|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Förekommer skarpa kontroller på sträckor med en massa kameror? Har aldrig sett någon "levande" kontroll på sträckan Stockholm-Nynäshamn! /A |
|
|
Sigdarve> Har sett både trafipaxen, skarpa kontroller och kamerabussen på E18 Karlstad-Kristinehamn, som är ATK:ad. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Starkid: Vid en eventuell lagändring så kommer inte bilägaren att kunna tappa kortet för en fortkörning vid kameraskåp eftersom det inte kommer att ses som ett lagbrott utan mer som en avgift inte bötesstraff. Man kan inte bli fälld för ett lagbrott utan bevis som styrker vem bilföraren är. Det är därför de vill göra om det till en avgift vid fortkörning men då är det inte längre ett lagbrott. Så det ligger lite moment 22 över det hela, det är därför det inte har kommit några förändringar ännu. Men vänta bara nog hittar våra politiker på något "konstruktivt" i denna debatt också så vi kan nog sova lugnt i den frågan. |
|
|
Sigdarve: Då automatiska kameror kommit upp på en sträcka brukar de få stå där ett tag. Sen när de frekventa pendlarna lärt sig var skåpen sitter och börjar gasa mellan varje skåp så är det populärt av trafikpolisen att ställa sig med lasern mellan skåpen. Sen om de gör detta på alla sträckor är ju inte helst säkert. Sen kan de ju också stå där på andra tidpunkter än när man själv passerar. |
|
Len |
DOM lägger ut slangar också, både vid kamerastolparna och långt ifrån dem. Och innan stolparna försetts med skåp, resp. kommit i drift. Genom att mäta "anonymt" på detta sätt så vill DOM väl veta vad/att kamerorna får för inverkan på snitthastighet och vissas topphastighet. Har dom riktig tur så proppar ögontjänarna igen vägen med sina 10 kmt under gällande gräns - och då kanske det inte ens behövs några kameror i skåpen längs en viss väg..... L. |
|
Sigdarve, Grattis till 1000! Jag tror det beror på vilket polisdistrikt det är, om man har 'skarpa' kontroller på ATK-sträckor. Jag kör själv RV40 mellan Ulricehamn och Borås ett par-tre gånger i veckan, och har aldrig sett en 'levande' fartkontroll bland alla kameraskåp som finns på sträckan. Däremot har jag sett flera laserkontroller på E4 norr om Uppsala, där det också vimlar av plåtpoliser. Slutsatsen blir väl att man aldrig går säker..... om man inte håller fartgränsen förstås, då går man i alla fall säker för att bli haffad (men inte fan känner jag mig säker på att inte råka ut för en olycka, trots att kameraskåpen sägs vara så effektiva på att förebygga dylika)! /// Gunnar E. |
|
Len |
Kommisarie Kjol har kanske inte fått ut en enda kamera, i sina skåp mellan Ärna och Mehedeby? Men de gör säkert goda fångster bland "120-ligan" m.h.a. lasern, bland dom som tror att motorvägen norr om uppsala redan existerar. Och fortkörarnas inlärningskurva förefaller vara synnerligen flack, med tanke på att farbor blå mest står på ett fåtal favoritställen men tar skapligt många. Om han vore mer flexibel/kreativ skulle det bli Mycket mera inkomster....och körkort att klippa sönder L |
Len |
Behövs det (mer) kameror vid Uppsala? Länk Jodå, massor, ifall vissa visioner skall blir verklighet! De framtida kamerorna blir för övrigt bättre: Dom fotar alla fordon (både fram- och bakifrån). Sedan samkör man med motsvarande registrering fem eller tio km längre bort. När snittfarten mellan mätstaionerna är för hög blir det bingo hemma i bilistens brevlåda. (förslaget finns redan hos VV.....) L. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.