AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.228

Länkarmsfrågor E46

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Finns mååånga trådar om detta ämne, men ingen som riktigt svarar på mina frågor tycker jag. Jag misstänker tyvärr att nån länkarm(arna) är dålig på min nyinköpta 320d, jag har ett klonkande ljud från framvagnen och bytte därför pendelstag i helgen..tyvärr försvann inte klonkandet helt. Övriga symptom är små vibrationer när man bromsar + att det "rycker till" i ratten när man tar snabbt på bromsen. Fråga nr1: Är detta symptom på att en länkarm har gett upp?

Det ska enligt förra ägaren vara bytt länkarmar (jag betvivlar inte detta), det finns tydligen olika varianter av länkarmar, de som sitter på bilen nu är "perforerade" och "bumerangformade", fråga nr2: Är detta den nya varianten av länkarm?

Jag ringde till BMW och frågade vad ett byte av 2 x länkarm skulle kosta, svar: 6500-7000 (host) Materialet går ju på ca 3500. Fråga nr3: Vad krävs för att byta grejorna själv, måste man ha tillgång till en press för att pressa in bussningarna el dyl? Nån som gjort detta själv? Övriga tips för eget mek?

Tacksam för svar!
Noppe
du skriver att det "rycker till" i ratten när man tar snabbt på bromsen.

Hade precis samma problem fram tills en månad sen när jag bytte höger länkarm.
Så det verkar mycket troligt att det är länkarmsbyte på gång.

Mvh Niclas
BMW 320 Ci -00
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det är lätt och göra det själv, gjorde det på min E46 (inte jag, men min far, han är mekaniker och jag var med och hjälpte till). Säg till att du köper nya bussningar och byter de också, annars vore tråkig att du skulle få underkänt för de och då måste du pressa ut bussningarna igen.

Om du köper bussningar och hållaren som bussningarna sitter i, då behäver du inte pressa ut nåntin från länkarmen (bara -in). Men, köper du inga bussningar då måste du pressa ut de från de gamla länkarmarna och sedan pressa in de igen i den nya länkarmen. Det gör du genom att ta bort länkarmen från bilen och ta med den till någon bilverkstad (om du inte har press hemma i garaget) eller på BMW och be dem att pressa ut bussnigen och bussningshållaren åt dig och sedan pressa in de nya på den den ny alänkarmen och då är det bara och skruva tillbaks dit den på bilen.

Men som sagt köper du nya bussningar och hållare då behöver du bara pressa-IN den. Som jag skrev har du inte tillgång till press då kan du alltid ta med länken till nån verksatd och de kan hjälpa dig med det. Det är inte dyrt, max 100:-

Jag köpte mina länkarmar från Autoexperten och de kostade 1100:-st om jag minns rätt, bussningarna-st gick på 500:- tror jag, minns inte riktigt.

Men en viktig sak, om förra ägaren säger att han har bytt länkarmarna då borde du ha den "Nya" modellen av länkarmar till E46, titta hur den ser ut, det ska vara en massa fyrkantiga hål i den då har du den nya modellen, isf tycker jag att det är konstigt att du ska behöva byta de igen!

Obs! Busningshållaren är ganska dyra men när du pressar ut de gamla bussningarna och hållaren kasta inte hållarna spar de och då behöver du bara bussningar.

------
Länk
Länk
Tror inte det är länkarmen som "känns" när du bromsar.

Besiktigade min för ett par veckor sedan. Besiktningngubben sa att det var bakre bussningen till länkarmen. Visserligen så fick jag anmärkning på länkarmen också så jag byter både bussningar och länkarmar.

Ganska enkelt att byta själv.

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Är detta den nya modellen av länkarm: Länk

Tack för en bra beskrivning Grodan! Låter som om man kanske vågar sig på att byta själv, jag har också en händig far :)

Palte: Man måste väl iaf byta hela länkarmen om det är nån bussning som är slut? Bakre bussningen är den som sitter i underredet "längst bak" antar jag?

När jag kollar priser är BMW-original bland de billigaste, det är ju rätt ovanligt faktiskt.
tv
73
tvalkoppen
2002 Touring -73
320d Touring M-sport -10
Ferlin
Deppa inte ihop ännu!

Har precis samma problem som du beskriver, så jag var till bmw idag och de konstaterade att krängningshämmarna var glappa och behövs bytas, till den "rimliga" kostnaden av 945kr..

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
tvalkoppen: OK! det skulle ju vara mycket trevligt om det var samma för mig..lite skillnad i pris om man säger så. Ska kolla upp det
Nej den bakre bussningen köps separat i par.

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
efter att ha haft inne bilen för justering av handbromsen passade jag på att be repkillen att kolla länkarmarna..det var den "nya" modellen av länkarm som satt på bilen och de såg bra ut (bände och bröt med en kofot) däremot var bussningen (nr7) på denna bild Länk sladdrig..han trodde det var den som var skurken och som även gjorde att det knyckte till i ratten när man bromsade.

Palte: misstänker att detta är samma "bakre bussning" som du fick nedslag på, stämmer det? Har du bytt dessa på din isf, pris på grejorna?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Tänkte försöka mig på att byta den "bakre" bussningen..hittade ett par på ebay till ett riktigt bra pris, blev lite fundersam bara: Det finns bussningar som är 60 resp 66 mm, är det den nya modellen av länkarm har 66 mm bussning?

Kanske en dum fråga, men: Måste man bort med hela länarmen för att byta de bakre bussningarna? Skulle ju vara gaaanska mycket enklare om man kunde byta utan att plocka ner alltihop om man säger så...
er
8
erdhage
Bmw 323 Ti -99
du behöver inte skruva ner hela länkarmen för att byta bussning.

Det fina med detta forum är att man får svar. Det tar bara lite längre tid ibland, nästan på dagen 5 år sedan frågan ställdes :))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.