AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.058

Bromsbomb E32 - 750iA .. hur byta?

Paap Reeder
Grabbar!
Skriv ner max fem moment för att få loss bomben.... alldeles bakom VF-hjul.
Inga detaljer utan huvudmoment ...eller Erik kanske har ngn bra Länk ????

Har inte tittat efter mer än att jag underifrån ser en liten gummibussning med en M6 bult.

MVH /// Paap R
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Är det inte som på andra modeller med hydralisk bromsservo då?

Att bomben bara är pågängad på ventilhuset o pumpas först tom och sen enkelt gängas av??

Har heller inte tittat så noga på just den delen av bilen=)))

///Magnus
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hej Paap!

Tyvärr har jag ingen bättre länk än detta Länk , men jag har bytt bomben på min egen.

Din årsmodell ser annorlunda ut (2 anslutningar) än min (1 anslutning), men jag antar placeringen är samma.

På min fick jag först lossa dimljus och bromsluftskanalen, för att underifrån komma åt att lossa de två gumminfästa "vingarna" i bomben (se bilden).

Nippeln i bomben går inte att komma åt där den sitter, så den måste sänkas innan man kan skruva bort den.
Därför fick jag lossa röret uppe vid tryckregulatorn, men för att kunna få loss detta var jag först tvungen att ta bort något annat rör till tryckregulatorn först. När röret var lossat från tryckregulatorn, gick bomb+rör att sänka ner så pass mycket att jag kunde komma åt att lossa nippeln.

Jag tror det bör vara liknande på din, men det blir förstås ytterligare ett rör att lossa.

E21-racing: Bomben var nog det sista ingenjörerna i München kom på att de måsta göra plats för, så den sitter ordentligt gömd…

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
... Hej!
Tack så mycket. Skall kika på´t i em.

Åkte nyss efter en lastbil på vilken det satt en hydraulkran på slutet av lastflaket.
Bland alla rör och slangar hann jag faktisk zooma in på en bomb typ våra bromsbomber.
Såg exakt ut som den bromsbomb jag har på min E28:a.
Hiab typ Xs stod det på kranen.
BMW tar 2600:- för bomben. Kanske Hiab är billigare.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... håller med om att teknikerna som konstruerade E32 efter en fikarast upptäckte : "f*n bromsbomben har vi glömt".

Har lyckats utan att lyfta bilen eller ens böja mig ner, lossat de två muttrarna som håller bomben.
Min plan är nu att lossa oljefilterbehållaren och försöka vika den så mycket framåt att jag kommer åt att lossa banjo-kopplingen alldeles under den.

Märkligt: konstaterade att jag hade litet tryck kvar i systemet trots att jag tror att bomben är kass. I vilket fall blir pedalen helstum när jag stängt av motorn.
När jag pumpar mot stum pedal så stiger även oljenivån i behållaren!! Det borde den väl inte göra om bomben är kass??

Om bomben är kass borde inte det vara noll tryck när motorn slutat snurra?

Nåväl ... nu kommer jag att byta bomb"helvetet" ändå för att veta var "nollnivån ligger".

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... tack för Länken Erik.
Blev en bra översikt.
MVH /// Paap R
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
2600?? Köp på bildelsimporten för 1000kr istället.

Symptomen var liknande när min bomb var slut på 528:an. Det som märktes tydligast var att det unde ta ½-sekund att få bromskraft när man panikbromsade. Men bomben höll lite tryck även efter motorn stängts av.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bomben till M60 & M70är mer än dubbelt så dyr som till M30.

Jag tror att din bomb har liiite tryck kvar, som gör att nivån stiger.

Ett fulmek, men jag vet inte om det är värt att prova: Länk

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Min servotronic klickade i ratten vid låga motorvarvtal samtidigt som jag höll på bromsen, när bomben var kass: Länk Länk

Erik

___
Paap Reeder
.. nu har jag bytt bomben.

"Strumpstickemetoden" på min gamla visade på "bottenslag" d v s membranet var helt ihoptryckt till botten.

Tyvärr .. i ivern att montera - glömde jag att testa den bomben jag satte dit med strumpstickan.

Blev dock klart bättre. Pedalen blev fast och bra.
Dock klarar den inte så många "tombromsningar" som min E 28 klarar så jag misstänker att även den här kanske är litet sunkig.

Skulle lära mig vad detta med bomb egentligen är och hur det fungerar.
Sågade isär min gamla bomb med bågfilen. Två tim efter momentet rycker det fortfarande i arm och kropp ... ty det var nästan 3 mm plåt i den. Kan hoppa några moment på gymmet nästa gång.

I vilket fall påminde det hela sedan om en delad kokosnöt.

Membranet var oskadat i sig så Audi-killens metod - enligt Länken ovan - hade säkert fungerat med återställande av bomben..... hur länge det nu hållit.
Det är således ett tjockt gummimembran som på ena sidan då tydligen har kvävgas och när servot jobbar upp trycket kommer kvävgasen att komprimeras och när motorn stannar så får man således ut ca 10-15 bromsrörelser med bombens hjälp.

Jag gjorde så att jag bara lossade oljefilterbehållaren och förde den litet åt sidan så jag kunde komma åt förskruvningen alldeles under behållaren. Den andra förskruvningen sitter litet bättre till under luftfiltret.
Sedan var det bara att lossa bombens två fästmuttrar och sänka ner den framför framhjulet.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Paap!

Jag är också nyfiken på hur den ser ut inuti!
Har du lust att skicka några bilder?

Tror du att gasen har diffunderat ut genom membranet, eller vart har den tagit vägen?

Hur många pumpningar klarar den nu? Det högre arbetstrycket på M70 kan eventuellt påverka antalet pumpningar.

Erik

___
Paap Reeder
... tar några bilder idag.
Tror att gasen måste ha diffunderat ut.
Det talar för att åldern mera än användningen påverkar den fysiska spänsten på bomben.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... Erik en bild på min 750 "slank också med".

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... plåten var 3,6 mm tjock i bomben .... puh!

MVH /// Paap R
svardska
VINKELSLIP MED KAPSKIVA ÄR JU EN BRA UPPFINNING ;-)
Paap Reeder
... jo svardska men det gnistrar så förskräckligt.
Kan ta eld i min vedbod.
Säkrare är då att ta till muskelkraften.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tack för bilderna!

Om du är rädd för att partytältet tar eld, förstår jag dilemmat med gnistorna! ;-)

Erik

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.