|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag skall innan våren börjar, åka ner till tyskland och hämta en M5 E39 1998-2000årsmodell, med ca 10-14000mil. Har hört lite skräckexempel med bla dålig vanos, vilket är det som tar emot mest. Nån kunnig som vet hur man kan upptäcka att den håller på att bli dålig? Tacksam för tips! Hälsningar Matte R | |
|
Välkommen till forumet! Jag är inte säker på att Vanos-problemen är något man märker innan de går sönder. De vanliga felen är ju annars: Luftmassamätare (3500kr/st), Bensinpump, koppling samt hög oljeförbrukning. Om du inte redan provat att använda "sök inlägg"-funktionen så råder jag dig att testa den. Du har nog läsning ett tag om du söker på: "m5 AND vanos" eller "m5 AND e39". Lycka till! |
|
|
Tackar! Ok, så vanosproblem är inget man kan höra eller märka om den är på gång att gå sönder....? Hmm...jaja man får väl chansa lite... /Matte |
|
| Många M5:or låter som dieslar på tomgång men vad jag förstått så är det ett "skönhetsfel" och ICKE skadligt för motorn. Hade jag hittat en som går tyst när jag letade M5 hade det ju förstås varit ett plus. Men oavsett om det låter diesel om motorn eller ej så ska inte lätet vara orsaken eller början till ett Vanos-haveri. Rätta mig om jag har fel någon.? | |
|
Jag har haft 2 gamla m5or tidigare -90, och dom lät riktigt oroligt på tomgång, men att nya v8an låter som en diesel har jag svårt att föreställa mig.... Är det verkligen så? Jag haft ett par bmw:s med V8, senaste en 540 e39, och där är inget dieselljud av dom... den motorn skulle man väl kunna jämföra "lite" med m5ans v8 eller? |
|
|
540n har inte dubbelvanos som M5an, och en del av dom låter precis som en diesel när dom är kalla. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
En fråga: Vanosproblemet finns alltså på alla årsmodellerna för M5 E39? //Schnitzer |
|
Lasse Karlsson |
Vad man lärt sig om Vanos är väl ungefär följande: Kan låta som dieslar fram till årsmodell 01, men det ska bara vara vid start, om ljudet fortsätter hela tiden, finns anledning att dra öronen åt sig! Många m5:or går dåligt inom vissa varvområden, och kan verka kraftlösa vid gaspådrag. Verkstäderna brukar via felkoder få fram Vanoshaveri och rekomendera Vanosbyte(25-35 tusen) när det egentligen är något av följande problem: Luftmassemätare, lambdasonder, bränslepump, magnetventiler(har säkert glömt nått). Sällan eller aldrig har man hört om rent Vanosras på M5:or, snarare är problemen: koppling, drar mycket olja, ABS-moduler, slitna däck m.m Tilläggas skas, att dieselknackande Vanos, bara ska vara ett skönhetsfel, och inte äventyra funktionen och hållbarheten. Från 01:an installerades pump och backventil för att behålla olja i Vanos och slippa knacket. Månad 03-04 2000 bättrades fordren för att minska oljeförbrukningen. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vissa bilar av tidigare årsmodeller kan ha kompletterats med den ombyggnad ,med backventil/pump (tryckackumolatoravstängsningsventil) som -01 har som standard. Detta gällde som "garanti" i 36 månader/10.000 mil fram till dec 2003. Men kunden måste säkert ha klagat för att få det ombyggt. En rasslande Vanos från start beror på att justeringscylindern töms på olja när man stänger av motorn, Vanosen använder motorns oljetryck var att skapa den mekaniska vridningen av kamaxeln. Men det är inget som påverkar motoreffekten eller hållbarheten utan är ett "skönhetsfel" ///MVH Hasso Länk |
|
Interessant läsning! Frågor till "experter": 1. Hur länge behöver motorn vara avstängd för att oljudet skall uppkomma vid återstart? 2. Uppkommer det både på kall och varm motor? 3. Hur lång tid hörs oväsendet, tystnar det succesivt? 4. Går det att byta negon ventil/packning/...? för att hålla kvar oljan, eller är det en ny vanos enhet som gäller? |
|
|
(tryckackumolatoravstängsningsventil) som -01 har som standard. tror jag läste i ett ammat forum att detta började med M5 Från 2000-10-01 |
|
Gemini__ |
I senaste Bilsport (Nr: 1-2) finns det en köpguide om M5 E39. Inte för att de är särskilt seriösa eller kunniga men det kan ju vara skoj att läsa ändå. Mvh: Thomas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.