AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
746

Behöver råd/tips...funderar på att köpa en E30

Jag har kollat lite på en BMW E30 320 med en 325:a motor, som jag är lite sugen på att slå till på.
Men nu undrar jag om det brukar vara något problem med BMW:s som motor är utbytt, som i det här fallet mot en 325a motor?
Bilen har gått ca 22000 mil, är en 88a...på bild så ser den rätt okej ut. Ringde och pratade med snubben som ägde den, som det lät på han va det en fin bil (vilket dom flest säkert brukar säga?) Han begär "bara" 16000 kr för den...är det ett lagomt pris för en E30 eller?

Tacksam för råd och tips!
MVH// Tobias
det låter lite billigt....men släng upp en bild på han....

starting to love bmw
här är annonsen som finns på blocket.... Länk

få se om jag far och kollar på den till helgen..
Ru
6
Rullan
320i -84
låter inte farligt tycker jag inte... kolla dom främmre domkraft fästena där brukar det vara rostigt, och ofta då upptryckta i golvet ( iaf på dom bmw ja har kollat lite mer noga på ). och att inte tanken läcker, har hört det bruckar vara ett vanligt problem, och att de inte ska va så kul o byta den.

///Henke
okej..!
så om motorn är utbytt, brukar det va nåt problem med det? typ med drivlinan eller nåt?

blir ju min första riktiga bil ifall bilen är riktigt fin (kör bara med morsans 318i -91 E36 nu så..)
Drivlinan är det minsta problemet som jag ser det.

Vad säger svensk bilprovning om m20 2,5 i en 320? Antagligen ser de det inte, men kollar de motorn så går den INTE igenom besiktning. Ha i beräkning att du ev. får sätta i en m20b20 motor om du inte får den igenom besiktning.

Om du smäller och det upptäcks åker du dit. Antagligen klara du dig här också. MEN om det är allvarliga personskador eller något som drar till sig polis o annat så kommer de att kolla din bil........

Alltså en vänligt menad varning. Men visst, bilen är hur kul som helst =) Däremot bör det vara 325 drivlina hela vägen. M20b25 som sitter i 325 har en annan utväxling i drivlinan. Vet ej om det bara är diffen som skiljer eller om det även gäller växellådan. Kolla upp det noga innan du köper.
Ka
30
KaaTooM
320i m50b25 coupe -87
325 touring -01

Även i familjen:
325 cab -90
320da xdrive touring -10
318is -95
Så vitt jag fatta det ska de inte vara några problem å sätta en 325 motor i en 320 om de andra prylarna också är utbytta, dvs, bakbromsar, främrefjäderben....eller är jag ute å cyklar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.