AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.280

Erfarneheter av EBC & Greenstuff?

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Vad har folk för erfarenheter av EBCs bromsdelar? Personligen tvivlar jag nämligen lite. Det påstås att Greenstuffklossar ska ha full bromsverkan direkt från kalla. Men en sak är säkert och det är att dom greppar sämre än original, alltså man får trycka hårdare på pedalen.

När jag har provat att göra 3-4 fullnedbromsningar från 130 till 0 i rad så gav dom efter helt. Ingen bromsverkan alls nästan. Blir det så med original också? Är nästan sugen på att sätta tillbaks originalgrejorna och jämföra.
EBC Greenstuff motsvarar orginal kvalitets belägg medans Streetstuff motsvarar piratbelägg.

För sportig körning ska man använda EBC Redstuff och för bankörning EBC Redstuff Cheramic som är framtagna för Nürburgring!

Sedan finns EBC Yellowstuff och EBC Bluestuff för bankörning från clubnivå till endurance tävlingar.

Enda fördelen med EBC Greenstuff tycker jag är att de inte dammar, ska du köra på bana så krävs andra belägg. Ett antal inbromsningar från motorvägs fart till stillastående dödar vilka orginalbromsar som hellst på en tung svenssonbil.

En kompis har EBC Greenstuff och dot 5.1 bromsvätska på sin VW Corrado som är len liten och lätt bil och på den funkar dom kanon.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det här med ebc´s gröna belägg är jag verkligen klöven till.
Jag körde med ebc gröna på min e28a tidigare och jag hade aldrig problem med beläggen på den bilen. Och helt till motsats till dig Frapp så hade jag bättre bromsverkan med gröningarna. Med bmw orginal belägg tappade jag bromsarna helt ett par gånger..bla på sturup raceway.

/Pelle
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jag har aldrig testat några ebc-prylar på bana så det har jag inga erfarenheter av. Men tidigare har jag kört 325 e36 med borrade skivor fram och bak(ej ebc) med green stuff. Dom lyckades jag aldrig att få försämrad bromsverkan på av överhettning.

Men på m5 e34 med original skivor bak, ebc slitsade fram och green stuff så har jag lyckats med att få kraftigt nedsatt bromsverkan efter ca 4 tvärinbromsningar från 140.

Det som jag dock har upplevt med båda bilarna är att man får trycka hårdare på pedalen vid vanlig körning jämfört med originalprylar. Tycker det verkar som att greenstuff är hårdare(vilket dom i.o.f.s är) och på så vis har sämre friktion mot skivorna. Eller?
"Initierade källor" inom branschen förtäljer om högst tveksam kvalité på EBC's prylar. Jag skulle själv aldrig montera dessa på min bil. Då väljer jag hellre Zimmermannskivor/Ferodobelägg, i samma prisklass, eller så väljer jag att gå upp en prisklass och köra med Bremboskivor tillsammans med Ferodobeläggen. Toppat med ATE Super Blue Racing bromsvätska :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
På min M5 E34 blev skilnaden mellan orginal och Redstuff cheramic med EBC skivor som natt och dag. Orginal bromsarna med nya BMW orginal belägg och ganska fina orginal skivor orkade inte med bildens tyngd vid kraftiga inbromsningar. Nu är det så mycket bättre även om jag funderar på fyrkolvs ok från Movit men ekonomin tillåter nog inte det i sommar.

Angående kvaliten på EBC så har jag hört både och. En kompis som har kört på banträffar i flera år med EBC skivor och de har funkat jättebra men han använder inte EBC belägg utan kör med Metalmasters "taxi belägg" som han får billigt. Sedan är ju livslängden på klossar när man kör på bana ganska begänsad...
Frapp: Hur mår din bromsvätska?
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jo just nu så ligger den i en gammal petflaska så snart mår den bättre;) Kanske såg den lite sunkig ut. Men hur menar du då? Det ska väl inte påverka att bromsarna överhettas i någon större utsträckning om vätskan är lite gammal?
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Fresten hur stor skillnad är det mellan olika bromsvätskor? Kommer man någonsin att märka någon skillnad mellan en standardvätska och någon supervariant? Är inte specialvätskorna mestadels för banracing?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gammal bromsvätska försämrar värmetåligheten i högsta grad!

Bromsvätskan är nämligen hydroskopisk och drar med tiden åt sig vatten genom gummislangarna (molekyl efter molekyl). Vattenbemängd bromsvätska gör att det bildas ånglås vid bromsoken och dessutom rostar bromssystemet invärtes.
Det är därför man skall byta bromsvätska efter max två år!

Bromsvätskebyte är tyvärr en servicepunkt som det fuskas friskt med på många verkstäder. Det tar en stund att byta bromsvätskan som man skall, men det går fort att suga ur vätskan ur bromsvätskebehållaren och fylla på ny vätska - då tror kunden att vätskan är bytt i hela systemet...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det är ganska stor skillnad mellan olika bromsvätskors kokpunkt!

Om din bromsvätska var grumlig, är den garanterat ganska vattenbemängd....vilket är den mest troliga orsaken till det totala bromsbortfallet efter dina hårda inbromsningar. Det fenomenet skulle infinna sig oavsett vilka belägg du haft.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.