står BMW 6 cd-changer på sidoluckan i koforten, monteringsram och 2 kablar sitter där. Mvh, MArtin |
marw |
Monteringsramen som original stereon sitter i är också borttagen. Är det tippen man ska leta?? |
|
Jaha, fördraget för cd-växlare, det var inte fy skam =) Inte helt vanligt ju. Ramen hittar du säkert i mängder på skrotarna, eftersom den ej brukar skickas med stereon. Se till att få rätt färg på luckan bara, som matchar din inredning. 6a - för det är du värd |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.