AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.553

Dåliga silentblock

Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Kan silentblocken bli så kassa att det hugger nästan varje gång man växlar? Vet att dom är slitna men jag började misstänka att kopplingen var slut eftersom det högg vid nästan varje växling men börjar mer och mer tro att silentblocken som är riktigt slut
Hugger vid urtrampning eller intrampning?
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Urtrampning
ka
49
kain
525I, -91
Hallå!

Tänkte höra, ja har aldrig hört talas om silentblock, vad är det, vart sitter de och vad har de för syfte ?

Jo ja förstår ju att de har något med växellådan / växlingen att göra.. Men ni får gärna förklara :)

Nu blommar asfalten..
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Mina erfarenheter är om bilen börjar bli svårkörd vid växlingar så är det troligtvis silentblock. När mina silentblock var slut så dunkade också när man frikopplade slarvigt. Annars så märktes inte att dem var slut. Så mitt tips är att köra in till en verkstad och kolla upp det och fixa det.

BMW 525i 24v -90
em
339
emhå
525i -88
Kain: Silentblock är namnet på bakaxelbussningen som håller själva bakaxelbryggan i karossen. Sitter snett framför bakaxeln och är ca 70 mm i omkrets. Det klonkande ljudet kommer av att bakaxelbryggan vrider sig vid ex. vis växling eller gaspådrag resp motorbroms...
Mvh, Magnus.
Visa användare
208
Gruv
328iC-98
Märkte inga problem vid urttrampning när dom var slut på min bil men däremot fick bakänden ett eget liv. :)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dåliga silentblock märks oftast genom att det blir ett "klonkande" och ett ryck i bakvagnen vid kopplingsuppsläpp, bakvagnen kan även bli instabil och bilen "ålar". När lagringen blir dålig nog och separerar helt kan det bli ett rejält hugg när man släpper kopplingen, det känns som bakaxeln håller på att vrida sig.
Har de blivit så dåliga bör man byta snarast, inte så mycket av säkerhetsskäl utan snarare för att det blir kraftigt ökade påfrestningar för övriga detaljer i bakvagnen och drivlinan...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Blir att byta dom rätt snart då, tack för alla svar!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Är du säker på att det är därifrån "hugget" kommer? och att det inte är hardyskivan som är slut? iofs så kanske de bara "rycker" då vid växling

//Simon
Om hardyn är rutten så dunkar den friskt vid provocerande gaspådrag.
Min nyinköpta bil dunkar till rejält vid koppling i och ur när män kör iväg och under färd. Samma mellan gaspådrag gasuppsläpp.

Har haft att göra med åtskilliga e34. Har inte varit med om att de varit såhär slitna innan. Spännande. Känns mest som höger bak.

En annan felkälla om man är osäker kan vara stödlagret till kardanen. Kan bete sig liknande.

Vad kostad silentblocken att byta?
Ngn som kan rekomedra ngn i Göteborgsområdet?

-Phil
Carl Adam Andersén
Viss bakaxellossning kan förekomma om man är lite het på gasen med dåliga bussningar :P

Visa användare
208
Gruv
328iC-98
Rulla bakåt i uppförsbacke och dra i handbromsen brukar vara en bra grej och kolla bussningarna med.
Brukar både kännas och höras om dom är slut då.
ny
37
nyfiken540
BMW 540-95 E34
Tjena.

Tänkte lägga mig i med en egen fråga. Mina block börjar nog bli dåliga. När jag läser här så blir jag mer och mer övertygad om att det är silentblocken som börjar ta slut. Nu är det lite lätt klockande i bak ( hörde det för första gången i helgen) lite ormigt och "obalans" vid 110-130.

Problemet är att jag skall till fjällen på torsdag och hinner inte byta innan. Är det allvarligt att köra så långt med detta eller? När börjar det bli riktigt illa?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Är det silentblocken du har problem med är det nog ingen fara. Har ju hänt att man kört läääänge innan man orkat byta;P
m2
38
m2
BMW 523iAT-99
Tja!

Jag har problem med skaningar, vibrationer vid hastigheter runt 110 km/h. Efter att ha läst alla inlägg här (tror jag) ang. silentblocken så har jag fått för mig att de är de som ger upphov till vibrationerna. Vibrationerna kommer från bak i bilen tror jag, inget i ratten och sätterna skakar och jag med. Har steptronic och har aldrig hört någon "klonk" och tycker heller inte att jag kan känna något kostigt i drivlinan. Jag har fått ett pris på 3.800:- att byta fyra bussningar bak, men ingen kan ju svara på om det verkligen är de som ger upphov till vibrationerna. Svänger man i hastigheter runt 50 km/h och far över håligheter i asfalten känns det som om bilen studsar lite och flyttar sig i sidled.

Mitt inlägg här förutom priset är: kan bussningarna vara slut utan att man hör något "klonk" i bakvagnen eller missljud vid gaspådrag.

/m2
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Eftersom jag startade tråden måste jag bara berätta att inte var silentblocken på min bil, otroligt nog var det splinesen (eller hur det stavas) på en drivaxel och drivknut som hade nötts. Det hade jag aldrig räknat ut om de nu inte blev så att bilen vägrade gå framåt en dag.....
ny
37
nyfiken540
BMW 540-95 E34
Låter bra att det inte verkar vara någon akut fara. Får byta dem när jag kommer hemmåt. Får blir lite vårservice.. *ler*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.