AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.013

En fundering ang. fartkameror...

Sida 1 av 2
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Om man har solskyddet nere...då syns man väl inte? Vad ska dom göra då? Jag har kört genom södra länken minst 15 ggr i ca. 110 km/h med solskyddet nere och ingen har hört av sig eller nåt liknande angående detta...

Så är inte det egentligen det bästa skyddet?
Pe
77
Peter U
M5 2000
Det funkar än så länge men det finns ett förslag till ändring av lagstiftningen som gör att det är den registrerade ägaren av bilen som bötfälls om inte rätt förare kan identifieras.
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Det bästa skyddet är nog att hålla rätt hastighet...

Men som jag har förstått det så måste de kunna identifiera dig
som förare på fotot för att kunna bötfälla dig. Jag antar därför
att de jämför mot bilderna i körkort/pass-registren?

Syns man inte på fotot så kan man inte få några böter.
Vad händer om man lånar ut bilen? Ingen aning, men eftersom
vi inte har någon angiveri-lag så har man heller ingen skyldighet
att berätta vem som körde bilen vid det aktuella tillfället.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Så himla högt sitter inte kamerorna i Södra länken. Om du ser vägbanan (vilket jag hoppas!), ser nog kameran dig, iaf från ögonen och neråt. Fast jag undrar om det verkligen sitter några kameror i skåpen? Och gör det det, så bör du märka blixtarna.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jag har aldrig mött några blixtar i södra länken men dom kan inte sitta hur lågt som helst det finns ju ingen plats för dom..dom sitter väl i taket o inte på väggarna? Då är det inte mycket av mig dom ser!

En sak jag vet är att det är konstant trafikövervakning på södra länken dvs att någon alltid kollar via video film vad som sker o hur folk kör där!

Känns lite dåligt att nästan överallt ska dom kunna se mig o va jag gör!
I en del av södralänken så sitter dom iaf precis så att linsen ser dig från toppen av rutan och sen ner.

Men jag har aldrig heller mött någon blixt när man susat förbi där.
ja
186
jarivan
BMW 530d X-drive -14
Audi A6 2.0 TFSI -07
varför inte vara utklädd till en Clown då och ha sk. Photo Blocker sprayad på reg.skylten??? :)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Har man inte tänkt på muslimer med burka?Det blir som med sikerna i Norge som slipper använda hjälm när de kör moped.
/A
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag tycker respekten för kamerorna är 100%ig. INGEN kör för fort förbi kamerorna förutom jag.... I ärlighetens namn tror jag att det nästan aldrig finns några kameror i skåpen. Just eftersom ingen ändå kör för fort förbi skåpen.

Visst ska man ha respekt för skåpen. Men vad spelar det för roll om man har 105 km/h mätarfart förbi skåpen på 90 vägen? Som det är nu går det ju i 80 km/h förbi skåpen på 90vägar.

Nej ordna hårdare metoder mot rattfyllon och mot folk som inte håller avstånd.

mvh

Man ser väl ändå om skåpen har kamera i sig elr inte? Det sitter ju en gul lapp där blixten skall vara om den e tom. Eller har det kommit nån mer blixtlik atrapp nu?

Mvh
David

Det är dessutom ett vitt stålband mitt på skåpen om det är en kamera i för att den inte ska bli stulen.

mh
Anående förslaget om lagändring som skulle göra det möjligt att "bötfälla" ägaren.

För det första så måste man i sådana fall ändra det från böter till en avgift ungefär som P-avgift eller P-"böter".

Och eftersom det blir en avgift så kan man aldrig tappa lappen. MEN de kan ju höja avgiften så det blir kännbart i ställe.

Bäst av allt är nog att hålla hastigheten.....

Mvh Jimmy Carlsson
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
E34briljant; om du sänker farten ser du skåpen ;-) Dom sitter ju vid sidan av vägbanan, är ca 2 m höga, 3 st i varje riktning. Från Essingeleden sitter dom strax efter nödportarna nr 4, 18 och 32 om jag inte minns fel. Sen kan man fundera över om en kamera kan hantera båda körfälten eller bara det ena. Och i så fall vilket - troligen det som är närmast kameran?

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det är ganska ovanligt med kamera i skåpet, jag har haft min radarvarnare i drygt 1 månad och aldrig råkat ut för någon som är laddad. Men blixt sitter det i alla skåp, åtminstone dom jag brukar köra förbi. En kamera tog 2 bilar i mötande riktning för ett tag sen och det blev en kraftig gul blixt, och detta var på dagen så det verkar som blixten alltid är på om det sitter kamera i skåpet.

BMW CS #5206
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det där med att kolla efter gula lappar och stålband fungerar nog inte så bra. När du är så nära att du ser sånt så är det redan försent.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Man hinner se stålbandet på lång väg kameran tar inte kortet förrän man är 20 m ifrån och det tar bara närmaste körfältet. Tro mig jag vet finns några fina kort på min fula nuna.

mh
Len
När den nya lagen (snart?) är i kraft, så lär man vända på skåpen så att dom istället fotar bilen bakifrån (s.k. bakhåll).
Då kan dom ju gömma skåpen bakom någon stor CocaColaskylt eller annat trevligt....
Mer pengar till Ringholm...mums.

L
Len mera pengar till idrottsrörelsen alltså. Men vad tycker Nuder om det

mh
Angående den nya lagen så var det väl bara diskussioner om det och den avfärdades sedan. Någon som vet?

Mvh Johan
Det fungerar ju så med parkeringsböter, så principiellt är det inga nyheter. Men visst är det svårt att föreställa sig att man skall tvingas betala för andras fortkörningar, och än värre bli av med körkortet för att någon annan kört > 40 km/h för fort?!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Minns jag inte fel mäter kameran vid runt 75 meter, fotot tas dock närmare.

Hastighetsavgift.. blir den då avdragsgill för företag? Vissa påstår att tex överlastavgift är avdragsgillt. Lite smålustigt isf :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.