AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.329

Ett eller flera oljebyten?

he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Vad tror ni?
Ska jag köra enligt BMW:s riktlinjer och använda deras dyra Castsol 0W30 Longlife olja och köra ca 2000mil innan oljeservicelampan tänds.
ELLER ska jag köpa den något billigare MOBIL 1 0W50 oljan och byta var 1000:e mil istället?
Bägge är helsyntet oljor.

Prisskillnaden blir liten då Castrololjan kostar ca 175kr/l och jag kan köpa MOBIL1 för ca 80kr/l.
Så även om jag byter dubbelt så ofta med MOBIL1 så betalar jag ju endast för det nya filtret eftersom Castrol oljan är dubbelt så dyr.

Anledningen till detta är att jag inte gillar att köra 2000mil på ett oljebyte, det känns inte bra.

Vad tror ni?
Bilen är en 530D Touring -00

Polarbear
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Personligen skulle jag välja Mobil 1-alternativet.

Dock kommer den högre viskositeten i Mobil-oljan att göra att bränsleförbrukningen kommer öka något. (troligen bara en eller ett fåtal procent, men ändå)

0W50???

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Just oljefrågor generellt sett har nog diskuterats flitigast här på forumet.
Kontrollera gärna sök inlägg,men då finns risken att du inte hinner läsa allt innan jul :)

Men....JAG skulle trots allt göra det sistnämnda som du skriver,trots min vetskap att många oljor av idag är "ytterst kompetenta vätskor".
Oljebyten ofta är aldrig fel...

Är det likadan klassning på dessa oljor förresten?
Det är m.a.o. bara viscociteten som skiljer?

Mvh Janne.
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Det blev nog fel där.

Jag tror det ska vara 5W50, eller?

Polarbear
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Antingen borde det vara 0W40 eller 5W50.

Får du samma pris på båda, välj 0W40 som är en modernare olja.

5W50 är onödigt tjockflytande om du inte kör väldigt hårt.

Mvh

Helt klart Mobil 1 0w/40.
När prisskillnaden blir så stor så finns det absolut inget argument för castrol-oljan.
Tycker också att 2000 mil känns mycket, men 1000 mil är nog istället onödigt ofta, om du kör sträckan på kort tid vilket jag antar att du gör med dieseln.
En gång om året brukar vara lagom, beroende på miltal givetvis, säg att 1 gång/året eller 1500 mil är lagom om du ger 80:-/litern.
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Det känns bra att jag inte är den enda som tycker att det blir onödigt långa intervall mellan oljebytena.

Det blir nog mobil 1 då.

Tack för alla tips och råd

Polarbear
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Det måste ju självklart vara bättr att byta olja dubbelt så ofta. Sä långe du inte häller i någon skitolja i alla fall. Men det hade du ju inte tänkt göra.
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Eller så kan det vara så att bmw's tekniker/doktorer/utvecklare kommit fram till att det är bäst med den rekomenderade oljan och körsträckan !. Jag menar bara att dom har väl testat detta rätt ingående och att man kanske skall följa det ?.
Bara min åsikt.
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Jag åker ju på ett oljebyte snart igen..
Åkt 1200 mil sen i slutet av oktober ;).. dock körde jag med 5w50 mobil1 olja. Kanske ska satsa på 0w40 istället då. (325:a 93:a)

Mvh
Uffe
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Håller med Loudnclear inlägg till fullo!
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Loudnclear och Dutta:

Jag håller med ert resonemang och det gör mig kluven MEN det är just det där med att köra flera tusen mil på samma olja och filter som stör mig.

Vi kan väl alla (dom flesta ) hålla med om att MOBIL 1 inte är någon skitolja, eller?

Den uppfyller de krav som BMW ställer på sina oljor och därmed borde det rimligtvis vara bättre för motorn att få ny olja och nytt filter var 1000:e mil, än att lagren etc ska behöva slamma omkring i sot, kondens och annat skit som bildas i oljan under 2000 mil?
Dessutom blir ju inte filtret bättre heller under denna tid.

Jag betvivlar inte för en sekund att BMW:s tekniker lagt ner både tid och pengar på att forska i detta ämne.

Men en liknelse är ju fälgar och däck, hur mycket tid och pengar har inte BMW:s ingenjörer lagt ner på det?
Allt bara för att vi ska förkasta det och montera nya coooola 18" fälgar med lågprofildäck som är som 2 varv tape.
Allt för att det är coolt eller snyggt.
Hur många är det som kör med originalfälgar och original dim på däcken?
- Inte jag...

Summa sumarum så blir det nog så att jag kommer att satsa på en likvärdig olja till Castrololjan som jag kan byta 2ggr för ungefär samma pengar.
Det tror i alla fall jag att min motor mår bäst av.

Polarbear
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
BMW har ju inte bara godkänt/rekomenderat Castrololjan till sina motorer, det finns 100 märken till minst som är longlifegodkända av BMW.
Bytesintervallen ligger ju idag på 2500 liter förbrukad bensin eller var 12 månad. Alla Godkända longlifeoljor har 0W-el 5W i botten.

///MVH Hasso
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst klarar rätt olja så långa serviceintervall som BMW anger, MEN det är bättre att byta oftare. Oljan slits vartefter den används och binder dessutom diverse sura restprodukter och andra föroreningar.

Dock är det tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart med dubbla oljebyten med tanke på det literpris som SLX har...

Kan man byta oljan i halvtid för samma pengar som att använda SLX och dubbelt så långa intervall, utan att gå ner i oljekvalitet, är det klart bättre för motorn!

Det man kanske glömmer bort, är att vi har lite speciella förhållanden i Sverige, med kallt klimat. Detta skapar förhållandevis mycket kondensvatten i oljan, som inte försvinner om man inte kör motorn ordentligt varm en längre stund...
Kondensvattnet binds av oljan och försvinner således om man byter olja.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.