|
|
|
|---|---|
| Hej! Är det något speciellt att tänka på när man byter stötar bak? Har aldrig gjort detta? | |
|
Är det på E34:an du menar?????? Inget speciellt svårt men lite krångel kan man stöta på: Nedre fästet kan sitta väldigt hårt fast i bärrarmen därför att den har en hylsa som går in i länkarmen, lossa den grova bulten först o tag sen en huggmejsel o slå på fästet längst ner, lossnar det inte så använd en lika bult (eller den du just lossat), för in den i hplet utan att gänga på den o slå bulten framåt o bakåt så en brytning uppstår i fästet, då brukar det lossa Övre fästet kommer du åt när baksätets ryggstöd är borttaget (sitter med plastmuttrar, en lä'ngst ut på var sida o 2st i mitten under armstödet) Var noga med att spänna fjädern med fjäderspännare innan muttrarna på kolvstången lossas, stor kraft i fjädern ///Magnus |
|
|
Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Som vanligt en mycket bra och korrekt beskrivning av Magnus! Dock har jag ett tillägg. Köp nya övre stötdämparlagringar och nya dammskydd/genomslagsgummin. Det lönsar sig. /Per |
|
|
Tjena, Det där med fastrostning. Menar ni metallhylsan som sitter på stötdämparen i underkant? Alltså den som sitter ängst ned på stötdämparen - på andra sidan om planbrickan och bulten enligt bild Länk Om det är så, hur stor är då risken att denna metallhylsa kommer att skadas efter detta? Det vill säga om man ska återmontera samma stötdämpare efter losstagning (bara byta brusten fjäder, inget behov att byta stötdämparen)? Har kollat, men det verkar som inte denna metallhylsa går att köpas separat, kommer bara tillsammans med ny stötdämpare. Eller? |
|
|
"Hylsan" sitter ju i bärarmen, skadar du den måste man byta hela bärarmen. Men den är mycket stark. Har aldrig hört talas om eller sett att den gått sönder. Däremot stötdämparen kan gå sönder i nedre fästet. Det effektivaste sättet att få lös den är att dränka den med 5-56 eller WD40 och låt stå en bra stund. Sedan tar man en gummiklubba eller något "mjukt" att slå med och slår försiktigt på dämparen, nedtill. Den brukar då lossna. Hjälper inte detta kan man värma upp den försiktigt med gassvets. /Per |
|
|
Det stämmer att hylsan inte kan köpas separat, den är en del av själva stötdämparen. I höstas skulle jag byta de övre stötdämparfästena var det tänkt. Det slutade dock med att jag bytte stötdämparna också just på grund av att det nedre fästet gick sönder. På mina dämpare bestod fästet av två metallhylsor med en gummibussning emellan. Fastrostat som det var gjorde det omöjligt att lossa båda hylsorna med gummit intakt. Däremot på de nya dämparna var det inget gummi utan enbart en solid metallhylsa. Så nästa gång det blir dags för byte lär det gå lättare. Så om du har stötdämpare sen bilen byggdes och dessutom har fästen med gummi så skulle jag säga att risken är stor att de går sönder. Mvh Johan |
|
|
Skulle rekomendera mektipset och använd avdragarn framför gassvets eller bank.Mina lossnade inte fast jag slog dämparna sönder men lossnade lekande lätt med avdragaren. W |
|
|
Hylsan jag menar sitter på nedre fästet på dämparen o finns inte löst. Men du ska inte behöva skada den hylsan bara för att ta bort dämparen, gör som jag beskrev, tag en bul o för in i hylsan, slå sen framåt o bakåt så brytning uppstår, då lossnar det i allra flesta fall, att slå på dämparfästet längst ner kan räcka om dämparen inte sitter fast nått, men oftast gör dom det...... Att använda avdragare är lite vanskligt eftersom du drar i den yttre delen av bussningen, men det är den inre hylsan som sitter fast, det blir alltså en stor på känning på gummit i bussningen o den kan brista i värsta fall, men det kan också gå bra....... Att värma kan skada bussningen o värmer man fel så kan även dämparen skadas, är det gasdämpare så finns risken för explosion......... Prova o slå den framåt o bakåt, det är enklaste men oftast bästa metoden. Speciellt om dämparen skall återanvändas. Och som Per_j82 skrev, den övre lagringen är ofta defekt på dessa bilar o det lönar sig att handla in 2st såna o byta samtidigt Lycka till! ///Magnus |
|
|
Tack Magnus, jag förstod inte riktigt hur det var med hylsan, men nu vet jag hur jag ska göra, tack för en mkt bra beskrivning! Mvh Jan-E |
|
|
Jag försökte lossa stötdämparen bak idag pga brustenfjäder (den är av på tre ställen), men det gick inte alls... provade med både bult i hylsan och avdragare. Avdragare gjorde bara att gummit gled på stötdämparfästet, själva hylsan satt där den satt. Är det någon idé att försöka gå lös med brännare, eller är det lika bra att lämna in på verkstad? |
|
|
Avlasta dämparen lite genom att ställa en domkraft under bärarmen, bara precis så den avlastar dämparen, inte så du komprimerar fjädern...... Sen fortsätter du o slår med en slägga på bulten du tryck in i hylsan, den kan sitta väldigt hårt ibland, men detta är troligen det bästa sättet o få loss hylsan, annars är det nog gassvets o värma fästet på bärarmen. Som du märkte så är en avdragare inte så bra o använda här...... ///Magnus |
|
|
Men värmer man måste man ha kontroll på värmen så inte gummit börjar smälta eller rycka...... Alt. är en bra verkstad! ///Magnus |
|
|
...Och... Låt stötdämparen sitta fast i det övre fästet så går det lättare, avlasta gärna med domkraften som Magnus beskriver. /Per |
|
| Jag avlastade faktiskt med domkraft under bärarmen, men det gick inte ändå. Får bli värme och mer våld nästa gång. | |
|
Nu är äntligen bytet gjort... Såg ett kanontips i någon tråd här på forumet om att gänga hylsan med en gängtapp, sätta i en bult och en lång stång som trycker ut hylsan ur fästet i bärarmen. Fungerade klockrent! Passande gänga är M16 för er som vill prova. Det hade inte gått på något annat sätt utan att förstöra stötdämparna, värmde med brännare och bankade med slägga utan resultat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.