|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte fräscha upp bromsoken lite samt centrumet på bromsskivan, då det ser så dassigt ut med rostiga tingestar innanför fälgen. Problemet är att jag inte kan bestämma vilken färg. Vill bara ha det snyggt och stilrent och fräscht. Jag har tre alternativ utan inbördes ordning: 1. Silver (Ser nytt o fräscht ut) 2. Svart (Syns inte, men fräscht utan rost) 3. Oxfordgrönt(Bilens färg, annorlunda utan att skrika ut) Ja vad tycker experterna? Är även mottaglig för andra seriösa förslag... | |
|
Jag tycker att du ska måla om silver faktiskt. Vill du att det ska vara proffsigt gjort måste du demontera bromssoket runt om. borrmaskin + stålborste sedan rostgrundfärg och silver värmetåligt farg.. den jobbigaste är att sedan lufta ur systemet faktisk så att det blir bra.... M.V.H Mauricio |
|
|
Silver helt klart snyggast! Men om du vill ha det så underhållsfritt som möjligt så är nog svart bäst. När det gäller färg så kan jag rekommendera foliatec från appelt styling i götet. Något töntigt promotad bilprodukt som faktiskt är bra. Jag hade ett par nya framskivor som jag för ett år sedan målade naven på med denna tvåkomponentsfärg. Sitter som berget. Har inte släppt det minsta. Och det behöver inte grundas med någon annan färg. Lite svårarbetad då et är en trögfliytande färg som du får pensla på men resultatet är bestående. Dyr är den fresten också. |
|
| tycker Silver med!!!har det jag med snyygt blir det.. MVH Micke | |
| Tack för åsikterna. Lutar fakriskt åt silver mer o mer... | |
|
Har ni tips vad för färg på bromsoken när man har en dakargul färg på bilen? Röd eller gul? Eller någon annan färg? MvH Bmw 4-ever |
|
| Får förmodligen stryk nu men det KAN vara snyggt med gula på en gul bil! Inte röda dock. Silver? | |
|
Eller nylackade i svart? ;) |
|
|
Jag har lackat mina svarta med Hammarlack eller vad det heter. Det blir toppenbra tycker jag. Borsta rent ordentligt för att få bort rost eller smuts om man har alu-ok. Måla två gånger och det sitter. Visst det blir ändå bättre om man tar bort hela kitet och spray eller pulverlackar, men det är ju jobbigt. Tycker du ska köra med svart. Fransosen |
|
| Helt rätt - det ska inte va för jobbigt! | |
| Hur gör man på enklaste sätt för att få rent oken? | |
| Stålborste, sandpapper, trasa, thinner är mitt recept. Sedan grunda, lacka och klarlacka i defall jag sprayar. Har tagit hammarlck nån gång och då behöver man inte vara lika känslig. | |
|
Det beror ju på hur gamla och rostiga oken är, men som med allt annat är det ju så att resultatet blir bättre om underarbetet är bra. Samtidigt är ju bromsoken inget som direkt skärskådas i detalj varför det räcker om man kör ordentligt med stålborste och thinner. Kör man som jag med Hammarlack behövs nog egentligen minimalt med underarbete, men oken sitter ju till så att dom blir väldigt smutsiga. Oavsett hur man gör och vad man målar med blir ju allt faktiskt bättre än rostiga och skitiga ok. I synnerhet om man har stora och öppna fälgar. Helt klart väl spenderad tid och slant tycker jag. Fransosen |
|
|
Såhär ser det ut på min bil med silver-hammarlack Länk De har dessutom hållt sig oförskämt bra i vinter. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag betvivlar inte en sekund att dina bromsok "hållt sig" oförskämt fina wendtan ;) Funderar faktiskt att göra likadant på min bimmer. Vilket tillvägagångssätt hade du wendtan? //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Allt annat än mattsvart är styling;) (leder bäst bort värmen) Sen det där med hammarlack och bromsar...det tom hjälper till att isolera kvar värmen i oken. /Pelle |
|
|
Völund: Andreas gjorde en bra instruktion för detta. finns här: Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Målar svart med hammarlack varje år,bra färg med kräm i både slitstyrka samt härlig doft :) | |
|
Målar du dom varje år?!?!? Låter väldigt ofta tycker jag. Ska väl gärna hålla en tre fyra år utan ommåling? Vad grundar ni med när ni använder hammarlack av ren nyfikenhet? Grundfärgen måste ju vara värmetålig. Sen är ju Hammarlacken inte så där värst värmebeständig så egentligen borde den inte vara optimal. Jag tycker man ska använda en färg som är avsedd ör ok och klarara hög värme. Har tidigare målat nav på bromsskivor med hammarlack och där är värmen mer än vad färgen tåler. Den släpper helt enkelt och ligger som en lös hinna. Kanske inte oken blir så pass varma att det är ett problem? Svart, silver och grått är stilrent och cleant. Andra färger blir lite mycket "stylling" tycker jag. |
|
|
Själv har jag inte grundat med nåt innan jag målade med Hammarlacken och vad jag kan se håller det bra. Nu var det två år sedan jag lackade mina och det ser fräscht ut fortfarande. Huruvida Hammarlack är mer eller mindre värmetålig låter jag vara osagt. Jag kör inte på bana eller nåt sånt, men på somrarna blir det en del hård köra i Tyskland och Frankrike. Rätt hårda pass, oftast kring 200+ med rätt hårda inbromsningar ner till 50 (Dessa f*****de lastbilar och annat småkraffs) och det håller Hammarlacken för. Jag vill tro att Hammarlack fungerar utmärkt för vardaglig åka då jag haft det på alla mina bilar se senaste 6 åren utan bekymmer. Kör man däremot mer på bana kan det kanske vara bättre med FoliatTecs färg. Fransosen |
|
|
Ja men då ska jag testa med en gul färg på oken! Finns det hammarlack i gul färg? Såg en e39 med omlackade fälgar! Det var dakargul och fälgarna likaså. Vad snyggt det var men frågan om det är bra egentligen! MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.