AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.440

Eftermontera "störtbåge" på Z3

rsarits
Går det att eftermontera störtbåge utan större ingrepp och vart får man tag i dylik?
Jag har hål för det yttre röret, men hur skall det monteras mot mitten?

Micke
xo
161
xoa
BMW Z3 Roadster 1997
Enligt BMW går det inte att montera bågar i bilar som är tillverkade före feb-97. Själv har jag en som är tillverkad i januari-97 och den har alla bulthål mm. Jag håller på att montera bågar i min bil nu. Det finns en båge som går mellan de yttre hållarna, men du kan tyvärr inte använda mittlådan då. Kanske läge att trycka i en liten sub? Det finns någon här i forumet som har monterat en sådan båge i sin bil, men jag kommer inte ihåg vem. Fick lite bilder på hans montage.

//Hans

Det är jag som monterat en fuskbåge. Jag gjorde en liten specialare och vände bågen bak å fram. Då kan man fortfarande använda det övre facket. Men tyvärr går bågarna mot bakrutan. Detta löste jag genom att avverka en hel del plast så bågarna kommer längre ned.

Fredrik M
rsarits
Tack för svaren!
Jag har de yttre hålen för båge, men jag vill kunna använda facket, jah får se om min smideskamrat har några friska ideer.
För min del är det mest för utseendet som jag skulle vilja ha bågarna, inte så mycket för skydd.

Micke
Den typ av fuskbågar jag monterat är enbart kosmetika, de ger inget som helst ökat skydd.

Har man möjlighet att bygga bågen själv finns det ju hur mycket möjligheter som helst att fixa en båge som möjliggör öppning av det övre facket utan att slå i bakrutan.

Fredrik M
rsarits
Har du någon skiss/ritning på dina "fuskbågar"?

Micke
Nej tyvärr, har för mig jag köpte dem på Bilmodecenter.
En snabb sökning gav bara ett reultat Länk

Fler varianter finns här Länk

Fredrik M
Vart får man tag på kromade störtbågar?
xo
161
xoa
BMW Z3 Roadster 1997
Kromade bågar finns på många ställen.
MH-styling i Gbg tar hem på beställning när jag frågade dem förra året. Annars finns följande länk;
Länk
Länk
Finns både som originalbågarna (2 delar) eller som en hel båge.
Sök på nätet och du hittar mängder.

//Hans
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Problemet är att ingen kan leverera. Har letat ett år efter rostfria bågar till min (har orginalbågar så jag måste ha 2 delar). Det finns ingen hittills som har kunnat skicka mig en uppsättning iaf. Inte ens firmorna i tyskland har dem hemma.

Mvh Henrik
Jag fick vänta nästan ett år på mina efter beställning, helt sanslöst.
Det var hos MH Styling jag köpte mina bågar inte hos Bilmodecenter.

Fredrik M
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
MH Styling är alltid så jävla slöa... iaf alltid när jag beställt grejer därifrån... mitt fjäderbensstag tog några månader för dom att få hem... och när jag beställde spacers så tröttnade jag på att vänta efter 4 månader och bad en däcksfirma ta hem och det tog bara 2 veckor då.

Så om ni vill ha nåt snabbt tycker jag inte ni ska förlita er på MH Styling... men dom grejer jag väl fått när jag har beställt där har visserligen varit toppenbra så kvaliten på det dom säljer är det inget fel på iaf.

/Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.